Cat6 installationsmetoder
Fra : news.arrownet.dk

Dato : 13-08-06 13:09

Hej NG,

Er der nogen der har praktisk viden om-, eller kan henvise til et dokument,
der omhandler hvorvidt et bundt cat6 kabler tager skade af, at ligge i en
gitterbakke, frem for f.eks. en fladbundet kabelbakke?

Jeg kan godt forestille mig, at der kan ske klemskader over gitrene, men jeg
har hverken den fornødne viden eller praktiske erfaring til, at vurdere om
problemstillingen er realistisk.

Mvh

Martin Petersen

Fra : Arne Keller

Dato : 13-08-06 18:10

news.arrownet.dk skrev:
> [...]
> der omhandler hvorvidt et bundt cat6 kabler tager skade af, at ligge i en
> gitterbakke, frem for f.eks. en fladbundet kabelbakke?

Det korte svar er at du skal spørge leverandøren af kabelsystemet.

Det lidt længere svar er at kabelkappen ikke må deformeres, det sker
naturligvis lettere i en trådbakke end i en fladbundet bakke.
Der findes mig bekendt visse leverandører som ikke vil give garanti på
systemer installeret i trådbakker medens andre ikke har noget generelt
problem med trådbakker, det kan eventuelt hænge sammen med styrken af
kabelpappen og hvor hårdt parrene er snoede inde i kablet.

Et andet og langt alvorligere problem er den måde som trådbakker ofte
anvendes, hvor kablerne knækkes over en enkelt tråd når de forlader
bakken, dette er ødelæggende for alle systemer og langt hyppigere i
installationer med trådbakker end i andre typer kanaler/bakker.
De fleste producenter af trådbakker sælger radius begrænsere beregnet
til at undgå disse skader, de er dog ret sjældent at man ser disse anvendt.

> Jeg kan godt forestille mig, at der kan ske klemskader over gitrene, men jeg
> har hverken den fornødne viden eller praktiske erfaring til, at vurdere om
> problemstillingen er realistisk.

Klemskader/for lille bøjeradius giver Return Loss problemer og i visse
tilfælde også dårlig NEXT performance.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 15-08-06 07:15

"hvor hårdt parrene er snoede inde i kablet"

Ja, og nolge fabrikanter "limer" også parrene sammen, og så bliver det
rigtig godt.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail

Fra : Arne Keller

Dato : 15-08-06 09:37

Henrik Nielsen skrev:
> "hvor hårdt parrene er snoede inde i kablet"
>
> Ja, og nolge fabrikanter "limer" også parrene sammen, og så bliver det
> rigtig godt.

Det som er vigtigt er at parrene forbliver snoede korrekt efter
installation.

At lime parrene garanter ikke at kablet har en given kvalitet, ofte kan
det være en metode til at forbedre et dårligt kabel, limede par kan give
installationsproblemer som forringer ydelsen.

Det er vigtigere at se på ydelsen af det samlede system end at fokusere
på enkelt komponenter.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 16-08-06 08:25

"Det er vigtigere at se på ydelsen af det samlede system end at fokusere på
enkelt komponenter."

Jep, men jeg synes tit at termineringer ved stik er bedst med de "limede"
kabler. Nogle sjusker lidt, og selv om de er snoet kommer der stor aftand
mellem lederne.
Jeg har set kabler som får dårligere performance, bare man trykker lidt på
dem. Jeg ville gætte på at det problem kunne elimineres, hvis de var limet.
Men det tør jeg ikke sige med sikkerhed. Men generelt er det især
"kinakabler" som har disse problemer. Men nu er min erfaring vist heller
ikke så lang som din, så jeg bliver nok klogere med tiden Jeg har set
fejlrater på op til 70%. Jeg har konfronteret et enkelt firma med resultatet
og de var ikke overaskede. De tester nemlig ikke deres kabler, da dette
ville gå ud over prisen (Cat5e). Og de færreste vil opdage det!! Så man får
også her, hvad man betaler for...