Hjælp til at komme igennem to routere (så ~
Fra : Bettina&Fillip \(230~

Dato : 13-08-06 22:26

Hej NG

Jeg har et lille hjemme netværk som først består af et TDC Speedstream
modem, denæst en ipadaptor (Grandstream HD 486) som samtidig er en router.
Efter denne kommer min trådløse router (Topcom Skyracer WBR 254G).
Alt fungerer umiddelbart meget fint, men min store udfordring er at jeg skal
kunne tilgå min Synology DS101 udefra. Det kræver naurligvis at jeg har fået
lavet en fast ip og det har jeg også.
Det er imidlertid ikke så let for mig at få det sat op da min forståelse for
netværk og ipadresser ikke endnu er helt faldet på plads.

Min første router (HD486)kører DHCP med 192.168.2.1, min næste router kører
også DHCP med 192168.1.1. Allerede dér er jeg klar over at den er gal da det
skal være inde for samme område (?).
Min Synology DS101 kører også DHCP og jeg kommer let og elegant på på denne
når jeg er på mit eget netværk.

Er der nogen der kan give mig nogle hint til hvordan jeg får sat mit system
op sådan at jeg kan tilgå min server udefra?

--
Venligste Hilsner

Fillip Laursen

Fra : Michal

Dato : 14-08-06 13:41

On Sun, 13 Aug 2006 23:26:17 +0200, Bettina&Fillip wrote:
> Min første router (HD486)kører DHCP med 192.168.2.1, min næste router kører
> også DHCP med 192168.1.1. Allerede dér er jeg klar over at den er gal da det
> skal være inde for samme område (?).

Ikke nødvendigvis. Det er hvad der kaldes routing :)

Laver begge routere NAT? Hvor er DS101'eren koblet på?

Jeg går ud fra at din HD486 har en "fast ip" på ydersiden/wan-siden?

Denne skal forwarde en række porte som bruges når man tilgår din
DS101'er. (NAS-boks?)

> Min Synology DS101 kører også DHCP og jeg kommer let og elegant på på denne
> når jeg er på mit eget netværk.

Er den koblet på din HD486 eller dit AP?

Jeg gætter på at det ser nogenlunde således ud:

[WAN/TDC router]

(wan ip)[HD486](192.168.2.1)

(192.168.2.2)[AP](192.168.1.1)

> Er der nogen der kan give mig nogle hint til hvordan jeg får sat mit system
> op sådan at jeg kan tilgå min server udefra?

Hvis din DS101 har en fast ip (ikke dhcp) og sidder på dit
192.168.2.0-net på din HD486 skal du nok "bare" forwarde respektive
porte.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Bettina&Fillip \(230~

Dato : 14-08-06 20:21

"Michal" <usenet@spamwodzinskitrap.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Først mange tak for input i denne, for mig meget tidskrævende, sag.

> Ikke nødvendigvis. Det er hvad der kaldes routing :) OK
>
> Laver begge routere NAT? Ja

Hvor er DS101'eren koblet på? Efter mit AP som har ip 192.168.1.1 med start
ip 192.168.100 end ip 192.168.199
Min DS101 kører så 192.168.103

> Jeg går ud fra at din HD486 har en "fast ip" på ydersiden/wan-siden?
> Korrekt
>
> Denne skal forwarde en række porte som bruges når man tilgår din
> DS101'er. (NAS-boks?) Det er port 20/21 som er enabled i HD486 og DS101.
> Men hvilken ip skal jeg forwarde med?

> Er den koblet på din HD486 eller dit AP? Den er koblet på mit AP
>
> Jeg gætter på at det ser nogenlunde således ud:
>
> [WAN/TDC router]
> |
> (wan ip)[HD486](192.168.2.1)
> |
> (192.168.2.2)[AP](192.168.1.1)

DS101(192.168.103)
Det passer meget godt. Jeg kan se i min setup på mit AP (under status) at
der er står WAN IP 192.168.2.2 og Default Gateway 192.168.2.1

> Hvis din DS101 har en fast ip (ikke dhcp) og sidder på dit
> 192.168.2.0-net på din HD486 skal du nok "bare" forwarde respektive
> porte.
Min DS101 kan ikke sidde på min HD486 (intet ledigt RJ45 stik). Jeg tror
også at min DS101 skal have min fast ip (WAN IP)adresse, men hvis jeg taster
denne i dens setup får jeg en dialogbox med "The IP address you entered is
invalid".

Jeg tror at jeg har brug for at blive blive forwarded direkte igennem mit
AP?
Hvis det er problemet hvordan gøres det i så fald?
Føler at jeg kredser om den varme grød

Mvh

Fillip

Fra : Michal

Dato : 16-08-06 19:21

On Mon, 14 Aug 2006 21:20:34 +0200, Bettina&Fillip wrote:

> Ja

I så fald skal du forwarde de respektive porte både på din HD og dit AP.

