"ZyXEL 650HW" som alm. router
Fra : Hjalte81@gmail.com

Dato : 03-07-06 20:43

Hejsa...
Jeg har tidligere været kunde hos cybercity og i den forbindelse købt
en ZyXEL 650HW trådløs router af dem.

Nu er jeg ikke kunde hos cybercuty mere, da jeg er flyttet, og det nye
sted er der noget bolignet-agtigt bredbånd (der sidder et stik i
væggen, hvorfra der er direkte forbindelse til min computer).
Jeg har fast IP-adresse.

Er det muligt at bruge min gamle ZyXEL 650HW router, fra cybercity, i
denne er forbindelse?

Der er 4 porte hhv. 1-4 og et ADSL stik.

Håber nogen kan give mig svar på om, og ikke mindst hvordan det
gøres...

MVH.
Hjalte

Fra : Hans

Dato : 03-07-06 21:04

Hjalte81@gmail.com wrote:
> Der er 4 porte hhv. 1-4 og et ADSL stik.
>
> Håber nogen kan give mig svar på om, og ikke mindst hvordan det
> gøres...

Det er let nok at svare på. Det kan nemlig ikke lade sig gøre, da CC's
router har indbygget ADSL-modem.

Du skal bruge en alm. ethernet router.

Hans

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-07-06 21:27

On Mon, 3 Jul 2006 22:04:29 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Det er let nok at svare på. Det kan nemlig ikke lade sig gøre, da CC's
>router har indbygget ADSL-modem.
>
>Du skal bruge en alm. ethernet router.

Det er rigtigt nok, at den ikke kan bruges som router, men den kan dog
stadig bruges som switch, altså til at fordele mellem flere computere.

Det kan helt sikkert anbefales at få en (ethernet-(router, hvis der
skal beskyttes en smule mod den onde, grusomme omverden

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Hjalte81@gmail.com

Dato : 03-07-06 22:08

Jørn Andersen wrote:
> [...]

> Det kan helt sikkert anbefales at få en (ethernet-(router, hvis der
> skal beskyttes en smule mod den onde, grusomme omverden

Jeg ved ikke om det er mig der har misforstået noget.. Har ikke
supermeget styr på nætværksopsætning ;)

Jeg har som sagt fast IP-adresse.
Og jeg har prøvet at dele internettet med en switch... Men det virker
ikke rigtigt.
Som jeg forstår det, er det fordi at computerne ikke kan have samme
IP-adresse, og jeg skal bruge en router til at give dem 10.0.0.x
adresser.

Jeg så lige at jeg også har en cisco 667 router liggende.. Men det er
måske samme problematik.

Kan man ikke bruge ZyXEL routeren, bare som router, altså uden ADSL
delen?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-07-06 05:20

> Som jeg forstår det, er det fordi at computerne ikke kan have samme
> IP-adresse, og jeg skal bruge en router til at give dem 10.0.0.x
> adresser.

Det er helt rigtigt. Og det kommer en router om ved, ved at tage 1 ip# på
ydersiden (WAN) og selv dele ud af private ip# på indersiden (LAN). Så laver
den network address translation (NAT) mellem de 2 sider og holder styr på hvilke
pakker der skal hvorhen.

> Jeg så lige at jeg også har en cisco 667 router liggende.. Men det er
> måske samme problematik.

Ja. 650HW og cisco 667 er ATM<->Ethernet routere.

Dvs. de snakker ATM på WAN siden og Ethernet på LAN siden.

En Ethernet<->Ethernet router snakker Ethernet på begge sider. Hos TDC får
man ofte et ADSL/ATM modem som laver ATM om til Ethernet og så kan man
stoppe en vilkårlig ethernet<->ethernet router på.

> Kan man ikke bruge ZyXEL routeren, bare som router, altså uden ADSL
> delen?

Tvivlsomt

Fra : Hjalte81@gmail.com

Dato : 03-07-06 22:40

Hans skrev:

> Det er let nok at svare på. Det kan nemlig ikke lade sig gøre, da CC's
> router har indbygget ADSL-modem.
>
> Du skal bruge en alm. ethernet router.

Jeg forstår det ikke helt...
Burde den ikke kunne fungere som router alligevel.
Bare uden ADSL-delen.

Eller er det fordi at den ikke kan gå ind og lege DHCP-server?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 08:01

Hjalte81@gmail.com skrev:

> Jeg forstår det ikke helt...

Routeren bruger ét sæt protokoller på den ene side og et andet
sæt på den anden side. Det fungerer ikke i en opsætning hvor det
skal være de samme protokoller på begge sider.

> Burde den ikke kunne fungere som router alligevel.

Jo, men dens signaler ud til internettet kan ikke forstås af din
udbyders system.

> Bare uden ADSL-delen.

Det er så uden forbindelsen til omverdenen.

> Eller er det fordi at den ikke kan gå ind og lege DHCP-server?

Nej.

--
Bertel

Fra : Hjalte81@gmail.com

Dato : 04-07-06 12:55

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Jo, men dens signaler ud til internettet kan ikke forstås af din
> udbyders system.

> Det er så uden forbindelsen til omverdenen.

Okay..Men så må jeg jo ud og købe en ny og rigtig router.
Er der noget specielt jeg skal gå efter, eller kan alle routere alm.
ethernet routere klare det?

Jeg så at TDC har nogle NetGear trådløse routere.
Ville sådan en kunne bruges.

Eller er der nogen der specielt kan anbefales?

Og tak for alle svarene indtil videre :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 13:14

Hjalte81@gmail.com skrev:

> Okay..Men så må jeg jo ud og købe en ny og rigtig router.
> Er der noget specielt jeg skal gå efter, eller kan alle routere alm.
> ethernet routere klare det?

Den basale funktion klarer vist de fleste. Men du kan lige så
godt købe en trådløs når du alligevel skal investere. Der er også
flere der kan klare den del. Jeg har gode erfaringer med Linksys.
Linksys Wireless-G WRT54G koster små 500 kr. og kan køre WPA
hvilket er et absolut krav (kun WPA giver ordentlig sikkerhed).

> Jeg så at TDC har nogle NetGear trådløse routere.
> Ville sådan en kunne bruges.

Dem har jeg ikke erfaring med, men jeg tror nok at de er okay.

--
Bertel

Fra : Mikael Schøler

Dato : 04-07-06 13:39

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> Linksys Wireless-G WRT54G koster små 500 kr. og kan køre WPA
> hvilket er et absolut krav (kun WPA giver ordentlig sikkerhed).

hørt. Den kører absolut perfekt her i huset med 1 stationær + 3 bærbare.