Problem med Windows XP og Win. 98 i lokal ~
Fra : Kim

Dato : 02-08-06 15:02

Hej

Der er 2 computere - den ene er ny med Win.XP (SP2) og den anden er en ældre
med Win 98.

Printeren er tilsluttet PC én med XP.

Der anvendes en router og en switch, netværket fungerede før - da begge
maskiner anvendte Win 98.

Det er ikke lykkedes at få disse to computere til at fungere under samme
netværk. Jeg er godt klar over Win 98 ikke kan se filer i NTFS formatet som
XP anvender.

Men man burde vel kunne få dem til at køre under samme netværk, så der er
adgang til den fælles printer ?

Det mærkelige er, at maskinen med XP heller ikke kan se den anden PC (under
netværksteder).

Er der nogen her som evt. har et bud på, hvad der kan være galt i
opsætningen ?

På forhånd tak

Mvh Kim

Fra : Jan Clausen

Dato : 02-08-06 16:09

Er de på samme arbejdsgruppe / domæne ? Hvis ja se om Firewallen blokker evt
ved at pinge fra pc win 98 til Win XP og omvendt

--
Protected by www.Spam-Stop.com {Pd94j8tIe6WZtzaHEV}

It has removed 3 spam emails to date.
Try SPAMfighter for free now!

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 02-08-06 16:59

On Wed, 2 Aug 2006 16:02:22 +0200, "Kim" <nospam@inet.dk> wrote:

>Er der nogen her som evt. har et bud på, hvad der kan være galt i
>opsætningen ?

Det forekommer mig at jeg havde lignende problem da jeg begyndte at
rode med XP - noget med NetBIOS over tcp/ip, indstillingen laves i
avancerede indstillinger for tcp/ip i Lan-forbindelsers egenskaber.
--
mpoulsen@tdcadsl(detteslettes).dk.

Fra : Michal

Dato : 02-08-06 17:38

On Wed, 2 Aug 2006 16:02:22 +0200, Kim wrote:
> Jeg er godt klar over Win 98 ikke kan se filer i NTFS formatet som XP
> anvender.

Det har intet med sagen at gøre. Windows fildeling (SMB/NetBIOS)
oversætter det til noget andet end NTFS.

> Men man burde vel kunne få dem til at køre under samme netværk, så der er
> adgang til den fælles printer ?

Sagtens.

> Er der nogen her som evt. har et bud på, hvad der kan være galt i
> opsætningen ?

Som du allerede har hørt i de to andre indlæg skal du checke din windows
firewall tingest efter i sømmene for om den blokerer noget, og om dine
TCP/IP/NetBIOS indstillinger er i orden.

Test med ping fra win98 -> winxp.

Der skal på begge maskiner forefindes "Klient til Microsoft netværk"
under egenskaber på de primære netværksforbindelser, og det er en god
idé hvis de begge er i samme workgroup. Check evt. også om workgroup
scope er ens.

Dertil skal der på winxp (den med printeren) være aktiveret "Fil og
udskriftsdeling", og printeren skal naturligvis være delt og tilladt
mht. fil/print-delingsrettigheder.

Prøv evt. at tilgå pc'en direkte (ikke "network neighborhood/andre
computere") ved at skrive \\windowsnavn i et adressefejt. Hvis det slår
fejl kan du også prøve med \\ip.a.dres.sen på winxp'en.

Til sidst skal du være opmærksom på at det er nogle meget utilregnelige
og langsomme protokoller der bliver brugt, og det godt kan vare noget
tid før maskinerne "er på bølgelængde". Dvs. når pc'erne er startet, du
kan pinge den ene maskine fra den anden kan det være du lige skal have
lidt tålmodighed for windows-delings-tingen "fungerer".

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Kim

Dato : 02-08-06 18:39

Jeg siger tak til Jan, Mogens og Michael for Jeres tip.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-08-06 19:00

Kim skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg siger tak til Jan, Mogens og Michael for Jeres tip.

Hvis du stadig har problemer, så check bruger-rettighederne.

XP vil normalt ikke lukke brugere ind, som den ikke kender - så
brug samme brugernavn på begge PC'er eller opret win98 brugeren
som bruger på WinXP maskinen.

Og du kan sagtens læse filer på en NTFS disk på WinXP maskinen
fra din Win98, da det er WinXP, der læser for dig og sender
videre til Win98 maskinen.

Jan (en anden af slagsen)

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Kingomand

Dato : 06-08-06 17:29

Hej ¨,
kan problemet ikke løses ved at installere netbeui protokollen på xp
maskinen?
Jeg mener at jeg har løst problemet på den måde.

> Jeg siger tak til Jan, Mogens og Michael for Jeres tip.
>

> "Kim" <nospam@inet.dk> skrev i en meddelelse

Hent en gratis SPAMfighter her.