lukke porte til p2p programmer hvordan?
Fra : danni plougmann

Dato : 13-08-06 14:04

nogen der kan fortælle mig hvordan man blokere porte til P2P programmer som
emule bitttorent limewaire og hvad de nu eller hedder

vi har en her i huset som suger alt min båndbredde ud af min internet linie
med alt hans p2p/emule crap, og han har fået det at vide så mange gange at
han skal slå det fra.

jeg vil helst undgå at skulle blive nød til hive stikket ud, hvis bare jeg
kunne finde ud af at lukke de porte de forskellige programmer bruger. evt
med den ip han bruger eller mac adressen på hans computer.

min router er en linksys BEFSR41v4, jeg har brugt en del tid på routers
setup og jeg kan bare ikke finde ud af det.

ifølge det jeg kan finde ud af kan man kun lukke de porte for indgående
trafik ikke udgående trafik.

/danni p.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 13-08-06 15:40

danni plougmann wrote:

> [...]
> setup og jeg kan bare ikke finde ud af det.
>
> ifølge det jeg kan finde ud af kan man kun lukke de porte for indgående

Hej Danni

Det hjælper ikke at lukke porte - medmindre du f.eks. også vil lukke de
meget anvendte porte som f.eks. port 80 og 21, da de fleste P2P systemer
f.eks. bare hopper over på disse.

Kig i de eksterne henvisninger her:
http://da.wikipedia.org/wiki/QoS
Application Layer Packet Classifier for Linux:
http://l7-filter.sourceforge.net/

Eller endnu bedre:

http://da.wikipedia.org/wiki/P2P

IPP2P:
http://www.ipp2p.org/
CCitat: "...IPP2P uses suitable search patterns to identify P2P traffic
thus allowing the reliable identifcation of traffic belonging to many
P2P networks. Once identified one may handle P2P traffic in different
ways - dropping such traffic, putting into low priority classes or
shaping to a given bandwidth limit is possible. Reducing costs, freeing
network ressources and therefore improving network performance is often
the result of using IPP2P..."

/Glenn

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-08-06 19:19

> http://l7-filter.sourceforge.net/

Den har jeg med stor succes anvendt.

En metode mere er at fake dns opslag på ens netværk til problematiske sites.
F.eks. mappe *.kazaa.com -> 127.0.0.1. Dette er dog en katten-efter-musen leg.

Moralen er: p2p kan ikke fjernes med garanti, men du kan minimere problemet
så det bliver ubetydeligt. Langt det nemmeste er dog at hive fat i personen
face2face og spørge om han ikke kan henlægge sine aktiviteter til et
interval hvor det ikke generer andre.

Thomas

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 13-08-06 21:00

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> så det bliver ubetydeligt. Langt det nemmeste er dog at hive fat i personen
> face2face og spørge om han ikke kan henlægge sine aktiviteter til et

Hej Thomas

Der er faktisk en anden vej (mmm hvor det nu jeg har hørt det før?):
*Dem der bruger P2P uden omtanke - al trafik får lav prioritet.
*Andre får standard prioritet.

/Glenn

Fra : Johnn Nekman

Dato : 13-08-06 20:36

On Sun, 13 Aug 2006 15:03:49 +0200, "danni plougmann"
<danni.plougmann@tdcadsl.dk> wrote:

>vi har en her i huset som suger alt min båndbredde ud af min internet linie
>med alt hans p2p/emule crap, og han har fået det at vide så mange gange at
>han skal slå det fra.
Kodeordet her er 'min' ...

>jeg vil helst undgå at skulle blive nød til hive stikket ud, hvis bare jeg
>kunne finde ud af at lukke de porte de forskellige programmer bruger. evt
>med den ip han bruger eller mac adressen på hans computer.
Hvis det er din linie, så hiver du stikket. Han er jo ligesom blevet
advaret, og er åbenbart så asocial at han bør have sin egen linie.
Johnn