Kabling i hjemmenetværk
Fra : Mogens

Dato : 23-07-06 11:18

Mit hjemmenetværk fungerer ikke ret godt, og jeg har en mistanke om at
jeg måske har kablet forkert. Fra min ADSL router til den trådløse
router er der kablet lige igennem (d.v.s. ikke krydset), og det samme er
gjort til de tre enheder der igen er forbundet til den trådløse router.

Alle enhederne viser at de er tilsluttet netværket med 100MB, og der er
fuldt skrald på ftp, men http virker meget langsomt.

Mit spørgsmål er derfor om jeg evt. skal lave et krydset kabel mellem de
to routere?

Mogens

Fra : Henning Wangerin

Dato : 23-07-06 11:38

On Sun, 23 Jul 2006 12:17:34 +0200, Mogens wrote:

> Mit spørgsmål er derfor om jeg evt. skal lave et krydset kabel mellem de
> to routere?

Hvis du bruger forker kabel krydset/ikk-krydset vil du selt ikke ha hul
igennem. Mange nyere boxe/switche kan finder selv ud af om kablet er
krydset ellet ej.

Så hvis du har fuld båndbrde på forbindelsen med ftp er det ikke kablet
der er problemt.

/Henning

Fra : Mogens

Dato : 23-07-06 11:56

Henning Wangerin wrote:

> [...]
> krydset ellet ej.
>
> Så hvis du har fuld båndbrde på forbindelsen med ftp er det ikke kablet

Tak for svaret Henning. Det som blot undrer mig er at jeg opnår en
betydeligt bedre performance ved at trække et kabel direkte fra min PC
til ADSL-routeren fremfor når det går via min Linksys router på loftet.
Var gerne fri for bøvlet med at skulle til at trække kablet over loftet,
men det lader så til at være eneste udvej for at få en ordentlig
performance.

Mogens

Fra : Henning Wangerin

Dato : 23-07-06 12:11

On Sun, 23 Jul 2006 12:56:07 +0200, Mogens wrote:

> [...]
> det lader så til at være eneste udvej for at få en ordentlig performance.

Der er mange ting du kan prøve for at få en bedre forbindelse:

- skifte til en anden kanal på dit trådløse netværk

- fystisk flytte routeren - der kan være ting der skygger eller giver
reflektioner

- drej anterrner på dit access-point

.... er bare et par af de lette ting du kan prøve at skrue på.

Husk på at du på WLAN er på et det medie sammen med alle dine naboer
og deres trådløse netværk, overvågningskameraer, telefoner, bluetooth,
tyverialarmer, mikrobølgeovne og mange andre sjove ting. Der er virkelig
mange ting som kan forstyrre.

Lige nu kæmper jeg med to trådløse routere monteret i en 25m høj silo. Det
eneste der ellers er i siloen, er to store motorer til en korn-elevator,
som ikke bruges særligt ofte.
- men der er alligevel noget der forstyrrer den ene router (og kun den
ene!), så du kan se det er ikke altid lige oplagt hvad der er kilden til
problemer.

/Henning

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-07-06 12:31

"Mogens" <mogensnomail@web.dk> wrote in message
> [...]
> fuldt skrald på ftp, men http virker meget langsomt.
>
> Mit spørgsmål er derfor om jeg evt. skal lave et krydset kabel mellem de

Kablerne kan være lavet forkert....

Prøv at ping din router imens du laver ftp... via dos promp.. åbn i
stratmenuen, vælg "åben" og skriv "cmd" så har du prompen.

Ping [router IP] -t lad den køre i et godt stykke tid.. er der meget
pakketab, over 1% så er det sikkert kablet der er monteret forkert...

der er nok ikke noget galt med kablerne. Men det med at det er "lige
igennem" skal det være monteret korrekt, hvilket der er mange der har
misforstået når de har bixset et eller andet sammen.

kik på http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php der er lidt
nede på siden farvekoderne på montering. Skal enten laves i T568A eller
T568B. Ligemeget hvilket, men samme i begge ender for "lige igennem"

Fra : Mogens

Dato : 23-07-06 14:43

Bjarke Hansen wrote:

> Kablerne kan være lavet forkert....
Ja, det havde du faktisk ret i. Jeg har nu kontrolleret samtlige stik,
og kablingen mellem ADSL-router og WLAN router var faktisk forkert. Men
virkede åbenbart alligevel

> Prøv at ping din router imens du laver ftp... via dos promp.. åbn i
> stratmenuen, vælg "åben" og skriv "cmd" så har du prompen.

Hvilket skaber et nyt problem, idet jeg faktisk er ude af stand til at
pinge hverken ADSL-router (192.168.1.1) eller WLAN-router (192.168.1.2),
idet begge rapporterer "Request timed out" 100% lost.
Jeg begriber simpelthen ikke hvorfor jeg er ude af stand til at pinge
disse enheder. Specielt 192.168.1.2 som jeg jo er direkte forbundet til
burde vel pinge korrekt (kører XP pro)?

Har det betydning hvilken af de 4 porte jeg forbinder til ADSL-routeren?
Sidtsnævnte er nu forbundet til port 1, medens min PC er forbundet til
port 2.

Mogens

Fra : Mogens

Dato : 23-07-06 14:55

Mogens wrote:

> [...]
>
> Har det betydning hvilken af de 4 porte jeg forbinder til ADSL-routeren?
> Sidtsnævnte er nu forbundet til port 1, medens min PC er forbundet til

O.k. - det var firewallen der blokerede for ping. Har tidligere forsøgt
at deaktivere firewall'en uden at det betød at jeg kunne pinge, men
efter dagens ændring af stik så fungerede det pludselig igen!

Mogens

Fra : Henrik J. Nielsen

Dato : 16-08-06 23:27

Mogens skrev:
> [...]
> fuldt skrald på ftp, men http virker meget langsomt.
>
> Mit spørgsmål er derfor om jeg evt. skal lave et krydset kabel mellem de

Som elektrikkere plejer vi altid og bruge kryset kablet imellem alt
aktiv udstyr pånær PC'ere.. Dvs fra Switch2switch - krysset, osv ..