VPN forbindelse mellem 2 netværk
Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 19-07-06 14:42

Hej,

Jeg står overfor at skulle flytte hjemmefra, og har i den forbindelse
tænkt på at oprete en VPN forbindelse mellem min kommende lejlighed
og mit nuværende hjem.
I den forbindelse har jeg kigget lidt på muligheden for at oprette
VPN-forbindelse mellem 2 routere, jeg er dog i tvivl om dette er den
rette måde at gøre det på.

Det jeg ønsker at have adgang til filer, printere, VNC osv.. hos mine
forældre, fra min lejlighed (og omvendt). Jeg har dog snakket med et
par stykker om dette, og de fleste siger at dette ikke er den bedste
måde at lave løsningen på, da jeg ikke kan bruge f.eks. den
internetforbindelse jeg har i lejligheden samtidig med at jeg tilgår
filer på en af mine forældres computer via den VPN-tunnel der er
mellem de 2 routere.

Den struktur jeg har i tankerne at lave er som følger

LAN_1 (forældre) - VPN router - Internet - VPN router -
LAN_2 (mig)

Jeg håber der er nogen herinde der har mulighed for at bringe lidt lys
over sagen

På forhånd tak

/ MIkkel Jørgensen

Fra : Michal

Dato : 19-07-06 17:57

On 19 Jul 2006 06:42:22 -0700, Mikkel wrote:
> [...]
> bruge f.eks. den internetforbindelse jeg har i lejligheden samtidig
> med at jeg tilgår filer på en af mine forældres computer via den

Selvfølgelig kan det det. Det kræver bare at udstyret understøtter split
tunneling :)

> Den struktur jeg har i tankerne at lave er som følger
>
> LAN_1 (forældre) - VPN router - Internet - VPN router -
> LAN_2 (mig)

Lyder fint. Det du foreslår hedder en site to site vpn. Spørgsmålet er
om det ikke kan betale sig at bruge en anden løsning, f.eks.:

LAN_1 - VPN router (eller server) - Internet - VPN klient på din egen
PC.

Det kan f.eks. betale sig hvis du kun har en eller to pc'er som skal
kobles på VPN'en, men hele netværket (LAN_2) ikke behøves. En anden
fordel er at du kan koble på "på farten" med din laptop hvis du har
sådan en :)

> Jeg håber der er nogen herinde der har mulighed for at bringe lidt lys
> over sagen

Well, hvis du skal ud i at investere i VPN-hardware kan det måske betale
sig lige at tage et kig på openvpn [1] først. Det er gratis og kører på
en del forskellige OS'er. Og det lyder til at du i forvejen har en eller
flere servere kørende.

Uanset hvad skal du være forberedt på at læse en smule
dokumentation/howto's :)

[1]: http://openvpn.net/

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 19-07-06 20:54

Michal skrev:

> [...]
> flere servere kørende.
>
> Uanset hvad skal du være forberedt på at læse en smule

Hej igen,

Jeg har kigget lidt på den her lille sag
http://www.netgear.com/products/details/FVS318.php til at agere
VPN-server i hver ende, og sådan som jeg har forstået det, så kan
den godt klare opgaven - ret mig venligst hvis jeg er forkert på den.

Mit formål er også at kunne connecte til mit eget LAN (LAN_2) når
jeg er ude af huset, da jeg har en NAS enhed samt andre funktioner
kørende, som kan være dejlige at kunne tilgå - så det er vel
lettest at have en VPN-router i hver ende, eller?
Jeg har kigget lidt på OpenVPN og det kan sagtens bruges som
VPN-klient.

vh. MIkkel

Fra : Svend

Dato : 20-07-06 07:44

Mikkel Jørgensen wrote:

> [...]
> kørende, som kan være dejlige at kunne tilgå - så det er vel
> lettest at have en VPN-router i hver ende, eller?

Hej, Den kan godt bruges. Jeg tester en netgear fvs338 i øjeblikket og
den fungere godt. Jeg har dog kun haft den i en lille uges tid. Men
generelt vil jeg sige at den er logisk opbygget og med meget hurtig
response i brugergrænsefladen. Den har en intuitiv guide til opsætning
af vpn, ligesom zywallen.

Jeg har også testet draytek 2900g og de fleste af zyxels produkter.
Generelt vil jeg sige at draytek er et fornuftigt produkt, men med en
lousy brugergrænseflade ift. f.eks. zywall serien. Derudover har den
nogle avancerede features som vlan og qos.

Zywall serien har generelt dårlig performance i.ft. de specs de opgiver,
firewall spec'en for zywall 5,35,70 gælder kun for firewallen
konfigureret i bridge mode, dvs. ingen routning.

Prøv at se på FVL328.

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 20-07-06 08:04

Svend wrote:
> Prøv at se på FVL328.

Glem den, den er åbenbart dyrere end fvs338. fvs318 er nok et fornuftigt
valg til prisen, ellers vil jeg anbefale fvs338.

