Windows fjernskrivebord
Fra : O. Skjold

Dato : 08-08-06 21:58

Hej NG

Jeg forsøger at fjernbetjene en PC på mit LAN vha.
fjernskrivebord men jeg kan ikke rigtig få det til at virke.

Setup er:

ADSL (TDC BB Proff.),
ADSL modem,
Linksys WRT54-GS med dd-wrt V23SP1,
PC 'er me OS = Windows XP SP2,
Ingen softwarefirewalls eller andet "beskyttelse".

Jeg har forwardet TCP port 3389 til PC'ens IP, er der andet jeg
skal gøre?

Som et led i mine mange forsøg har jeg prøvet at pinge min egen
offentlige IP udefra men der svares ikke herpå, uanset om jeg
deaktiver alt i routeren under "Block WAN request". Burde min
router ikke svare på ping?

Som ses i min tråd af den 30/7 kan jeg heller ikke få WOL via
Internet til at virke. Jeg kan dog tilgå routerens interface via
Internet og den vej rundt tænde PC'en vha. routernes
WOL-facilitet.

Kan der være sammenhæng her, således at jeg har overset noget der
gør, at ingen af delene virker?

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-08-06 22:13

On Tue, 8 Aug 2006 22:57:55 +0200, "O. Skjold" <5260.odense@gmail.com>
wrote:

>Jeg forsøger at fjernbetjene en PC på mit LAN vha.
>fjernskrivebord men jeg kan ikke rigtig få det til at virke.

Det burde ellers være simpelt

> [...]
>Linksys WRT54-GS med dd-wrt V23SP1,
>PC 'er me OS = Windows XP SP2,
>Ingen softwarefirewalls eller andet "beskyttelse".

Ok..

Og det er en XP-Pro. Og du har husket at aktivere fjernskrivebordet ?

>Jeg har forwardet TCP port 3389 til PC'ens IP, er der andet jeg
>skal gøre?

Port 3389 er helt ok...

Har du prøvet om det fungerer på lokalnettet - Det ville være rart at
vide om det er computerens opsætning eller routeropsætningen der
driller ?!

Fra : O. Skjold

Dato : 08-08-06 22:24

Michael Rasmussen skrev i

<klip>

> Og det er en XP-Pro. Og du har husket at aktivere
fjernskrivebordet ?

Ja og ja.

> [...]
> rart at
> vide om det er computerens opsætning eller routeropsætningen

Lokalt er der ingen problemer.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-08-06 22:36

On Tue, 8 Aug 2006 23:24:29 +0200, "O. Skjold" <5260.odense@gmail.com>
wrote:

>fjernskrivebordet ?
>

>Ja og ja.

>Lokalt er der ingen problemer.

Ok..

Så må det jo være routeropsætningen...

Du har opsat en virtuel server i routeren der sender trafik til
WAN-sidens port 3389 videre til <den lokale ip-adresse> port 3389 ??

Routeren skal måske genstartes inden den virtuelle server fungerer ??

Og den lokale maskine er opsat med fast ip-adresse, så den ikke lige
pludselig er flyttet til en ny lokal ip-adresse ??

<mlr>

Teori er, når man ved alt, men intet fungerer.
Praksis er, når alt fungerer, men ingen ved hvorfor.

Der hvor jeg arbejder er teori og praksis forenet: Intet fungerer, og ingen ved hvorfor

Fra : O. Skjold

Dato : 08-08-06 23:51

Michael Rasmussen skrev i

<klip>

> Du har opsat en virtuel server i routeren der sender trafik til
> WAN-sidens port 3389 videre til <den lokale ip-adresse> port
> 3389 ??

Ja, det TROEDE jeg. Under "port range forwarding" havde jeg sat
den op til at forwarde port 3389 og port 9 (til WOL) til PC'en.
Jeg har lige nu fundet ud af, at dette ikke virker!

I routeren er der endvidere en menu der bare hedder "port
forwarding" og hvis sætter portene op her, virker det hele som
det skal, både fjernskrivebord og WOL via Internet.

Tilsyneladende er der ingen forskel på de 2 menupunkter, under
begge kan der vælges at forwarde en hel range.

Er det mon en fejl i dd-wrt firmwaren?

> Og den lokale maskine er opsat med fast ip-adresse, så den ikke
> lige
> pludselig er flyttet til en ny lokal ip-adresse ??

Ja

> Teori er, når man ved alt, men intet fungerer.

Det var såden hos mig for ca. 1 time siden.

Mange tak for hjælpen.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)