Hvilken trådløs router?
Fra : Anders

Dato : 20-07-06 16:50

Hej NG.

På forhånd undskyld, at jeg ikke skriver i dk.edb.netvaerk.traadloest - min
newsreader kan af en eller anden grund ikke finde denne gruppe.

Jeg skal hjælpe en af mine kammerater med at sætte trådløst netværk op, til
brug med en bærbar computer - almindeligt "kontor"-brug. Da jeg ikke er en
ørn på det felt, vil jeg lige smide et par spørgsmål op her inden vi går i
krig med projektet. Han har trådløst netkort og internetforbindelse, så han
mangler kun router. Ud fra specifikationer synes jeg det kan være svært at
se, hvad man skal vælge, så kan I evt. anbefale nogle modeller?

Har kigget på en D-Link AirPlus G DI-524 Wireless Router, der er i den
billige ende, vil der være nogen ulempe ved at anbefale ham den?

Er der nogen væsentlig forskel over til Linksys Wireless-G Broadband Router
WRT54G, der er en tand dyrere?

På forhånd tak.
Mvh Anders

Fra : Zec

Dato : 21-07-06 18:36

Jeg har erfaring med at Linksys ikke er så stabil i trådløs forbindelsen.
Skal resettes mange gang. Andre i EDB forum snakker om det samme problem. Så
jeg ville vælge D-link hvis jeg var dig.

Fra : Anders

Dato : 22-07-06 12:13

Zec wrote:
> Jeg har erfaring med at Linksys ikke er så stabil i trådløs
> forbindelsen. Skal resettes mange gang. Andre i EDB forum snakker om
> det samme problem. Så jeg ville vælge D-link hvis jeg var dig.

OK, takker for svaret!

Hvis der er nogen der har andre gode forslag, er de velkomme.

Mvh Anders

Fra : Mikael Schøler

Dato : 22-07-06 12:46

Anders wrote:

> OK, takker for svaret!
>
> Hvis der er nogen der har andre gode forslag, er de velkomme.
>
> Mvh Anders

Tja jeg har kun gode erfaringer med min linksys :)

Fra : Morten Christensen

Dato : 22-07-06 14:03

Zec skrev den 21-07-2006 19:36:
> Jeg har erfaring med at Linksys ikke er så stabil i trådløs forbindelsen.
> Skal resettes mange gang. Andre i EDB forum snakker om det samme problem. Så
> jeg ville vælge D-link hvis jeg var dig.

Jeg har meget gode erfaringer med stabiliteten af den trådløse
forbindelse på Linksys. Min erfaring med DLink er, at rækkevidden på den
aktuelle kasse ikke var særlig lang.

--
Morten Christensen

Fra : Hans

Dato : 22-07-06 14:56

Morten Christensen wrote:

> Jeg har meget gode erfaringer med stabiliteten af den trådløse
> forbindelse på Linksys. Min erfaring med DLink er, at rækkevidden på
> den aktuelle kasse ikke var særlig lang.

Hvis man ofrer lidt mere på sagen får man noget som virkelig rykker:

Hans

Fra : Anders

Dato : 22-07-06 15:08

Hans wrote:
> Hvis man ofrer lidt mere på sagen får man noget som virkelig rykker:

Kan du sige lidt om hvorfor den er "bedre" end de andre?
Er det fordi overførselshastigheden er større? Og har man som "almindelig"
bruger af Internettet brug for en så stor overførselshastighed?

Den skal ikke bruges til gaming, så jeg tror, at ovenstående er lidt udenfor
budget.

Mvh Anders

Fra : Hans

Dato : 22-07-06 15:16

Anders wrote:

> [...]
> overførselshastighed?
> Den skal ikke bruges til gaming, så jeg tror, at ovenstående er lidt

Den har særdeles gode trådløse egenskaber, så det er ikke på grund af gaming
jeg valgte den.

Der er ikke meget fidus ved at spare nogle få hundrede kroner hvis produktet
ikke opfylder opgaven.

Hans

Fra : Artoo

Dato : 22-07-06 16:25

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message
> [...]
gaming
> jeg valgte den.
>
> Der er ikke meget fidus ved at spare nogle få hundrede kroner hvis

Kan du ikke være lidt være præcis: "særdeles gode trådløse egenskaber"
er ikke ret sigende for hvad det egentlig er man betaler mere for.
Er det opsætning, sikkerhed, rækkevidde der er bedre i den boks ?