Forwarde fra din HD til dit AP's yderside, og iden fra dit AP til din
DS101'er.

> Det er port 20/21 som er enabled i HD486 og DS101.

Enabled? Mener du forwarded?

Din HD skal forwarde til din AP (192.168.2.2) og dit AP skal forwarde
til din DS101's ip.

> DS101(192.168.103)

Der er mon noget galt med den ip? Der skulle gerne være 4 oktetter/tal :)

Og det er nok en god idé at angive dens ip som en fast, ellers kan du jo
ende ud i at skulle ændre din forward på AP'en hvis din DS101'er
pludselig får ny ip af DHCP'en.

Så vidt jeg kunne se var DHCP-scopet 100-199, så bare sæt den på noget
under 100 eller over 199, men ikke samme ip som dit ap (192.168.1.1).

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Bettina&Fillip \(230~

Dato : 17-08-06 04:48

> I så fald skal du forwarde de respektive porte både på din HD og dit AP.
Jeg prøver, og det burde være gjort

> Forwarde fra din HD til dit AP's yderside, og igen fra dit AP til din
> DS101'er.
Jeg har forwarded min HD LAN IP 192.168.2.2 til port 21, 60 og port 80

> Enabled? Mener du forwarded?
Ja

> Din HD skal forwarde til din AP (192.168.2.2) og dit AP skal forwarde
> til din DS101's ip.
Ok, jeg håber jeg forstår.

> Der er mon noget galt med den ip? Der skulle gerne være 4 oktetter/tal :)
Ok sorry.

> Og det er nok en god idé at angive dens ip som en fast, ellers kan du jo
> ende ud i at skulle ændre din forward på AP'en hvis din DS101'er
> pludselig får ny ip af DHCP'en.
Lyder som en god ide.

> Så vidt jeg kunne se var DHCP-scopet 100-199, så bare sæt den på noget
> under 100 eller over 199, men ikke samme ip som dit ap (192.168.1.1).
Jeg har sat DS101 til fast ip 192.168.1.200 med default gateway 192.168.1.1
Jeg har prøvet at sætte HD, AP og DS101 op efter dine grundige anvisninger,
tusind tak for dem.
Hvordan tjekker jeg nu om det virker?
Jeg kan jo sagtens tilgå alt her på mit eget lokale netværk.
Du/I burde nu kunne se min DS101 via denne ip 192.168.1.200 ?

Mvh

Fillip

Fra : Michal

Dato : 17-08-06 08:02

On Thu, 17 Aug 2006 05:48:11 +0200, Bettina&Fillip wrote:
> Jeg har forwarded min HD LAN IP 192.168.2.2 til port 21, 60 og port 80

Hvorfor port 60?

> Hvordan tjekker jeg nu om det virker?

Tilgår det udefra :)

> Jeg kan jo sagtens tilgå alt her på mit eget lokale netværk.
> Du/I burde nu kunne se min DS101 via denne ip 192.168.1.200 ?

Nej, husk at både dit AP og din HD NAT'er.

Så for din HD ser DS101'eren ud som 192.168.2.2 og for os ser dit
AP/HD/DS101'er og dine pc'er ud som din faste wan-adresse.

Det er netop af den grund at man skal forwarde porte :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Bettina&Fillip \(230~

Dato : 18-08-06 14:12

> Hvorfor port 60?
DS101 har bla også en photoserver og det er denne port der skal være åben
for at denne kan tilgåes.

> Tilgår det udefra :)
Ok, er prøvet fra et bibliotek og det virkede desværre ikke :-/

> Nej, husk at både dit AP og din HD NAT'er. Det burde de også gøre, se
> længere nede.

På min HD står der: Under "STATUS" står der: "NAT: detected NAT type is
open Internet", samtidig står der min WAN IP, som jo er fast.
Og under "BASIC SETTINGS" står at: "IP address dynamically assigned via
DHCP"
Samtidig står der/er sat op til:
LAN DHCP Base IP: 192.168.2.2
DMZ IP: 192.168.2.2
WAN port: 21
LAN IP:192.168.2.2
LAN port:21

Mit AP står med IP: 192.168.1.1
Under "STATUS" står bla:
WAN connection type: DHCP Client or Fixed IP
WAN IP 192.168.2.3
Default Gateway 192.168.2.2 (og en masse DNS'er)
Under ROUTING står bla:
NAT: Enabled
Under "ACCESS" står bla:
"Protocol Filter" hvor jeg har markeret port 20-21, 60 og 80
"Virtual Filter har jeg også markeret port 21, 60 og 80
Samtidig har jeg i "DMZ" enabled DMZ IP 192.168.1.200

Min DS101 har fast IP - 192.168.1.200 med default gateway 192.168.1.1

Det kan godt være at dette er logik for dig/jer, men desværre har jeg ikke
helt fundet den røde tråd i dette her.
Jeg har efterhånden brugt mindst 8-10 timer på det her, men er der ikke
noget med at øvelse gør mester
Ellers endnu engang mange tak for indput.

