IE float magi
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-08-06 16:04

Prøv en gang med IE at se på siden

http://www.webdesign101.dk/artikler/weird.php

og når siden er indlæst, klik IE i baggrund og
klik derefter IE i forgrund igen.

Overskrift og manchet er der først ikke, og så
er de der.

Fænomenet skyldes, at de to kasser med
kode er left-float'ede. Løsningen er
at give de elementer, der ligger i #indhold-
kassen egenskaben position:relative - universal-
medicinen imod IE position og float bugs.

Men er det et kendt fænomen, eller noget
man skulle skrive om på http://css-discuss.incutio.com/?

(Den rettede side er
http://www.webdesign101.dk/artikler/csscompress.php)

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Dan Storm

Dato : 17-08-06 16:53

Jørgen Farum Jensen skrev:
> Overskrift og manchet er der først ikke, og så
> er de der.

Umiddelbart er problemet der ikke i IE7.
Så spørgsmålet er om det overhovedet er et problem?
Der er selvfølgelig emnet om hvor hurtigt MS får IE7 ud som standard.

> Men er det et kendt fænomen, eller noget
> man skulle skrive om på http://css-discuss.incutio.com/?

Jeg er ikke stødt på det før, så umiddelbart kunne det da være
interessant for andre.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 17-08-06 20:19

Jørgen Farum Jensen skrev:
> [...]
>
> og når siden er indlæst, klik IE i baggrund og
> klik derefter IE i forgrund igen.
>
> Overskrift og manchet er der først ikke, og så

filnavnet er yderst velvalgt!

> Men er det et kendt fænomen, eller noget
> man skulle skrive om på http://css-discuss.incutio.com/?

Jeg kan ikke komme på at jeg har læst om det, men umiddelbart ville jeg
da afgjort spørge på CSS-d listen, og lægge det på wiki'en der hvis det
ikke er dokumenteret tidligere.

Du er næsten nødt til at spørge, for det er svært at regne ud hvad den
*ironi on* feature *ironi off* der bør kaldes så man kan søge efter
andres erfaringer

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Dennis Munding

Dato : 17-08-06 20:51

Hej Jørgen!
"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP]

> Men er det et kendt fænomen, eller noget
> man skulle skrive om på http://css-discuss.incutio.com/?

For mig ja - har haft samme problem med et par sider, som jeg har lavet -
fik det løst med ændring af noget margin eller padding - husker ikke helt
nøjagtig, hvilken af delene det var...

Men du har ret i, at det kun opstår, når man float'er et element.

Lige en sidebemærkning OT:

Hvorfor har du ikke en smule padding-left på din #indhold?
Man får en underlig fornemmelse af, at man misser noget af teksten...
Blot et velment tip...

Dennis Munding
http://pe-vagtservice.dk/, http://cantica.dk/, http://munding-interieur.dk/,
http://munding-webdesign.dk/, http://skovaa-munding.dk/,
http://mundings-memorial.dk/, http://eds-denmark.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-08-06 22:09

Dennis Munding skrev:

> Hvorfor har du ikke en smule padding-left på din #indhold?
> Man får en underlig fornemmelse af, at man misser noget af teksten...
> Blot et velment tip...

Tak, nu er der et helt kor, der klager over
det (2=to).

Not to worry, jeg eksperimenterer lidt pt,
jf.
http://www.webdesign101.dk/design/index.php

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Dennis Munding

Dato : 18-08-06 17:40

Hej Jørgen!
> Tak, nu er der et helt kor, der klager over
> det (2=to).
>
> Not to worry, jeg eksperimenterer lidt pt,
> jf.
> http://www.webdesign101.dk/design/index.php

Undskylder min indblanding....
Det var vel ment.

Men ovennævnte side er klart at foretrække, efter min ydmyge mening....

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-08-06 11:41

Dennis Munding skrev:

> Undskylder min indblanding....
> Det var vel ment.

Og sådan blev det bestemt også opfattet.

> Men ovennævnte side er klart at foretrække, efter min ydmyge mening....

Alright. Tak for meldingen. Jeg tror jeg vover at
prøve den af i ris+ros.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-06 22:34

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Overskrift og manchet er der først ikke, og så er de der.

Det er en velkendt bug der kaldes "peekaboo" (på dansk "borte tit
tit").

http://www.positioniseverything.net/explorer/peekaboo.html

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-08-06 15:27

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er en velkendt bug der kaldes "peekaboo" (på dansk "borte tit
> tit").
>
> http://www.positioniseverything.net/explorer/peekaboo.html

Alright! "Tittebøh"-effekten...

Den artikel har jeg læst. Det er
blot så længe siden, at jeg har glemt det.

Heldigvis virker det generelle råd
om position:relative i de fleste
tilfælde.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-06 15:40

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Alright! "Tittebøh"-effekten...

"Tittebøh" er en direkte oversættelse, men legen hedder altså
"bortetittit" på dansk.

--
Bertel