Gigabit kabler
Fra : je79ayps

Dato : 18-07-06 06:18

Hej!

Jeg er ved at få bygget hus og skal have lagt kabler indtil mit
fremtidige netværk. Jeg er lidt i tvivl om hvilken kategori af
kablerne jeg skal benytte.

Normalt bruger jeg kategori 5e til mit gigabit netværk. Men mon ikke
jeg skulle få lagt kategori 6 ind så jeg måske er lidt mere
fremtidssikret? Jeg har undersøgt det lidt og kan se der også findes
en 6e version?

Nogle der kan hjælpe lidt?

Mvh
Jimmy

Fra : Svend

Dato : 18-07-06 07:14

je79ayps wrote:
> [...]

> jeg skulle få lagt kategori 6 ind så jeg måske er lidt mere
> fremtidssikret? Jeg har undersøgt det lidt og kan se der også findes

Jeg mener det er 6a, og der er flere i gruppen der anbefaler det.

--
Svend

Fra : Michal

Dato : 18-07-06 16:17

On Tue, 18 Jul 2006 08:14:06 +0200, Svend wrote:
> Jeg mener det er 6a, og der er flere i gruppen der anbefaler det.

6a = Augmented Cat 6.

Og så vidt jeg husker understøtter det 10 Gbps over 100 meter. Er Cat 6a
egentligt stadig en draft standard, eller er den færdig?

Hvor meget betaler du for hhv. cat 6 og cat 6a?

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Svend

Dato : 19-07-06 07:39

Michal wrote:

> 6a = Augmented Cat 6.
>
> Og så vidt jeg husker understøtter det 10 Gbps over 100 meter. Er Cat 6a
> egentligt stadig en draft standard, eller er den færdig?
>
> Hvor meget betaler du for hhv. cat 6 og cat 6a?

Jeg aner faktisk ikke hvor jeg skal købe det ?

--
Svend

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-07-06 09:19

On Wed, 19 Jul 2006 08:39:11 +0200, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> Jeg aner faktisk ikke hvor jeg skal købe det ?

Du skal ikke købe det (løst). Du skal få en ordentlig installatør til
at lave det, for ellers bliver det temmelig sikkert ikke Cat6A.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Sophus Vørsing \(267~

Dato : 20-07-06 12:16

> Du skal ikke købe det (løst). Du skal få en ordentlig installatør til
> at lave det, for ellers bliver det temmelig sikkert ikke Cat6A.

Nedenstående er ikke afprøvet!

Der kunne måske ogå være noget fornuft i at trække Cat6A kabler men lade dem
afslutte i Cat5e stik som man sagtens selv kan montere med et godt resultat.
(Hvis man er lidt fingernem)

Det jeg så ikke har kunnet finde frem til er om det er problematisk for
Cat5E standarden at bruge Cat6A kabler? Er der nogle i gruppen der ved
noget?

Mvh Sophus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-06 12:27

Sophus Vørsing (2670) skrev:

> Der kunne måske ogå være noget fornuft i at trække Cat6A kabler men lade dem
> afslutte i Cat5e stik

Jeg forstår ikke at nogle kommer med den slags spareforslag når
vui snakker nyt hus med et budget der sandsynligvis er på den
forkerte side af en million. Også med et mindre budget forekommer
det mig hul i hovedet at fedte med et par tusind og få en løsning
der er mindre fremtidssikret (eller rettere: sakker agterud i et
lidt hurtigere tempo).

--
Bertel

Fra : Sophus Vørsing \(267~

Dato : 21-07-06 11:25

> [...]
> det mig hul i hovedet at fedte med et par tusind og få en løsning
> der er mindre fremtidssikret (eller rettere: sakker agterud i et

Jeg er enig i din betragtning, min pointe var mere at kunne lave det selv.

Mvh Sophus

Fra : Michal

Dato : 21-07-06 15:00

On Fri, 21 Jul 2006 12:25:24 +0200, Sophus wrote:
> Jeg er enig i din betragtning, min pointe var mere at kunne lave det selv.

I så fald ville jeg personligt droppe cat6 og derover. Jeg er ikke
elektriker.

Tilgengæld ville jeg gøre et ordentligt arbejde ud af kabelbakker/etc så
der er mulighed for at smide noget nyt i med mindst mulige ændringer.

