Target i xhtml 1.1?
Fra : Tom's

Dato : 18-08-06 09:24

Hej!

Jeg vil helst ha links til at åbne i et nyt vindue og har hidtil brugt
attributten target. Men i xhtml 1.1 er det forbudt!
Hvad kan jeg bruge i stedet for?

Venlig hilsen
Tom's

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-08-06 09:38

Tom's skrev:

> Jeg vil helst ha links til at åbne i et nyt vindue og har
> hidtil brugt attributten target. Men i xhtml 1.1 er det
> forbudt! Hvad kan jeg bruge i stedet for?

Allerførst - hvad er grunden til at du anvender xhtml 1.1?

1.1-udgaven er upraktisk at anvende i praktisk webdesign, fordi IE
ikke forstår den mime-type den bør sendes med. Se forklaringen her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/#ikke_xhtml11>.

Xhtml 1.0 Strict er næsten identisk med xhtml 1.1, men må gerne
sendes som tekst/html - som IE kan forstå.

Target - der er det eneste rigtige at anvende hvis man vil åbne et
nyt vindue - er hverken tilladt i Strict (html 4/xhtml 1.0) eller
xhtml 1.1. Grunden til det er at man ikke mener at det er
sideforfatteren der skal afgøre om en bruger skal åbne et nyt
vindue eller ej (det kan brugeren selv vælge, fx ved at trykke
skift eller ctrl ned når der klikkes).

Hvis du *vil* åbne links i et nyt vindue, skal du anvende en
doctype der tillader target - dvs. xhtml 1.0 transitional (el. html
4.01 transitional). Man kan godt krybe udenom ved at anvende
javascript, men det er en dårlig erstatning for brugeren og det er
lemfældig omgang med webstandarderne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tom's

Dato : 18-08-06 10:15

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
> 4.01 transitional). Man kan godt krybe udenom ved at anvende
> javascript, men det er en dårlig erstatning for brugeren og det er

Hmmmm.....jeg vil jo helst være lidt på forkant, så koden holder så
længe som muligt, men jeg følger dit råd og vender tilbage til 1.0
transitional!

Tak for dit svar!
Tom's

Fra : Jens Peter Karlsen [~