Net use
Fra : Ivan

Dato : 01-08-06 16:05

Hej NG!

Jeg har lidt vanskeligheder med at mappe en netværksprinter og det problem
passer vel bedst i denne gruppe?

Har en Xerox Document centre 220ST koblet direkte på netværket. Kører fint
med Windows. Dog skal den gerne kunne printe fra en dos aplikation.

Jeg prøver:
net use lpt1: \\xxx.xxx.xxx.xxx\dc220st /persistent:yes

xxx er ip´en på printeren (intern)
dc22st er hostnavnet angivet i IE interfacet.

Det står den så og tygger lidt på, hvorefter den melder "systemfejlen 66
opstod. Forkert type netværksresource"

Hvad kan problemet være?

I øvrigt kan nævnes at under "opløsning for IP-adresse" er valgt RARP. Der
kan også vælges Static IP, hvilket jeg jo nok pr. default ville vælge. Hvad
betyder RARP?

Ivan

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-06 19:34

"Ivan" <min@egen.com> wrote in message
> [...]

> net use lpt1: \\xxx.xxx.xxx.xxx\dc220st /persistent:yes
> Det står den så og tygger lidt på, hvorefter den melder "systemfejlen 66

Check at du har disabled evt. firewall.
Jeg lavede en søgning på Google - der er mange der skriver om fejlen, men
uden at kende mere til dit setup er det nok hurtigere du selv lige læser
lidt.
http://www.google.com/search?q=net+use+error+66

> I øvrigt kan nævnes at under "opløsning for IP-adresse" er valgt RARP. Der
> kan også vælges Static IP, hvilket jeg jo nok pr. default ville vælge.
> Hvad betyder RARP?

Reverse ARP. Google dig frem til mere info :)

mvh
///M

Fra : Ivan

Dato : 03-08-06 12:45

> [...]
> uden at kende mere til dit setup er det nok hurtigere du selv lige læser

Hej ///M

Har læst en stor del de indlæg google fandt allerede......men at slå Windows
firewall fra var åbenbart en god ide.

Nu får jeg så bare en fejl 67 i stedet. Noget med at den ikke kan finde
netværksnavnet.

I den sammenhæng har jeg så lige et par teoretiske spørgsmål til Net Use.

Printeren har indbygget printserver (går jeg ud fra?) og er koblet på nettet
direkte på vores switch.

På printeren er angivet hostnavnet dc220st og IP´en er sat til en specifik
adresse.

Er min syntax så korrekt? (I kan nok høre at jeg er novice i net use)

I alle indlægene jeg har fundet via google beskriver de syntax´en som
værende \\servername\printqueuename

Men......jeg har jo ikke et servernavn at angive? Printerqueename...er det
lig hostname?
Jeg kan fint pinge ip´en og IE-interfacet virker også fint. Er der en anden
måde hvorpå jeg kan "spore" den på netværket? Altså snuse de nødvendige
oplysninger op?

Skal siges at deres brugermanual ikke omfatter denne type klient-opsætning.

pft

Ivan

Fra : Ivan

Dato : 03-08-06 13:46

> Nu får jeg så bare en fejl 67 i stedet. Noget med at den ikke kan finde
> netværksnavnet.

Det hvade MS et workaround på....nu får jeg error 1202. (Navnet på den
lokale enhed har en husket forbindelse...) Som om der allerede er mappet
noget. Men jeg kan ikke få listet hvad.

Parameteren /delete vil den heller ikke acceptere. (Eller min syntax er
forkert?) net use lpt1: /delete

Ivan

Fra : Johnn Nekman

Dato : 03-08-06 16:04

On Thu, 3 Aug 2006 14:45:43 +0200, "Ivan" <min@egen.com> wrote:

>Det hvade MS et workaround på....nu får jeg error 1202. (Navnet på den
>lokale enhed har en husket forbindelse...) Som om der allerede er mappet
>noget. Men jeg kan ikke få listet hvad.
Prøv blot med "net use" uden andet

>Parameteren /delete vil den heller ikke acceptere. (Eller min syntax er
>forkert?) net use lpt1: /delete
Næ den er rigtig nok.

Her er hvad jeg ville gøre for at få det til at virke:

1. Del din windows printer på din maskine ... kald den evt: dc220st
2. Brug "net use lpt1: \\%computername%\ds220st
3. Forsøg at printe fra programmet der kræver lpt1:
--
Mvh Johnn

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-06 19:22

> Det hvade MS et workaround på....nu får jeg error 1202. (Navnet på den
> lokale enhed har en husket forbindelse...) Som om der allerede er mappet
> noget. Men jeg kan ikke få listet hvad.

Prøv at skrive "net use" uden noget andet. Så får du en liste over hvad den
har mappet pt.

> Parameteren /delete vil den heller ikke acceptere. (Eller min syntax er
> forkert?) net use lpt1: /delete

Iflg. hjælpen er den ok, men jeg skriver selv følgende:

net use lpt1 /d (ingen kolon!)

Men check først med net use om du har en lpt1 mapped, ellers vil den
naturligvis ikke slette.

Hvis det ikke virker, så har "Johnn Nekman" skrevet en mulig løsning, som du
bør afprøve.

mbh
///M

Fra : Ivan

Dato : 04-08-06 13:02

> Hvis det ikke virker, så har "Johnn Nekman" skrevet en mulig løsning, som
> du
> bør afprøve.

Det har jeg prøvet og printeren er nu mappet til Lpt1.

Så mangler jeg bare at finde ud af at sætte dos aplikationen korrekt op. Det
kan sikkert vise sig at blive endnu mere bøvlet.

Takker for hjælpen.
Ivan