Og cat5e kører fint gigabit.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-07-06 18:59

On 17 Jul 2006 22:17:33 -0700, "je79ayps" <je79ayps@gmail.com> wrote:

> Jeg er ved at få bygget hus og skal have lagt kabler indtil mit
> fremtidige netværk. Jeg er lidt i tvivl om hvilken kategori af
> kablerne jeg skal benytte.

Cat 6A.

-A

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 18-07-06 22:07

je79ayps wrote:
> [...]
>
> Normalt bruger jeg kategori 5e til mit gigabit netværk. Men mon ikke
> jeg skulle få lagt kategori 6 ind så jeg måske er lidt mere

Brug pengene på cat5e og læg dem i rør, så er en senere opgradering
meget enkel/billig.

--
Mvh Henrik.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-07-06 22:12

Henrik Aarfeldt wrote:

> Brug pengene på cat5e og læg dem i rør, så er en senere opgradering
> meget enkel/billig.

Minimum bøjningsradius er forskellig (større for cat6), og så stor er
prisforskellen heller ikke

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-07-06 22:15

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message

> Minimum bøjningsradius er forskellig (større for cat6), og så stor er
> prisforskellen heller ikke

Har ikke noget at gøre med rørføring, man kan desiden ikke trække noget i
noget trækrør hvis det skulle være bukket som bøjningsradiussen må være..

Desiden er bukkeradius kun et problem i selve afslutnignsdåsen som oftes.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-07-06 18:27

Bjarke Hansen wrote:

> Desiden er bukkeradius kun et problem i selve afslutnignsdåsen som
> oftes.

Hvis jeg skulle trække kabel her i huset er der to muligheder
Rive lofterne ned og bygge dem op igen eller have rigtig mange drejninger
Pt går jeg og venter på at 802.11n kommer på markedet :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 18-07-06 23:39

Peter Lykkegaard wrote:

> Minimum bøjningsradius er forskellig (større for cat6)

Du kan næppe bukke et rør så det stadig er anvendeligt, og samtidig have
mindre bøjningsradius på røret end nyeste kabelsystemer kræver.

> og så stor er prisforskellen heller ikke

Her sammenligner du vel cat5e med cat6, right ?
Jeg er af den opfattelse, at et rør med cat5e er mere fremtidssikker end
et cat6 uden rør.

--
Mvh Henrik.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-07-06 18:23

Henrik Aarfeldt wrote:

> Her sammenligner du vel cat5e med cat6, right ?
> Jeg er af den opfattelse, at et rør med cat5e er mere fremtidssikker
> end et cat6 uden rør.

Jeg tænkte mere cat6 med rør kontra cat5e med rør

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 19-07-06 22:22

Peter Lykkegaard wrote:

> Jeg tænkte mere cat6 med rør kontra cat5e med rør

Ja, det kan man ikke argumentere imod
Det er røret der gør fremtidssikringen - ikke kablet/kategori/klasse.
Hvad forventer du at få for den ekstra udgift - altså cat5e kontra cat6
i en bolig-installation ?

--
Mvh Henrik.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-07-06 22:38

Henrik Aarfeldt wrote:

> Hvad forventer du at få for den ekstra udgift - altså cat5e kontra
> cat6 i en bolig-installation ?

Hmm prisen er ca det dobbelte på kablet alene

Anyways fx videostreaming i forbindelse med Mediacenter

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 19-07-06 22:59

Peter Lykkegaard wrote:

> Hmm prisen er ca det dobbelte på kablet alene

> Anyways fx videostreaming i forbindelse med Mediacenter

Skal jeg forstå det således, at du mener at cat6 kan videostreame, mens
cat5e ikke kan ?

--
Mvh Henrik.

Fra : Michal

Dato : 20-07-06 12:57

On Wed, 19 Jul 2006 23:38:01 +0200, Peter wrote:

> Hmm prisen er ca det dobbelte på kablet alene

Hvor ser du den prisforskel?

http://www.elvvs.dk/category.1898.article.17391
kontra
http://www.elvvs.dk/category.1898.article.21134

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-06 13:16

Peter Lykkegaard skrev:

> Hmm prisen er ca det dobbelte på kablet alene

Da jeg skulle købe løse kabler sidst, fandt jeg cat 6 til en
lavere pris end de fleste tog for cat 5. Kablerne var fra APC i
Kolding som jeg kender lidt til og stoler på.

