Ny side, som ligner forside.
Fra : Stefan Køberl

Dato : 19-08-06 21:37

Hej,

Jeg har min side her, www.infoscape.dk/test/test2.shtml
som snart er færdig, og som skal virke som en forside..

Nu vil jeg gerne have mere plads i midten, så jeg kan skrive
mere. Men hvordan gøres det. Samtidig med at der er plads i
midten, vil jeg gerne have højre spalte, som nu er ret tyk, til
at blive mindre (ca. 70-100px) og der skal alt materiale slettes.

Jeg prøvede at sætte border på center, og det kom til at se sådan
ud. www.infoscape.dk/test/test4.shtml

Det er noget lignende dette jeg ønsker, jeg ved bare ikke om det
er rigtigt lavet.. Center har jo også fået margin, padding osv
på, så det er jo klart at border ikke går helt op og helt ned på
siden. Hvordan gøres det, så højre "ramme" står fast, hele vejen
ned ad siden?

Med den fremgangsmåde jeg har brugt nu, skal min menu og "gå til
toppen" og copyright osv, rykkes længere indad. Jeg ved ikke hvor
smart det er, men hvis det er rigtig metode jeg bruger kunne jeg
godt tænke mig, at have det rykket ind, så det er centreret i
forhold til midterboksen.. Hvordan gøres det?

Jeg har fået at vide at det hele kan have noget at gøre med
float, og at jeg har for mange blokelementer, men længere er jeg
ikke noget?

På forhånd tak :)

Mvh. Stefan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-08-06 23:50

Stefan Køberl skrev:
> [...]
> at blive mindre (ca. 70-100px) og der skal alt materiale slettes.
>
> Jeg prøvede at sætte border på center, og det kom til at se sådan

16/8 svarede jeg på en del af det:

Du har en frygtelig masse blokelementer, så
det er ikke helt let at gennemskue, men ...

Spørg dig selv, hvordan den synlige bredde på dit
div#center element opstår?

Dette element bliver i princippet lige så
bred som browservinduet (eller et andet
overordnet element) /minus/ div#center's
venstre og højre margin.

Og dem har du jo lavet en bestemt bredde
for at kunne float'e to spalteelementer
op i marginerne.

Ku' du ikke bruge det, siden du stiller
de samme spørgsmål en gang til?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Stefan Køberl

Dato : 20-08-06 10:06

> 16/8 svarede jeg på en del af det:

> Ku' du ikke bruge det, siden du stiller
> de samme spørgsmål en gang til?

Jo, kunne jeg helt sikkert, jeg svarede også på dit indlæg, fordi jeg
ikke forstod det 100%. Der fik jeg intet svar, så derfor oprettede
jeg indlægget forfra :)

Jeg er endnu ikke en haj i programmering, så nogle ting blir altså
nødt til a skæres ud i pap

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-08-06 22:58

Stefan Køberl wrote:

> Jo, kunne jeg helt sikkert, jeg svarede også på dit indlæg, fordi jeg
> ikke forstod det 100%. Der fik jeg intet svar,

Måske dem, der kunne svare, ikke lige havde tid den dag. Der er ikke nogen,
der bliver betalt for at sidde brandvagt i nyhedsgrupperne.

> så derfor oprettede
> jeg indlægget forfra :)

Det er altid bedre at fortsætte i samme tråd, hvis den kun er få dage
(mindre end en måned?) gammel. Det gør det lettere at følge udviklingen, når
man ikke skal bladre op og ned i gruppen for at finde forskellige tråde om
samme problem fra samme bruger.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Stefan Køberl

Dato : 21-08-06 15:17

> Måske dem, der kunne svare, ikke lige havde tid den dag. Der er ikke nogen,
> der bliver betalt for at sidde brandvagt i nyhedsgrupperne.

Ok,

> [...]
> man ikke skal bladre op og ned i gruppen for at finde forskellige tråde om

Skal jeg nok gøre..
Hvis nogen svarer, må de godt gøre det i dette indlæg, og ikke det gamle :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-08-06 00:27

Stefan Køberl wrote:

> Hvis nogen svarer, må de godt gøre det i dette indlæg, og ikke det
> gamle :)

Nu har du jo startet denne tråd. så kan vi lige så godt fortsætte her. Men
vær forberedt på, at du så kan komme til at skulle gentage, hvad du allerede
har fortalt i den gamle tråd.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Stefan Køberl

Dato : 22-08-06 15:20

> Nu har du jo startet denne tråd. så kan vi lige så godt fortsætte her.

Du har helt ret.

> Men
> vær forberedt på, at du så kan komme til at skulle gentage, hvad du
allerede
> har fortalt i den gamle tråd.

Jepp, men det har jeg allerede gjort, så venter bare på svar :)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-08-06 17:20

Stefan Køberl skrev:

> Du har helt ret.

> allerede
>
> Jepp, men det har jeg allerede gjort, så venter bare på svar :)

jammen jeg svarede dig jo 20/8 kl. 00.49
i denne nye tråd, i hvert fald delvis:

"""

Jeg erkender, at det vist er det
man kalder et sokratisk svar, hvoraf du
burde kunne udlede det konkrete -
indret marginerne på #center-elementet,
så de kan rumme de elementer, der skal
være til højre og venstre for dette
element.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Stefan Køberl

Dato : 24-08-06 14:00

> Spørg dig selv, hvordan den synlige bredde på dit
> div#center element opstår?

Er det ikke pga margin: auto? Eller? :)

> Jeg erkender, at det vist er det
> man kalder et sokratisk svar, hvoraf du
> burde kunne udlede det konkrete -

Jeg tror da også det var et godt svar, jeg er bare ikke selv stærk nok til at
se løsningen i det.. Jeg synes jeg har prøvet det du skrev, jeg synes bare
det bliver nøjagtigt som i mit eksempel? Jeg synes stadig ikke at rightcol
for en højde på 100%. Og jeg har da rykket margin ind? Se her:
www.infoscape.dk/test/test5.shtml

> indret marginerne på #center-elementet,
> så de kan rumme de elementer, der skal
> være til højre og venstre for dette
> element.

Synes jeg helt bestemt jeg har prøvet`?

Fra : Stefan Køberl

Dato : 26-08-06 18:28

Nogen der kan hjælpe mig videre??

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-08-06 11:57

Stefan Køberl skrev:
> Nogen der kan hjælpe mig videre??

Så vidt jeg kan overskue, har du for
mange elementer med egenskaber, der
lissom ødelægger det for hinanden.

Her er dit layout-princip:
#container {
position:relative;
display:block;
background:#eee;
border-left:200px solid #b8ccdc;
border-right:200px solid #b8ccdc;}

#inner {
display:block;
margin-left:-200px;
margin-right:-200px;
padding:5px}

#center {
margin-left:200px;
margin-right:200px;
position:relative;
display:block;
height:1%;}

#leftcol {
float:left;
position:relative;
width:200px;
left:0;
padding:0;
}

#rightcol {
float:right;
position:relative;
width:190px;
right:0px;}

Hvis du vil ændre en bredde på
venstre eller højre kolonne,
skal du ind og rette det 4 steder.

Hvis du ikke kan overskue det med
dit nuværende stylesheet, så
start forfra. Kolorer dine
elementer forskelligt, så får du
bedre syn for, hvad det lige er
der sker.

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Stefan Køberl

Dato : 30-08-06 19:27

> Så vidt jeg kan overskue, har du for
> mange elementer med egenskaber, der
> lissom ødelægger det for hinanden.

Tak, det havde jeg faktisk slet ikke lagt mærke til :s

Mange tak for hjælpen :)