Kan ikke få tildelt IP adresse
Fra : plu2_@hotmail.com

Dato : 04-07-06 09:08

Hejsa,

Jeg har længe benyttet min pc på en router, hvor jeg på pc angav en
ip-adresse for pc'en.

Nu har jeg så skiftet udbyder, og har ikke længere en router. Pc'en
skal derfor stilles til at modtage en IP adresse fra min udbyder. Det
nægter den.
Jeg har haft fat i supporten hos min udbyder, som bekræftede at alle
indstillinger for netværkskortet er korrekt. Ikonet for netværk nede
ved uret i Win XP viser stadig symbolet for at PC forsøger at få
tildelt en IP adresse. Supporten foreslog at jeg geninstallerede
driverne til netværkskortet. Det gjorde jeg, dog uden success.
Jeg har med success fået min bærbare til at spille helt perfekt på
den nye forbindelse, så det er ikke forbindelsen der fejler.

Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?

--
Mvh,
plu2

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-07-06 13:38

On 4 Jul 2006 01:07:50 -0700, plu2_@hotmail.com wrote:

> [...]
>den nye forbindelse, så det er ikke forbindelsen der fejler.
>
>Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?

Kan det tænkes at du kun har fået een IP-adresse fra den nye udbyder.
Og den er bundet op på den bærbare's MAC-adresse ??

I givet fald skal du købe en-eller-flere extra ip-adresser...

Eller alternativt isolere dit lokal net bag en NAT'ende
bredbåndsrouter.

Det sidste kan stærkt anbefales - Det er sgu' galimatias at køre
windows maskiner på offentlige ip-adresser.....

---

Det er menneskeligt at fejle, men det totale kaos kræver en computer.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 14:22

Michael Rasmussen skrev:

> Det sidste kan stærkt anbefales - Det er sgu' galimatias at køre
> windows maskiner på offentlige ip-adresser.....

Aldeles ikke. Med den opsætning som jeg har reklameret for et hav
af gange, kan man roligt gøre det. Jeg gjorde det med Windows 98
med en tilsvarende sikring.

At sætte en rå Windows direkte til nettet er ganske rigtigt at
åbne en ladeport for alt muligt snavs.

--
Bertel

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-07-06 18:19

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>med en tilsvarende sikring.
>
>At sætte en rå Windows direkte til nettet er ganske rigtigt at

Jep Bertel...

Hvis man som du og jeg er computer-nørder og kender lidt til operativ
systemer og netværksprotokoller, så kan det lade sig gøre at køre med
fornuftig sikkerhed uden bredbåndsrouter....

Men for almindelige dødelige der må stille helt basale spørgsmål her,
for at få netværket op at køre, tror jeg faktisk at bredbåndsrouteren er
en helt eminent god løsning

<mlr>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 19:14

Michael Rasmussen skrev:

> Hvis man som du og jeg er computer-nørder og kender lidt til operativ
> systemer og netværksprotokoller, så kan det lade sig gøre at køre med
> fornuftig sikkerhed uden bredbåndsrouter....

Det kan det også for nybegyndere. Thomas' opskrift er så enkel at
alle kan følge den, og bagefter er pc'en sikker nok til at gå
direkte på nettet.

> Men for almindelige dødelige der må stille helt basale spørgsmål her,
> for at få netværket op at køre, tror jeg faktisk at bredbåndsrouteren er
> en helt eminent god løsning

Routeren giver en god, ekstra beskyttelse.

--
Bertel

Fra : plu2_@hotmail.com

Dato : 05-07-06 21:56

Michael Rasmussen wrote:
<klip>

> Kan det tænkes at du kun har fået een IP-adresse fra den nye udbyder.
> Og den er bundet op på den bærbare's MAC-adresse ??

Nej. Det drejer sig om en Clearwire forbindelse. ClearWire kører med
dynamiske IP adresser, og så vidt jeg har forstået, kan jeg koble en
hvilken som helst PC på forbindelsen.

> Eller alternativt isolere dit lokal net bag en NAT'ende
> bredbåndsrouter.

Er på vej. Clearwire forbindelsen er en midlertidig løsning indtil
jeg får Fullrate leveret og derefter skal Clearwire løsningen fungere
som redundant forbindelse i fald der skulle være børnesygdomme eller
problemer med Fullrate. Når Fullrate har leveret, ryger mine PC'ere
ind bag routeren.

Men ellers tak for dit svar Rasmus!

--
Med venlig hilsen,
plu2

Fra : plu2_@hotmail.com

Dato : 06-07-06 06:33

plu2_@hotmail.com wrote:
<klip>

> Men ellers tak for dit svar Rasmus!

- Og der skulle så naturligvis have stået Michael!

--
Med venlig hilsen,
plu2

Fra : plu2

Dato : 09-07-06 17:55

plu2_@hotmail.com skrev:

> [...]
> >

> Nej. Det drejer sig om en Clearwire forbindelse. ClearWire kører med
> dynamiske IP adresser, og så vidt jeg har forstået, kan jeg koble en

Doh ... nuts!

På mit gamle LAN tildelte jeg mine pc'ere IP-adresser manuelt og havde
derfor slået DHCP-klient program tjenesten fra. Efter at have startet
tjenesten igen, er der nu hul igennem.

/plu2