WOL via Internet
Fra : O. Skjold

Dato : 30-07-06 12:40

Hej NG

Håber på lidt hjælp

Jeg vil gerne kunne tænde en PC på mit LAN vha programmet "Wake
On LAN - Magic Packet" via Internet men jeg kan ikke lige få det
til at virke.

Jeg gætter på, at øvelsen er at sende en magic packet til min
offentlige IP og så få min router til at broadcaste denne ud på
LAN fordi den slukkede PC ingen IP har, er dette korrekt?

Min router er en WRT-54GS ver. 1 pt. med orig. Linksys-firmware,
hvordan skal denne sættes op til dette?

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Johnn Nekman

Dato : 30-07-06 13:02

On Sun, 30 Jul 2006 13:39:46 +0200, "O. Skjold"
<5260.odense@gmail.com> wrote:

>Jeg vil gerne kunne tænde en PC på mit LAN vha programmet "Wake
>On LAN - Magic Packet" via Internet men jeg kan ikke lige få det
>til at virke.
1. step er at maskinen er kablet og ikke trådløs
2. step er at se om det virker på dit lokale lan. Dvs. kan du få
maskinen til at tænde ved at lave wol lokalt?
>Jeg gætter på, at øvelsen er at sende en magic packet til min
>offentlige IP og så få min router til at broadcaste denne ud på
>LAN fordi den slukkede PC ingen IP har, er dette korrekt?
Jo, lyder korrekt, men ikke altid at routere vil forwarde til
broadcast adresse (har dog ikke forsøgt særligt intensivt med en sådan
løsning). Du skal nok forwarde en udp port til x.x.x.255, hvis dit wol
program angiver hvilken du skal bruge, så er det den
>Min router er en WRT-54GS ver. 1 pt. med orig. Linksys-firmware,
>hvordan skal denne sættes op til dette?
Da denne kan opdateres med anden firmware, så ved jeg at seneste
udgave af dd-wrt har en WOL funktion indbygget. Så hvis det ikke
virker med udp forward kunne du prøve den.
Johnn

Fra : O. Skjold

Dato : 30-07-06 13:58

Johnn Nekman skrev i

<klip>

> 1. step er at maskinen er kablet og ikke trådløs

Den er kablet.

> 2. step er at se om det virker på dit lokale lan. Dvs. kan du
> få
> maskinen til at tænde ved at lave wol lokalt?

Det virker.

> [...]
> dit wol
> program angiver hvilken du skal bruge, så er det den

I programmet kan jeg selv vælge en port men i routeren kan jeg
desværre ikke forwarde til x.x.x.255, da denne værdi er "out of
range".

> [...]
> udgave af dd-wrt har en WOL funktion indbygget. Så hvis det
> ikke
> virker med udp forward kunne du prøve den.

Jeg prøvede lige med en ældre HyperWRT men det ser ikke ud til at
gøre nogen forskel, så næste skridt må være den dd-wrt du
foreslår. Der er efterhånden mange udgaver af WRT54, så det blive
spændende om jeg kan finde en rigtig version.

Tak for din hjælp.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Henning Wangerin

Dato : 30-07-06 14:11

On Sun, 30 Jul 2006 14:58:28 +0200, O. Skjold wrote:

> [...]
> nogen forskel, så næste skridt må være den dd-wrt du foreslår. Der er
> efterhånden mange udgaver af WRT54, så det blive spændende om jeg kan

Jeg er ret sikker på at du ikke kan få det til at virke som du gerne vil.

Den måde du skal gøre det på er at installere en alternat firmware på din
router, og installere WOL software på den.

Når de så vil vække maskinen skal du ha routeren til at sende
WOL-pakken til maskinen. Det kan du enten gøre via en kommandolinie
via en ssh-forbindelse, eller evt via et web-interface.

Jeg har ikke prøvet det, men det er kun muligt at gøre på lokal-nettet.
Derfor er tricket at fjernstyre routeren.

