Dele internetforbindelse mellem 3+ maskine~
Fra : sunsite

Dato : 06-07-06 04:26

Min internet udbyder Arrownet (til boligforeninger) tillader højst at jeg
tilslutter 2 PC'ere til min internetforbindelse.
(GRRRR !!!!)

Er der nogen måde at komme omkring dette på således at jeg kan have 3 PC'er
tilsluttet, eller, - mere relevant,- 2 PC'er og en IP-telefoni-adapter ?

Jeg har selvfølgelig en switch. Endda D-link 514 som også er trådløs
router/access point,

Mh,

Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-06 08:01

sunsite skrev:

> Er der nogen måde at komme omkring dette på således at jeg kan have 3 PC'er
> tilsluttet, eller, - mere relevant,- 2 PC'er og en IP-telefoni-adapter ?

Køb en trådløs router. De koster så lidt at det ikke kan svare
sig at makke med at få én pc til at fodre de andre. Det ville
også betyde at den altid skal være tændt hvis de andre skal kunne
komme på nettet.

- Trådløs? Det har jeg da ikke brug for?
- Det får du, og prisforskellen er så lille.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-07-06 08:25

Bertel Lund Hansen wrote:

> Køb en trådløs router.

Een til?

sunsite skrev blandt andet:
"Jeg har selvfølgelig en switch. Endda D-link 514 som også er trådløs
router/access point"

Det er nok mere et spørgsmål om at få sat routeren rigtigt op

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-06 08:35

Peter Lykkegaard skrev:

> Een til?

Ups ... min læsning standsede ved "switch".

> Det er nok mere et spørgsmål om at få sat routeren rigtigt op

Ja.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-07-06 13:12

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ups

Giv varmen skylden :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-06 08:39

sunsite skrev:

> Jeg har selvfølgelig en switch. Endda D-link 514 som også er trådløs
> router/access point,

Det er routerfunktionen du skal bruge. Forbind pouteren til dit
internet (WAN-stik), og forbind pc'erne til routeren (kabel eller
tråd er ligemeget). Sæt pc'erne op til automatisk at få IP og
gateway udleveret (det hedder DHCP), og sæt routeren op til
DHCP-server.

Derefter er det kun et spørgsmål om at logge på internettet.

Jeg kan ikke hjælpe i detaljer da jeg ikke kender D-link.

--
Bertel

Fra : sunsite

Dato : 06-07-06 18:56

Bertel: Tak skal du have. Når jeg kommer hjem fra ferie (d. 19.7), prøver
jeg det.

Hidtil har jeg bare sat routeren/accesspointet i wan-stikket og håbet det
bedste, men så "sagde" udbyderen at man max. kunne have 2 MAC-numre på
samtidig. Så jeg håber at din løsning kommer til at virke. Jeg skal nok
(meget modstræbende) have fat i manualen til routeren. Samtidig kunne jeg jo
evt. overveje at "installere lidt sikkerhed" ved begrænse adgangen til kun
at omfatte mine egne PC'er... .

Dit måde at svare på giver mig forhåbning om at du vil hjælpe igem hvis det
ikke makker ret...

Kan nogen I øvrigt give et kort svar på flg. i sammenhængen relevante
spørgsmål:

På en skala fra 1 til 10, hvor overdrevet er så flg. meget udbredte udsagn:

1. "Hvis du logger på et åbent trådløst netværk kan alle og enhver se alle
dine filer og snuppe dine pinkoder og mere eller mindre overtage din PC !!"
(Er det egentlig ikke bare spørgsmålet om at sætte windows XP's Firewall
til, så er man sikker ??) Og er det ikke kun dokumenter i "shared"-mappen
der evt. kan ses og stjæles af andre ?

2. Den omvendte: Hvis andre benytter dit (pivåbne) trådløse netværk, kan
alle andre se dine filer og bla bla bla....

Mh,

Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-06 19:49

sunsite skrev:

> Hidtil har jeg bare sat routeren/accesspointet i wan-stikket og håbet det
> bedste, men så "sagde" udbyderen at man max. kunne have 2 MAC-numre på
> samtidig.

Der skal kun bruges ét MAC-nummer, nemlig routerens. Pc'ernes
MAC-adresser spiller kun en rolle bag routeren = usynligt for
udbyderen. Opsætningen skal være sådan:

   Internet

   (WAN)router(LAN)----pc1
             | |
             | |
          pc2 |

             pc3 osv.

> [...]
> evt. overveje at "installere lidt sikkerhed" ved begrænse adgangen til kun

Den eneste sikkerhedsopsætning på routeren du har brug for, er at
lukke for det trådløse net eller også at sætte det op med
WPA-kryptering. Alt andet er spild af tid

> Dit måde at svare på giver mig forhåbning om at du vil hjælpe igem hvis det
> ikke makker ret...

Gerne.

> [...]

> dine filer og snuppe dine pinkoder og mere eller mindre overtage din PC !!"

Det ligger fra 0 til 10. En pc kan sættes så usikkert op at
udsagnet er korrekt. Den kan også sættes så sikkert op at det er
helt forkert.

> (Er det egentlig ikke bare spørgsmålet om at sætte windows XP's Firewall
> til, så er man sikker ??)

Jeg stoler ikke på Windows' firewall, og en firewall der kører på
en arbejdsmaskine, lider fra starten under et problem: Hvis
maskinen bliver kompromitteret, bliver firewallen det også.

Med den opsætning der er beskrevet her:

   http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester_SP2.pdf

får du sikret din maskine så den kan gå direkte på internettet
uden firewall. Det beskytter den så også på LAN-siden (bag
routeren).