> Så for din HD ser DS101'eren ud som 192.168.2.2 og for os ser dit
> AP/HD/DS101'er og dine pc'er ud som din faste wan-adresse.
Hvad skal jeg så skrive i URL for at tilgå DS101 udefra? Min faste IP eller
den IP jeg har tildelt min DS101 eller en helt tredje? Jeg er godt rundt på
gulvet

> Det er netop af den grund at man skal forwarde porte :)
OK

Mvh

Fillip

Fra : Michal

Dato : 18-08-06 20:56

On Fri, 18 Aug 2006 15:12:25 +0200, Bettina&Fillip wrote:
> Ok, er prøvet fra et bibliotek og det virkede desværre ikke :-/

Hvilken ip prøvede du at tilgå? Husk du skal tilgå din HD's wan-ip.

Check din "rigtige" wan-ip på f.eks. <http://myip.dk/>. Hvis der ikke er
endnu flere nat'ende devices mellem dig og "nettet", så skulle denne ip
gerne være den din HD får tildelt af isp'en (internetudbyderen).

> Det kan godt være at dette er logik for dig/jer, men desværre har jeg ikke
> helt fundet den røde tråd i dette her.

Forestil dig at der mellem din HD og dit AP er en boble med "nettet"
192.168.2.0 til 192.168.2.255 (det er det netmasken 255.255.255.0
betyder, sidste oktet (0'et) er alle ip'er brugbare (fra 0 til 255). 0
og 255 er dog reserverede).

I denne boble har din HD ip'en 192.168.2.1 og dit AP ip'en 192.168.2.2.
Fordi de er i den samme ip-boble kan de snakke sammen.

Dit AP router så mellem boblen 192.168.2.0 og 192.168.1.0.

Din DS101'er er også i boblen 192.168.1.0 og kan derfor snakke med dit
AP på 192.168.1.1.

Håber det hjalp lidt, og at "sammenligningen" kunne bruges :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Bettina&Fillip \(230~

Dato : 18-08-06 22:02

> [...]
> AP på 192.168.1.1.
>
> Håber det hjalp lidt, og at "sammenligningen" kunne bruges :)

Tak Michael, det gav faktisk mening og er jo egentligt ret logisk.
Det er det ti lgengæld ikke, at mit setup stadig ikke virker
Jeg har naturligvis tjekket på http://myip.dk/ og min ip: 83.93.156.153
står der jo også fint. For at kunne komme i mit setup på DS101 udefra/hjemme
skal jeg skrive 83.93.156.153:5000 og der er sq stadig ikke hul igennem.

PS. Har du tjekket mit setup/spm i tidligere svar til dig?

Mvh

Fillip

Fra : Michal

Dato : 19-08-06 14:18

On Fri, 18 Aug 2006 23:02:02 +0200, Bettina&Fillip wrote:
> [...]
> skal jeg skrive 83.93.156.153:5000 og der er sq stadig ikke hul igennem.

Hmm, jeg kan tilgå http://83.93.156.153/ og se din HD config-side
(spørger om password).

Der må være noget der ikke er helt korrekt forwarded på din HD.

> PS. Har du tjekket mit setup/spm i tidligere svar til dig?

Ja, men det sagde mig ikke så meget da jeg ikke kender HD'ens
routerindstillinger.

Dog kan jeg blive i tvivl om du både skal sætte udstyr i "dmz" og
samtidig forwarde porte til det.

Prøv at fjerne AP'et fra HD'ens DMZ, og istedet blot forwarde de
respektive porte.

Ligeledes fjerne DS101'eren fra AP'ets DMZ og blot forwarde de
rekspektive porte.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Bettina&Fillip \(230~

Dato : 19-08-06 22:55

> Hmm, jeg kan tilgå http://83.93.156.153/ og se din HD config-side
> (spørger om password).
>

> Der må være noget der ikke er helt korrekt forwarded på din HD.
Enig

> Ja, men det sagde mig ikke så meget da jeg ikke kender HD'ens
> routerindstillinger.
Fair nok

> Dog kan jeg blive i tvivl om du både skal sætte udstyr i "dmz" og
> samtidig forwarde porte til det.
Uhaa

> Prøv at fjerne AP'et fra HD'ens DMZ, og istedet blot forwarde de
> respektive porte.
Er gjort,og desværre uden held.