--
Svend

Fra : Claus Albæk

Dato : 20-07-06 08:36

Svend wrote:

> Zywall serien har generelt dårlig performance i.ft. de specs de opgiver,
> firewall spec'en for zywall 5,35,70 gælder kun for firewallen
> konfigureret i bridge mode, dvs. ingen routning.

Performance på en standard ADSL linie bliver vidst ikke et problem, jeg
har ikke lidt under det i al fald.. og det er på rundt regnet 200+
installationer.

Fra : Svend

Dato : 20-07-06 09:45

Claus Albæk wrote:

> Performance på en standard ADSL linie bliver vidst ikke et problem, jeg
> har ikke lidt under det i al fald.. og det er på rundt regnet 200+
> installationer.

Sikkert, det mener jeg nu heller ikke at jeg skrev. Pointerede blot at
deres specs er upræcise. Jeg oplever at de i praksis kun kan route under
halvdelen af hvad de har opgivet som firewall performance. Jeg har ingen
personlig erfaring med zywal 2, men mon ikke det er samme billede her.

--
Svend

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-07-06 20:57

On 19 Jul 2006 06:42:22 -0700, "Mikkel Jørgensen"
<mikkel.joergensen@gmail.com> wrote:

> [...]
> samtidig med at jeg tilgår filer på en af mine forældres computer
> via den VPN-tunnel der er mellem de 2 routere.

Det er noget sludder. Der er ingen der siger, at routeren skal smide
al trafikken i tunnelen. Man kan sagtens have en VPN-tunnel til et
andet sted, og køre Internet-trafik til et andet samtidig.

(Med forbehold for, hvis du køber noget (for) billigt, hjernedødt
udstyr, der ikke tillader dig at bestemme den slags selv).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 19-07-06 21:19

Asbjorn Hojmark skrev:

> [...]
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel

Hvilket udstyr vil du/i foreslå, hvis vi skal holde os på et
prisniveau forsvarligt til privatforbrug.

vh. Mikkel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-07-06 21:49

On 19 Jul 2006 13:19:26 -0700, "Mikkel Jørgensen"
<mikkel.joergensen@gmail.com> wrote:

> Hvilket udstyr vil du/i foreslå, hvis vi skal holde os på et
> prisniveau forsvarligt til privatforbrug.

Jeg har ikke den store føling med features på den type produkter.

Jeg har selv pt. et par Cisco 800-routere stående i et redundant
setup. De kan godt det ønskede, men jeg tvivler på, du vil finde
prisen 'forsvarlig'. Det er muligt, du kan finde en brugt til en
pris, du vil være med til.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-06 22:37

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> setup. De kan godt det ønskede, men jeg tvivler på, du vil finde
> prisen 'forsvarlig'. Det er muligt, du kan finde en brugt til en

ZyXEL ZyWall 2 kan hvad han ønsker, til en fair pris.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 06:23

On Wed, 19 Jul 2006 23:37:21 +0200, "Claus Albæk (Kbh.)"
<claude@eugina.dk> wrote:

>ZyXEL ZyWall 2 kan hvad han ønsker, til en fair pris.

Draytek har også en del routere der kan klare opgaven og i prislejer
der er til at hamle op med for private......

Har selv en Vigor 2900VG og er ganske godt tilfreds. Kan tilgå eget
netværk med en VPN klient, når jeg er hjemmefra.

Allan Jul Woer
Denmark

Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 20-07-06 09:54

Svend skrev:

> [...]
> generelt vil jeg sige at den er logisk opbygget og med meget hurtig
> response i brugergrænsefladen. Den har en intuitiv guide til opsætning

Hvordan er hurtigheden ved brug af VPN-forbindelsen? Jeg har læst lidt
om 318'eren og denne skulle have store problemer med at
VPN-forbindelser blev meget langsomme.

Hvad med Linksys' RV042 er den noget værd?

mvh. Mikkel

Fra : Svend

Dato : 20-07-06 11:40

Mikkel Jørgensen wrote:

> [...]
> om 318'eren og denne skulle have store problemer med at
> VPN-forbindelser blev meget langsomme.
>
> Hvad med Linksys' RV042 er den noget værd?

Jeg kender den faktisk ikke, jeg har altid været lidt skeptisk overfor
linksys pga. deres dokumentation, men derfor behøver produktet jo ikke
at være dårligt. Men jeg kan stadig anbefale fvs338, men den er måske
for dyr til dit behov.

Men en ting der har indflydelse er selvfølgelig størrelsen på
processoren i boxen, og 318 har en lille cpu i forhold til 338.

Der er selvfølgelig
<http://www.tomsnetworking.com/lans_routers/charts/index.html?chart=119>
som du kan kigge på, men den har ikke en chart på vpn performancce. De
har også testet 318, og den virker ikke overbevisende.

Derudover skal du lige tænke på at vpn performance aldrig bliver bedre
end de 2 upload hastigheder. Så med 256 kbit i upload i begge ender kan
denne performance diskussion være overdrevet......