Artoo

Fra : Hans

Dato : 22-07-06 17:05

Artoo wrote:
> [...]
> er ikke ret sigende for hvad det egentlig er man betaler mere for.
> Er det opsætning, sikkerhed, rækkevidde der er bedre i den boks ?

Den har en imponerede ydevne (router næsten 100 Mbit), lav latency, hurtigt
webinterface, let opsætning, sikkerheden er i orden på det trådløse lan samt
god dækning, klippestabil selv ved mange connections.

Prøv og læs de mange anmeldelser på Google.

Hans

Fra : Anders

Dato : 23-07-06 12:22

Hans wrote:
> [...]
> trådløse lan samt god dækning, klippestabil selv ved mange
> connections.
> Prøv og læs de mange anmeldelser på Google.

Tja, den ser rigtig god ud, men er nok desværre udenfor budget. Men tak for
forslaget, alligevel!

Anders

Fra : Anders

Dato : 22-07-06 15:00

Morten Christensen wrote:
> Jeg har meget gode erfaringer med stabiliteten af den trådløse
> forbindelse på Linksys. Min erfaring med DLink er, at rækkevidden på
> den aktuelle kasse ikke var særlig lang.

OK, det er jo rart at vide. Hvor meget vil "ikke særlig lang" sige? De
skriver 100m indendørs i specs...

Nu er det ikke sådan, at der kun er de to at vælge imellem, jeg valgte bare
de to modeller for at have noget at gå ud fra. MSI, ASUS, SMC, NETGEAR, 3Com
og LevelOne er nogle af de andre mærker jeg kan finde i den prisklasse. Det
er sikkert svært at sige noget generelt om disse mærker, men jeg synes godt
nok det kan være en jungle at finde ud af, hvad der er "bedst"...

Mvh Anders

Fra : Allan Jensen

Dato : 22-07-06 15:26

On Sat, 22 Jul 2006 16:00:24 +0200, "Anders" <dont@spam.me> wrote:

> [...]
>er sikkert svært at sige noget generelt om disse mærker, men jeg synes godt
>nok det kan være en jungle at finde ud af, hvad der er "bedst"...

Hvad med Zyxel, det er gode stabile produkter. Og så gør det jo heller
ikke noget at de ser godt ud vel ?.

Det med rækkevidde der er opgivet af de forskellige producenter skal
du tage med et gran salt.
Det altafgørende er hvordan boligen er med hensyn til vægge mm.
Regn med højst ca. 10 mtr. indendørs for et acceptabelt signal.

mvh
Allan

Fra : Gert Krabsen

Dato : 22-07-06 16:36

Allan Jensen wrote:
> [...]
> Det altafgørende er hvordan boligen er med hensyn til vægge mm.
> Regn med højst ca. 10 mtr. indendørs for et acceptabelt signal.

Jeg ville formulere det lidt anderledes:

Regn med _meget_ varierende ydelse i de forskellige bygninger.

Jeg har oplevet alt fra

...Ingen forbindelse på 3 meters afstand - et gammelt bondehus, men dog
ikke med kampesten i væggen

...Fin forbindelse i byejendom gennem tre etager med jernbeton i
etageadskillelserne - måske et tegn på, at jernarmeringen er ved
at være rustet op

Du er nødt til at teste det i det aktuelle setup. Få en aftale med
butikken om afprøvning af flere, eller at routeren kan returneres, hvis
den ikke fungerer.

mvh

Krabsen

Fra : Anders

Dato : 30-07-06 08:44

Jeg takker for alle svarene. Det bliver nok en Linksys af en eller anden
art, jeg anbefaler min kammerat.

Anders

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 24-07-06 23:00

"Zec" <dsl321502@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:44c110a2$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg har erfaring med at Linksys ikke er så stabil i trådløs forbindelsen. Skal resettes mange gang. Andre i EDB forum
> snakker om det samme problem. Så jeg ville vælge D-link hvis jeg var dig.

Jeg syntes nærmere man hører det omvendte ...