Når den går på internettet gennem en router, er der mindst dens
NAT-funktion (oversætter adresser mellem LAN og internet) til at
beskytte LAN'et, og der er sandsynligvis også indbygget en
firewall. Så er man mere end godt nok dækket ind til almindeligt
brug.

Hvad AV-programmer angår råder jeg til at man undlader det hvis
der kun er én bruger med en fornuftig adfærd på systemet. Hvis
der er flere og/eller risikabel adfærd kan forekomme, er det en
god idé med et AV-program.

> 2. Den omvendte: Hvis andre benytter dit (pivåbne) trådløse netværk, kan
> alle andre se dine filer og bla bla bla....

Som før. Det fører for vist at gå i detaljer med hvordan man kan
kompromittere sin maskine maksimalt. Opskriften fortæller dig
hvordan du sikrer den maksimalt, og hvis du kører trådløst, skal
det sikres med WPA. Så er der ikke mere at være nervøs for.

--
Bertel

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-07-06 20:05

> Jeg stoler ikke på Windows' firewall, og en firewall der kører på

Gider du uddybe hvorfor?

Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-06 20:17

Thomas S. Iversen skrev:

> Gider du uddybe hvorfor?

Lige siden jeg begyndte at bruge DOS har jeg sammenlagt brugt
måneder på at rette op på fejl og uhensigtsmæssigheder i DOS og
Windows (95, 98, NT, 2000 og XP). Jeg har en dybt rodfæstet
mistillid til kombinationen Windows og sikkerhed.

Jeg ved ikke noget konkret om XP's firewall (ud over hvordan den
deaktiveres).

--
Bertel

Fra : B. Nice

Dato : 06-07-06 20:39

On Thu, 6 Jul 2006 21:17:20 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>mistillid til kombinationen Windows og sikkerhed.
>
>Jeg ved ikke noget konkret om XP's firewall (ud over hvordan den

Med SP2's firewall har Microsoft ellers for en gangs skyld taget et
skridt i den rigtige retning.

Men i øvrigt har du ret i, at en firewall ikke er meget bevendt på den
maskine den skal beskytte. Især ikke når brugeren kører med
administrator-rettigheder.

/B. Nice

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-07-06 20:52

> Windows (95, 98, NT, 2000 og XP). Jeg har en dybt rodfæstet
> mistillid til kombinationen Windows og sikkerhed.

Det har jeg også, men SP2 og deres firewall er det mest rigtige de har gjort
i mange år og det undrede mig bare at du vil disable den.

Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-07-06 21:12

On 06 Jul 2006 19:51:49 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> Det har jeg også, men SP2 og deres firewall er det mest rigtige de
> har gjort i mange år og det undrede mig bare at du vil disable den.

Hvis man disabler de unødvendige services, har man intet at bruge den
til.

-A

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-07-06 21:23

> Hvis man disabler de unødvendige services, har man intet at bruge den
> til.

True. Jeg tiltror bare ikke mine mor evnerne til at kunne disable services.

Thomas

Fra : Svend

Dato : 06-07-06 21:49

Asbjorn Hojmark wrote:

> Hvis man disabler de unødvendige services, har man intet at bruge den
> til.
>
> -A

Kan de ikke have fejl i selve implementationen af tcp/ip ?

Btw. så er det for en normal dødelig ikke nemt at disable samtlige
services, og det er skræmmende så mange programmer der åbner en lytte port.
--
Svend

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-06 00:05

Svend skrev:

> Btw. så er det for en normal dødelig ikke nemt at disable samtlige
> services

Ikke samtlige, men det er nemt at disable dem der er aktivt
lyttende. Brug opskriften.

> og det er skræmmende så mange programmer der åbner en lytte port.

Her er en kopi af en kommandoboks på min pc:

C:\ netstat -an

Aktive forbindelser

Proto Lokal adresse Fjernadresse Status

C:\

--
Bertel

Fra : Svend

Dato : 07-07-06 00:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ikke samtlige, men det er nemt at disable dem der er aktivt
> lyttende. Brug opskriften.

> Her er en kopi af en kommandoboks på min pc:

> [...]

Hum.. Imponerende, hvad os kører du ?

--
Svend

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-06 01:09

Svend skrev:

> Hum.. Imponerende, hvad os kører du ?

Windows XP Home SP2 - sat op efter den opskrift som jeg
reklamerer for i tide og utide. Det tager et kvarters tid og kan
gøres af ukyndige.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-07-06 00:07

On Thu, 06 Jul 2006 22:49:28 +0200, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> Kan de ikke have fejl i selve implementationen af tcp/ip ?

Tror du, en personlig firewall beskytter dig mod det?
Tror du, personlige firewalls selv er fejlfrie?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Svend

Dato : 07-07-06 00:56

Asbjorn Hojmark wrote:

> Tror du, en personlig firewall beskytter dig mod det?
> Tror du, personlige firewalls selv er fejlfrie?
>
> -A

Næh, men det nævnte jeg vel heller ikke, min pointe var bare at det ikke
altid er nok at disable services, når selv word åbner en port.

--
Svend

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-06 01:11

Svend skrev:

> Næh, men det nævnte jeg vel heller ikke, min pointe var bare at det ikke
> altid er nok at disable services, når selv word åbner en port.

Hvad mener du med "åbne en port". Alle mine netprogrammer går jo
ud på nettet og aktiverer de forbindelser der er nødvendige. Det
skal man ikke være bange for.

Word åbnede ikke noget der kunne se via netstat.

--
Bertel