[Win] Hvordan afhjælper man en adressekonf~
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-07-06 11:03

Hej gruppe. Jeg har et par gange oplevet at min bærbare computer
beretter om en adressekonflikt når jeg kobler den til
firmanetværket. Beskeden er noget i retning af at ip-adressen
benyttes af en anden enhed.

Hvorfor sker det, og hvad kan man gøre for at forhindre det? Der er
stadig "hul" til nettet når konflikten opstår, men der bør vel ikke
være flere enheder på samme nr.

Den bærbare sluttes til nettet via en portreplikator, hvor der
hovedparten af tiden sidder en anden bærbar. Maskinen kører Windows
XP og serverne kører Windows 2003 (enkelte muligvis 2000).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-06 11:15

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Hej gruppe. Jeg har et par gange oplevet at min bærbare computer
> beretter om en adressekonflikt når jeg kobler den til
> firmanetværket. Beskeden er noget i retning af at ip-adressen
> benyttes af en anden enhed.

Den besked kan jeg få på mit LAN hvis jeg tænder en af mine
'undermaskiner' først og bagefter min hovedmaskine. Alle kører
DHCP. Jeg tror at der er en vis træghed i tildelingen af
IP-adresser, men jeg har ikke forsket så meget i det fordi det er
ekstremt sjældent at det er et problem.

--
Bertel

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-07-06 16:09

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>hovedparten af tiden sidder en anden bærbar. Maskinen kører Windows
>XP og serverne kører Windows 2003 (enkelte muligvis 2000).

Bruger du DHCP?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-07-06 16:41

Lars Kim Lund skrev:

> Bruger du DHCP?

Ja.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-07-06 17:50

>Ja.

Hvordan virker port-replikatoren?

Har du prøvet at sætte den på uden om replikatoren (eller har din
maskine ikke eget netkort)?

Ved du hvilken maskine den konflikter med?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-07-06 18:08

On Wed, 26 Jul 2006 17:41:28 +0200, "Jens Gyldenkærne Clausen"
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Ja.
Er din MAC adresse 00:00:00:00:00:00 ?
se evt start | kør | cmd | ipconfig /all

/Hans

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-07-06 17:28

On Wed, 26 Jul 2006 12:03:02 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Den bærbare sluttes til nettet via en portreplikator

Hvad er det for en ting?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Michal

Dato : 26-07-06 17:54

On Wed, 26 Jul 2006 18:27:49 +0200, Jørn wrote:

> Hvad er det for en ting?

Det er vel en docking-station der menes?

Jeg er ganske også i tvivl om hvad der menes med portreplikator :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Jens Chr. [6230]

Dato : 26-07-06 19:15

Michal skrev:

> Det er vel en docking-station der menes?
>
> Jeg er ganske også i tvivl om hvad der menes med portreplikator :)

Port replikator = Indeholder kun porte, som fx. serial, parallel, vga,
dvi usb. etc
Docking station = Indeholder porte og drev.

Fra : Thomas Bøjstrup Joha~

Dato : 26-07-06 19:03

> [...]
> hovedparten af tiden sidder en anden bærbar. Maskinen kører Windows
> XP og serverne kører Windows 2003 (enkelte muligvis 2000).

prøve at kigge på instilling i din DHCP fordi der er en instilling som man
sætte og vil DHCP "test" ping IP nummer før den giver det ud, kan ikke lige
huske hvad den instilling hedder

Thomas

Fra : Michal

Dato : 26-07-06 19:03

On Wed, 26 Jul 2006 20:02:51 +0200, Thomas wrote:
> prøve at kigge på instilling i din DHCP fordi der er en instilling som man
> sætte og vil DHCP "test" ping IP nummer før den giver det ud, kan ikke lige
> huske hvad den instilling hedder

I global config scope:
ping-check true;
ping-timeout 3;