/Henning

Fra : O. Skjold

Dato : 30-07-06 14:26

Henning Wangerin skrev i

<klip>

> [...]
>
> Jeg har ikke prøvet det, men det er kun muligt at gøre på
> lokal-nettet. Derfor er tricket at fjernstyre routeren.

OK, hm, dvs. ikke særligt nemt eller fikst

Tak for kommentaren, jeg roder lidt videre med det...

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Henning Wangerin

Dato : 30-07-06 15:45

On Sun, 30 Jul 2006 15:25:38 +0200, O. Skjold wrote:

> OK, hm, dvs. ikke særligt nemt eller fikst

Jo det er nu ikke så galt.

Jeg kan se at der er en WOL til openWRT som jeg selv bruger i stor stil.

Jeg prøvede lige at installere den.

   ipkg install wol

Det var det hele.

Herefter kan der vækkes maskiner med

fyres komandoer af med

   wol xx:xx:xx:xx:xx:xx

Let og smertefrit.

Fra : jamen

Dato : 30-07-06 15:52

O. Skjold wrote:
> [...]

Jeg har en BEFSX41 med standard 1.52 firmware. Den kan gøre det.

Den har dog noget javascript validering (som man skal snige sig udenom),
der brokker sig ved indtastning af broadcast adresse ved forwarding.
Hvorfor ved jeg ikke, for firmwaren kan sagtens håndtere adressen

Fra : Mogens

Dato : 31-07-06 09:23

O. Skjold wrote:

> I programmet kan jeg selv vælge en port men i routeren kan jeg desværre
> ikke forwarde til x.x.x.255, da denne værdi er "out of range".

Blot lige for at sikre at du ikke har misforstået dette, så skal du ikke
skrive x.x.x.255, men subnetmask på dit interne netværk eks. for mit
vedkommende 192.168.1.255, idet jeg har forwardet kald til port 9 til
denne
Prøv evt. at starte din slukkede PC via dette link:
http://ifatwwww.et.uni-magdeburg.de/wol/

Da wol-pakken herved genereres udenfor dit eget netværk vil jeg mene at
du kan sidde indenfor dit eget netværk på en anden PC og lege lidt med det.

Jeg bruger ovennævnte website til at starte min hjemme-PC når jeg er på
farten og det virker fint.

Mogens

Fra : O. Skjold

Dato : 31-07-06 09:57

Mogens skrev i

<klip>

> [...]
> eks. for
> mit vedkommende 192.168.1.255, idet jeg har forwardet kald til

Det har jeg også gjort men jeg får melding om, at 192.168.1.255
er "out of range". 254 er den sidste IP jeg kan bruge.

> [...]
> mene
> at du kan sidde indenfor dit eget netværk på en anden PC og

Mange tak, så behøver jeg ikke låne internet hos naboen (PS:
der er et "w" for meget i linket.)

> Jeg bruger ovennævnte website til at starte min hjemme-PC når
> jeg er
> på farten og det virker fint.

Hm, det virker ikke her men jeg må prøve noget alternativ
firmware. Uden at være sikker gætter jeg på, at mit problem er
den manglende broadcast af pakken.

Tak for din interesse.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : jacobask@gmail.com

Dato : 31-07-06 08:09

O. Skjold wrote:
> Hej NG
>
> Håber på lidt hjælp

Håber at dette måske kan bruges:
http://www.infoscape.dk/test/test2.html

Jeg fik linket til denne hjemmeside via en anden diskution omkring WOL
igennem en router. Har aldrig selv bået at få det afrpøvet - men det
kunne da være forsøget værd.