Fra : Michal

Dato : 20-08-06 01:25

On Sat, 19 Aug 2006 23:55:07 +0200, Bettina&Fillip wrote:
> Er gjort,og desværre uden held.

> Er gjort,og desværre uden held.

Det giver ikke særligt meget mening... Mon DS101'eren har noget
blokerings-ting kørende?

Og prøv især som Michael Rasmussen skriver andetsteds i tråden. Det er
meget smartere at bruge AP'et uden routing og slippe for alt den
dobbelt-nat.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Bettina&Fillip \(230~

Dato : 20-08-06 05:12

> Det giver ikke særligt meget mening... Mon DS101'eren har noget
> blokerings-ting kørende?
Det er tjekket minutiøst og det har den ikke.

> Og prøv især som Michael Rasmussen skriver andetsteds i tråden. Det er
> meget smartere at bruge AP'et uden routing og slippe for alt den
> dobbelt-nat.
Det er også det næste jeg prøver. Lyder som en fornuftig løsning.
Ellers endnu engang for mange tak for gode konstruktive forslag til løsning
af mit problem.

Mvh

Fillip

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-08-06 22:20

On Sun, 13 Aug 2006 23:26:17 +0200, "Bettina&Fillip \(2300\)"
<bettina.fillipnospam@kkgaard.telelet.dk> wrote:

> [...]
>Efter denne kommer min trådløse router (Topcom Skyracer WBR 254G).

>Min første router (HD486)kører DHCP med 192.168.2.1, min næste router kører

Det er noget besværlig med dobbelt router opsætning....

Det kan gøres meget lettere hvis du bruger din Topcom som simpel
switch/AP.

Det kræver kun at du deaktiverer DHCP-serveren i Topcom og giver den
en LAN ip-adresse i HD486's netværk, dvs f.eks 192.168.2.2. Og
derefter kobler de to routere LAN <-> LAN.

Den store fordel er selvfølgelig at du kun behøver forwarde port i een
router, nemlig HD486.

<mlr>

Teori er, når man ved alt, men intet fungerer.
Praksis er, når alt fungerer, men ingen ved hvorfor.

Der hvor jeg arbejder er teori og praksis forenet: Intet fungerer, og ingen ved hvorfor

Fra : Bettina&Fillip \(230~

Dato : 18-08-06 22:43

"Michael Rasmussen" <mic@HaderSpam.dou.dk> skrev i en meddelelse

> Det er noget besværlig med dobbelt router opsætning....
Det kan jeg kun give dig ret i

> [...]
> derefter kobler de to routere LAN <-> LAN.
>
> Den store fordel er selvfølgelig at du kun behøver forwarde port i een

Den mulighed må jeg arbejde videre med. Men jeg er altid blevet anbefalet at
min IP adaptor sidder så langt fremme som muligt. Vil jo nødigt undvære min
iptelefoni.

Ellers mange tak for input.

Mvh

Fillip

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-08-06 22:51

On Fri, 18 Aug 2006 23:43:23 +0200, "Bettina&Fillip \(2300\)"

>Den mulighed må jeg arbejde videre med. Men jeg er altid blevet anbefalet at
>min IP adaptor sidder så langt fremme som muligt. Vil jo nødigt undvære min
>iptelefoni.

Det gør den faktisk også med dette setup.

Det er stadig din Grandstream der router, og det er dens DHCP-server
der uddeler ip-adresse til alle dine computere - Så der bliver ikke
ændret på dit ip-telefoni setup.

Hvis ellers din Topcom tillader at du deaktiverer den DHCP-server, og
tillader at du definerer en passsende ip-adresse på LAN-siden, er det
den optimale løsning.

Fra : Bettina&Fillip \(230~

Dato : 28-08-06 15:40

> [...]
>
> Hvis ellers din Topcom tillader at du deaktiverer den DHCP-server, og
> tillader at du definerer en passsende ip-adresse på LAN-siden, er det

Så virker det. Søgte også hjælp i dk.teknik.telefoni.ip og dér blev givet en
ide meget lig Michael Rasmussen's.
Jeg har bare istedet ladet Topcom route og sat HT486's WAN til Topcom LAN.
Styrede setup i HT486 via LAN=>LAN port på min bærbare. Jeg gav HT486 en
fast ip i 192.168.1.1 hierakiet. Dernæst kørte alt som en leg. Synology DS
101 er jo let at arbejde med når der først er hul igennem.

Tak for hjælpen til alle.

Mvh

Fillip