--
Svend

Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 20-07-06 14:08

Svend skrev:

> [...]
> end de 2 upload hastigheder. Så med 256 kbit i upload i begge ender kan
> denne performance diskussion være overdrevet......

338'eren virker nu meget okay, jeg undrer mig dog over at de i manualen
til den bruger er router foran den, således opstillingen bliver

WAN - router - FVS338 - LAN

/ Mikkel

Fra : Svend

Dato : 20-07-06 14:17

Mikkel Jørgensen wrote:

> 338'eren virker nu meget okay, jeg undrer mig dog over at de i manualen
> til den bruger er router foran den, således opstillingen bliver

Hvilken side ?

Ok, min sidder direkte på et bolignet (som jo også sidder på en router),
men der er ikke noget galt for at sætte den på et modem.

Der er også en mellem model med gigabit switch, men jeg kan ikke se
performance på den.

Jeg prøver at skrue min forbindelse op på 20 mbit og laver en test mod
en maskine på arbejdet, så får vi se hvad den kan på vpn (men det kan
være at vores zywall70 på arbejdet bliver flaskehals .

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 20-07-06 14:34

Svend wrote:

> [...]
> en maskine på arbejdet, så får vi se hvad den kan på vpn (men det kan
> være at vores zywall70 på arbejdet bliver flaskehals .

Ok, jeg fik 22 mbit til dansk bredbånd som er max for min forbindelse.
jeg fik 16,3 mbit til en zywall 70, det kunne godt være max for den i
den konfiguration som den kører i. Jeg bilver nødt til at teste det
efter ferien på arbejdet med en router jeg ved er hurtig nok. Det skulle
ikke under mig at zywall 70 ikke kan mere end det.

--
Svend

Fra : Hans

Dato : 20-07-06 15:18

Svend wrote:

> [...]
> efter ferien på arbejdet med en router jeg ved er hurtig nok. Det
> skulle ikke under mig at zywall 70 ikke kan mere end det.

Der må være en anden årsag. Min Zywall 35 har ingen problemer med 30 Mbit.

Hans

Fra : Svend

Dato : 20-07-06 15:30

Hans wrote:

> Der må være en anden årsag. Min Zywall 35 har ingen problemer med 30 Mbit.
>
> Hans

ok, det lyder skummelt. i bridging mode kunne vi få den op på 85 mbit,
men i routing mode får vi kun 35 mbit. En zyxel supporter har fået samme
resultat med en ftp test.

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 20-07-06 15:35

Svend wrote:

> ok, det lyder skummelt. i bridging mode kunne vi få den op på 85 mbit,
> men i routing mode får vi kun 35 mbit. En zyxel supporter har fået samme
> resultat med en ftp test.

Det var så ikke vpn performance den har vi aldrig målt, men har antaget
at den var halvdelen af hvad den kan route.

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 19-08-06 22:02

Svend wrote:

> [...]
> efter ferien på arbejdet med en router jeg ved er hurtig nok. Det skulle
> ikke under mig at zywall 70 ikke kan mere end det.

Hej

Jeg har lige lavet en test med 2 fvs338

firewall routning gav 57mbit, en session.
vpn mellem 2 fvs338 gav 20 mbit.

--
Svend

Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 20-07-06 14:51

Svend skrev:

> Hvilken side ?

I manualen der er at finde på netgear's hjemmeside, men 338'eren har
jo ellers alle funktioner som en router skal have, og står da også i
router kategorien på netgears hjemmeside.

> [...]
> en maskine på arbejdet, så får vi se hvad den kan på vpn (men det kan
> være at vores zywall70 på arbejdet bliver flaskehals .

Okay, det lyder godt, jeg vil glæde mig til at høre resultatet -
selvom de hastigheder du har nævnt indtil videre er mere end rigeligt
til det forbrug jeg får.

/ Mikkel

Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 20-07-06 15:35

understøtter 338'eren egentlig det før omtalte split-tunneling?

/ Mikkel

Fra : Svend

Dato : 20-07-06 15:36

Mikkel Jørgensen wrote:
> understøtter 338'eren egentlig det før omtalte split-tunneling?
>
> / Mikkel

ja, man skal anstrenge sig gevaldigt for at undgå det.

--
Svend

Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 20-07-06 15:38

Svend skrev:

> ja, man skal anstrenge sig gevaldigt for at undgå det.
>
> --
> Svend

Okay, jeg har nemlig ikke mødt udtrykket, før det blev nævnt i denne
tråd.

Er rimelig grøn indenfor området

/ Mikkel

Fra : Svend

Dato : 20-07-06 15:45

Mikkel Jørgensen wrote:

> Okay, jeg har nemlig ikke mødt udtrykket, før det blev nævnt i denne
> tråd.
>
> Er rimelig grøn indenfor området
>
> / Mikkel

Du får også en soft klient med så du kan lave en tunnel på en bærbar.

Jeg har ikke testet denne, men jeg testede den samme klient op imod en
z35 og z70, der kunne jeg ikke få xauth til at virke stabilt.

--
Svend