Program til network monitoring
Fra : Kim Mogensen

Dato : 07-07-06 12:17

Hej

Hvilken program kan anbefaldes til at vise oppetid på routere, switch,
servere og så samtidig kan se overvåge følgende på servere CPU
belastning, memoryforbrug, diskforbrug, services der går ned, og så
give alerts alt efter hvad man sætter op?

Prisen betyder ikke så meget..

Nogen der kan anbefale et eller andet program, som kan de ting?

mvh

Kim

Fra : Martin Schultz

Dato : 07-07-06 12:20

Kim Mogensen <darkdevildk@gmail.com> skrev 2006-07-07:
> [...]
> give alerts alt efter hvad man sætter op?
>
> Prisen betyder ikke så meget..
>
> Nogen der kan anbefale et eller andet program, som kan de ting?

Hvilke platforme taler vi om?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Sophus Vørsing \(267~

Dato : 07-07-06 12:37

"Kim Mogensen" <darkdevildk@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej

Nogen der kan anbefale et eller andet program, som kan de ting?

-----
Som program kan jeg evt. anbefale at kigge på http://www.jffnms.org/ der på
trods af navnet er ganske anvendeligt og så er det jo GPL.

Mvh Sophus

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-07-06 15:15

On 7 Jul 2006 04:17:00 -0700, "Kim Mogensen" <darkdevildk@gmail.com>
wrote:

> [...]
>give alerts alt efter hvad man sætter op?
>
>Prisen betyder ikke så meget..
>
>Nogen der kan anbefale et eller andet program, som kan de ting?

Stort og omfattende http://solarwinds.net/Orion/Index.htm
Mindre http://www.ks-soft.net/hostmon.eng/index.htm
Skal det være med dansk islæt http://www.capmon.dk/page

Der er tons vis af værktøjer at vælge imellem.
Man skal dog være forberedt på at alle disse former for værktøjer
tager meget tid at sætte op, uanset hvilken man måtte vælge.

/Hans

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 07-07-06 22:27

Kim Mogensen skrev:
> [...]
> give alerts alt efter hvad man sætter op?
>
> Prisen betyder ikke så meget..
>
> Nogen der kan anbefale et eller andet program, som kan de ting?

Når nu prisen ikke betyder så meget - IBM Tivoli Monitoring 6.1...
På trods af navnet ret let at gå til og kan stort set alt

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Robert Piil

Dato : 07-07-06 22:46

On Fri, 07 Jul 2006 23:26:33 +0200, Jesper Hartoft
<news1@hartoftUD.net> wrote:

>Når nu prisen ikke betyder så meget - IBM Tivoli Monitoring 6.1...
>På trods af navnet ret let at gå til og kan stort set alt

Hvorfor så ikke tage skridtet fuldt og bestille OmegaMon med det
samme, så kan man også sætte applikationsovervågning op over flere
forskellige komponenter/platforme...

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 09-07-06 21:03

Robert Piil skrev:

> Hvorfor så ikke tage skridtet fuldt og bestille OmegaMon med det
> samme, så kan man også sætte applikationsovervågning op over flere
> forskellige komponenter/platforme...

Det var jo det jeg skrev (hint: IBM købte Candle og derved Omegamon
forrige år
Og ITM 6.1 ER faktisk Omegamon.... (+ lidt ekstra)

Fra : Robert Piil

Dato : 10-07-06 09:36

On Sun, 09 Jul 2006 22:02:38 +0200, Jesper Hartoft
<news1@hartoftUD.net> wrote:

>Det var jo det jeg skrev (hint: IBM købte Candle og derved Omegamon
>forrige år
>Og ITM 6.1 ER faktisk Omegamon.... (+ lidt ekstra)

Jeg havde ikke lige styr over versionsnumrene. Hos os bliver vi nødt
til at nøjes med den ældre Tivoli (enterprise console) vi allerede har
implementeret og Omegamon XE til mainframe. I første omgang er der
desværre ikke råd til integration mellem de to dele.

Som sædvanligt med dens slags, så hver gang man spørger ind til det
man virkelig har brug for, så ender det til sidst med et svar som fx.:

"Det kan man godt, men i praksis kan det ikke rigtig administreres,
men i næste version..."

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-07-06 10:59

On Mon, 10 Jul 2006 10:36:28 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk>
wrote:

> "Det kan man godt, men i praksis kan det ikke rigtig administreres,
> men i næste version..."

Nå, så er det ligesom al anden management-software: Den bedste version
er altid den næste. Måske bliver den endda brugbar...

-A

Fra : Robert Piil

Dato : 10-07-06 15:15

On Mon, 10 Jul 2006 11:58:49 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Nå, så er det ligesom al anden management-software: Den bedste version
>er altid den næste. Måske bliver den endda brugbar...

Nøjagtig. Gad vide om der er nogen der har lavet en brugbar business
case over, hvad en ordentlig(tm) overvågning vil koste sammenholdt med
at håndtere nedbrudene efterhånden som de selv melder sig. Jeg vil i
hvert fald vædde med at der var nogle af de der stræber efter den
første løsning, der kunne leve med den sidste, hvis de vidste hvor
meget de kunne spare. Specielt når man tager i betragtning at det ofte
ender med brandslukning, selvom man troede man ville have opdaget
fejlen inden.

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : Robert Piil

Dato : 10-07-06 15:36

On Mon, 10 Jul 2006 16:14:43 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk>
wrote:

>Nøjagtig.

....må - for en god ordens skyld - hellere lige tilføje at Omegamon
faktisk hører til de bedre.

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 07-07-06 22:34

Kim Mogensen wrote:

> [...]
> give alerts alt efter hvad man sætter op?
>
> Prisen betyder ikke så meget..
>
> Nogen der kan anbefale et eller andet program, som kan de ting?

Nagios:

http://www.nagios.org/

Screenshots:

http://www.nagios.org/about/screenshots.php