Mvh
Jacob Ask

Fra : O. Skjold

Dato : 31-07-06 09:56

jacobask@gmail.com skrev i

<klip>

> Håber at dette måske kan bruges:
> http://www.infoscape.dk/test/test2.html

Hm, det ser ud som om at siden er under opbygning/rekonstruktion,
så der er desværre ikke så meget at hente der. Men tak for din
hjælp.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : jacobask@gmail.com

Dato : 31-07-06 11:18

O. Skjold wrote:
> [...]
>
> Hm, det ser ud som om at siden er under opbygning/rekonstruktion,
> så der er desværre ikke så meget at hente der. Men tak for din

Og det var self. mig der var lidt for hurtig med copy/paste. Det
rigtigt link kommer her:

http://www.dslreports.com/wakeup

Undskyld ulejligheden - men det er hvad der sker når man har or mange
jern i ilden af gangen :)

Mvh
Jacob ask

Fra : O. Skjold

Dato : 01-08-06 11:36

O. Skjold skrev i

<klip>

Har nu lagt en dd-wrt ver 23 SP1 ind på min WRT54-GS og nu
fungerer det hele efter hensigten. Tak for hjælpen til alle.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Henrik Ax

Dato : 01-08-06 17:49

O. Skjold wrote:
> Har nu lagt en dd-wrt ver 23 SP1 ind på min WRT54-GS og nu
> fungerer det hele efter hensigten. Tak for hjælpen til alle.

Hej

Kan du forklare lidt nærmere hvordan du har fået WOL til at fungere via
Internettet?

Jeg har lige opdateret min Asus WL-500gD router med v23 SP1 firmwaren, men
kan ikke det til at fungere.
På lokalnetværket kan jeg vække pc'en både ved at sende en magic-packet (fra
en anden pc) og ved at indtaste MAC adresse, UDP port (9) og IP Adresse
(192.168.1.255) i "Wake-On-LAN - Manual WOL" i router opsætningen.

Når jeg prøver at vække pc'en vha websiden
http://www.dslreports.com/wakeup
sker der intet.

I routeren har jeg under "Wake-On-LAN - WOL Addresses" har jeg tilføjet
pc'ens MAC adresse og Net Broadcast (192.168.1.255) og jeg har også port
forwarded port 9 UDP til 192.168.1.255.

Nogle ideer?

mvh Henrik

Fra : O. Skjold

Dato : 02-08-06 18:47

Henrik Ax skrev i

<klip>

> Kan du forklare lidt nærmere hvordan du har fået WOL til at
> fungere
> via Internettet?

Mjaa, jeg var lidt optimistisk. Både lokalt og fra Internet kan
jeg logge på routeren og i interfacet tænde de PC'er hvor jeg har
aktiveret WOL, eller alternativt under "manual WOL" som du
beskriver. På denne måde virker det som det skal.

Men jeg kan endnu ikke tænde ved at sende en magisk pakke til min
router.

Jeg har prøvet det samme som du uden effekt, derudover har jeg
prøvet efter vejledningen på
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/WOL og det virker heller
ikke.

Jeg har eksperimenteret lidt med at bruge den rigtige MAC i
stedet for ff:ff:ff osv. og jeg har prøvet både 192.168.1.254 og
192.168.1.255, det hele er også prøvet med alle
firewallfunktioner slået fra.

Indtil nu er øvelsen ikke lykkedes

Jeg vender tilbage hvis jeg finder ud af noget, hvis du få et
gennembrud, dropper du så også lige et par linjer om det?

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Henrik Ax

Dato : 03-08-06 16:35

O. Skjold wrote:

> Men jeg kan endnu ikke tænde ved at sende en magisk pakke til min
> router.

Jeg har nu prøvet den nævnte opskrift på
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/WOL
og kan nu vække pc'en ved at sende en magisk pakke, f.eks. fra
http://www.dslreports.com/wakeup
Jeg fulgte opskriften slavisk og det fungerede fint her.
Jeg har ikke foretaget andre router opsætningsændringer, der burde ha'
betydning for WOL.

/Henrik

Fra : O. Skjold

Dato : 08-08-06 21:39

Henrik Ax skrev i

<klip>

> [...]
> Jeg fulgte opskriften slavisk og det fungerede fint her.
> Jeg har ikke foretaget andre router opsætningsændringer, der

Hmm, det synes jeg også jeg har gjort men det vil stadig ikke
virke.

Der må være noget jeg overser...

--
Mvh.