De var godt nok tykke og svære at bøje.

--
Bertel

Fra : Michal

Dato : 21-07-06 14:51

On Thu, 20 Jul 2006 14:15:58 +0200, Bertel wrote:
> De var godt nok tykke og svære at bøje.

En anden sjov ting ved dem er at selve lederne er forskudt i højden i
stikket, til forskel for 5e hvor de står på linie :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Lars Boegild Thomsen

Dato : 02-08-06 09:05

Peter Lykkegaard wrote:

> Hmm prisen er ca det dobbelte på kablet alene
> Anyways fx videostreaming i forbindelse med Mediacenter

DVD er max 9 mbit/sec - det kunne du altsaa streame over et gammelt 10
mbps thin ethernet - NAESTEN :)

--
Lars

Fra : Michal

Dato : 02-08-06 09:25

On Wed, 02 Aug 2006 16:04:51 +0800, Lars wrote:
> DVD er max 9 mbit/sec - det kunne du altsaa streame over et gammelt 10
> mbps thin ethernet - NAESTEN :)

Så vidt jeg husker er det da 1385 kbytes/sec for en DVD stream?
Anyways... Hvis far, mor /og/ to børn skal se hver deres stream, så er
coax'en ikke længere nok ;)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Michal

Dato : 20-07-06 12:49

On Wed, 19 Jul 2006 23:22:08 +0200, Henrik wrote:
> Det er røret der gør fremtidssikringen - ikke kablet/kategori/klasse.

Eller kabelbakker :)

> Hvad forventer du at få for den ekstra udgift - altså cat5e kontra cat6
> i en bolig-installation ?

Nu kender jeg ikke den bolig det skal installeres i, men det kunne være
10 Gbps net han er ude efter. Cat 6 understøtter afaik 10 Gbps op til 30
meter, hvilket f.eks. er fint til min lejlighed (selvom jeg dog kun har
cat 5e i bakker).

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-07-06 13:00

> Eller kabelbakker :)

Kabelbakker er _ikke_ fremtidssikret på alle fronter. Der går under 7 dage
så er ens kønne halvdel efter en!

Thomas

Fra : Michal

Dato : 20-07-06 13:12

On 20 Jul 2006 12:00:00 GMT, Thomas wrote:

> Kabelbakker er _ikke_ fremtidssikret på alle fronter. Der går under 7 dage
> så er ens kønne halvdel efter en!

Der var jeg heldig. Min kønne halvdel syntes de ser godt ud ifht. den
bunke kabler der lå på gulvet tidligere, så man ikke engang kunne lukke
flere døre ;)

Men det kommer nok også lidt an på størrelsen. Jeg kan godt se problemet
hvis man installerer nogle store 60/230'ere midt på væggen :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Svend

Dato : 20-07-06 13:13

Michal wrote:

> [...]
> 10 Gbps net han er ude efter. Cat 6 understøtter afaik 10 Gbps op til 30
> meter, hvilket f.eks. er fint til min lejlighed (selvom jeg dog kun har

Jeg mener det er 55 meter, når de ligger i et bundt(er det 10 eller 6
ibundtet husker jeg ikke).

--
Svend

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 20-07-06 13:22

Michal wrote:

> Nu kender jeg ikke den bolig det skal installeres i, men det kunne være
> 10 Gbps net han er ude efter.

Allright - hvilke enheder skal så levere/benytte de 10Gbps i en
bolig-installation ?
Og hvilke applikationer kan retfærdiggøre at 1Gbps ikke er nok - i en
bolig-installation ?

I et SoHo-miljø mener jeg ikke man bør benytte high-end udstyr, men
nøjes med mainstream.

--
Mvh Henrik.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-07-06 19:30

On Thu, 20 Jul 2006 14:22:27 +0200, Henrik Aarfeldt <henrik@vfkr.dk>
wrote:

> Allright - hvilke enheder skal så levere/benytte de 10Gbps i en
> bolig-installation ?

I dag? Ikke nogen.
I morgen? Hvem ved?

Man sagde det samme om 10 Mbps, 100 Mbps og 1 Gbps.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-07-06 20:22

Asbjorn Hojmark wrote:

> I dag? Ikke nogen.
> I morgen? Hvem ved?

> Man sagde det samme om 10 Mbps, 100 Mbps og 1 Gbps.

Ja, det er skruen uden ende.
Personligt tror jeg at der går mange år, før 1Gbps bliver en reel
funktionel flaskehals, i en bolig-installation.
Og så længe cat5e er billigere end cat6, så vil jeg stadig anbefale
cat5e [i rør selvfølgelig].

--
Mvh Henrik.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-07-06 22:21

Henrik Aarfeldt wrote:

> Og så længe cat5e er billigere end cat6, så vil jeg stadig anbefale
> cat5e [i rør selvfølgelig].

Og bygger man et nyt hus der koster 1 mill eller sikker mere, så sparer man
hvor meget?
4-5000?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 22-07-06 00:41

Peter Lykkegaard wrote:

> Og bygger man et nyt hus der koster 1 mill eller sikker mere, så sparer man
> hvor meget?
> 4-5000?

Ja, jeg ka' da sagtens bruge 5.000,- på andre ting.
Pointen var nu mere, at det på mig virker noget overkill, at 10Gbps i en
bolig-installation var minimum.
Synd at bruge penge på noget, som man sandsynligvis aldrig får glæde af.

--
Mvh Henrik.

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 22-07-06 06:27

>Og så længe cat5e er billigere end cat6, så vil jeg stadig anbefale
>cat5e [i rør selvfølgelig].

hvorfor i rør ?
jeg har nu haft et 10/100Mb liggende udendørs i regn og sol i 8-9 år
uden problemer.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 22-07-06 08:44

complexFJERNES@pc.dk wrote:

> hvorfor i rør ?

Emnet gik på fremtidssikring, og lægger man sin installation i rør, så
kan man skifte installationen ud meget billigt/hurtigt.

--
Mvh Henrik.

Fra : Michal

Dato : 21-07-06 14:57

On Thu, 20 Jul 2006 14:22:27 +0200, Henrik wrote:
> I et SoHo-miljø mener jeg ikke man bør benytte high-end udstyr, men
> nøjes med mainstream.

Årh pjat, hvorfor skulle man dog ikke køre med en lille sød C7200
derhjemme?

Jeg har ikke sådan en kørende selv, men det er snarere pga. den ikke er
så god til at dreje de der pokkers blæsere rundt lidt langsommere. ;)

Hvis man nu har det som en interesse, folk samler på de særeste ting
hvis de interesserer sig for noget :)

Hvis alle gik mainstream ville det da blive noget kedeligt...

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Claus Albæk

Dato : 24-07-06 12:03

Michal wrote:

> Årh pjat, hvorfor skulle man dog ikke køre med en lille sød C7200
> derhjemme?

pga træk. Derudover ingen grund til at lade være. klø på!

Fra : Arne Keller

Dato : 22-07-06 21:04

Henrik Aarfeldt skrev:

> Allright - hvilke enheder skal så levere/benytte de 10Gbps i en
> bolig-installation ?

PCér servere, spillemaskiner, HDTV og hvad ved jeg som vi har i vore
hjem om 10 år, hvor mit hus stadigvæk er ganske nyt og jeg ikke ønsker
at begynde at ændre installationerne..

> Og hvilke applikationer kan retfærdiggøre at 1Gbps ikke er nok - i en
> bolig-installation ?

Alt de vi vil bruge om 5 -10 år

> I et SoHo-miljø mener jeg ikke man bør benytte high-end udstyr, men
> nøjes med mainstream.

De fleste oplever det modsatte at hjemme net er mere belastede en kontornet.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Arne Keller

Dato : 22-07-06 21:02

Michal skrev:

> [...]
> 10 Gbps net han er ude efter. Cat 6 understøtter afaik 10 Gbps op til 30
> meter, hvilket f.eks. er fint til min lejlighed (selvom jeg dog kun har

Car 6 kan muligvis supportere 10Gbps op til 37 meter.
Hvis det ikke fungerer skal man udbytte et eller flere komponenter måske
hele kablingen.

Detfor er det eneste man kan installarer som vil supportere 10GBps uden
forandringer Class EA/Cat 6A systemer.