trådløs router på cable router ?? newbie
Fra : Bo

Dato : 01-07-06 19:42

Jeg prøver at sætte en trådløs router på min kabel router, begge fra
trendnet. Jeg ville gerne ha´det således, at jeg tænder for den trådløse,
når jeg skal beruge den bærbare i haven eller andre steder, og ellers er den
slukket, så mine stationære er tilsluttet cable routeren.

Det volder mig store problemer, da den trådløse sætter sig som default
gateway for den bærbare og det er den jo ikke ???

Hvorledes sætter jeg dem sammen, og hvordan skal jeg konfigurere ip
adresserne ??

Jeg kan ikke skifte ip adr. på cable routeren ?? men det burde jo ikke
betyde noget, når jeg sætter den som gateway og resten i samme range ???
(underligt den ikke lader sig skifte)

Er der en venlig sjæl der kan skære det u i pap for mig : kalbel føring, ip
osv

På forhånd tak

Cabelrouter : trendnet TW100-S4W1CA

Wireless : trendnet TEW-452BRP 802.11.g

Jeg kan heller ikke sætte tiden i den trådløse, den vender tilbage til en
tid i 2002 ?? har det nogen betydning? den kan sagtens gå på nettet og pcén
finder den også og det fungere fint, sålænge den ikke er sat efter den
cablet ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-07-06 19:55

Bo skrev:

> Det volder mig store problemer, da den trådløse sætter sig som default
> gateway for den bærbare og det er den jo ikke ?

Jo da. Den bærbare skal igennem den trådløse router for at komme
videre ud i verden.

Krydspostet til: <news:dk.edb.netvaerk.traadloest>,<news:dk.edb.netvaerk>

--
Bertel

Fra : Bo

Dato : 01-07-06 20:05

> Jo da. Den bærbare skal igennem den trådløse router for at komme
> videre ud i verden.

Jo men de par gange den har "spillet" i nogle få minutter, har gateway være
ip adr. i den cablet, har så prøvet at tvinge den adr. igennem, men det
virker ikke, så kikser dns ???
Jeg har prøvet at sætte den fra lan port til lan port, det, det er det der
har virket længst, men ændre jeg så noget i router opsætning eller andet, så
bliver den smidt igen

Et ps den trådløse er med 4 lan porte også

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-07-06 22:19

Bo skrev:

> Jo men de par gange den har "spillet" i nogle få minutter, har gateway være
> ip adr. i den cablet

Er begge routere og pc'erne sat op til DHCP?

Har du sørget for at de to routere ikke bruger samme adresserum?

Det nemmeste ville være at parkere den kablede router og så kun
bruge den trådløse. Kun hvis du har brug for mere end 4 kablede
pc'er, har du brug for begge routere.

Fra : Bo

Dato : 01-07-06 23:18

> Bo skrev:
den cablet

> Er begge routere og pc'erne sat op til DHCP?

Ja

> Har du sørget for at de to routere ikke bruger samme adresserum?

Er det det samme som nogen kalder range ? så bruger de det samme er det en
fejl ?

> Det nemmeste ville være at parkere den kablede router og så kun
> bruge den trådløse. Kun hvis du har brug for mere end 4 kablede
> pc'er, har du brug for begge routere.

Det har du jo ret i, men det faktum, at andre bruger mine pcére, og min
paronoia... gør at jeg gerne ville kunne slukke den trådløse på
stikkontakten, når jeg ikke bruger den. Uden at skulle skifte en masse stik
osv

Lige nu sidder det sammen omvendt, med adsl modem ind i wan på den
trådløse, og lan videre til lan på den anden, og alle kan gå på nettet ?
hvorfor vil det så ikke den anden vej :<(

Fra : Johnn Nekman

Dato : 01-07-06 23:47

On Sun, 2 Jul 2006 00:18:04 +0200, "Bo" <No@mail*invalid.dk> wrote:

> [...]

>paronoia... gør at jeg gerne ville kunne slukke den trådløse på
>stikkontakten, når jeg ikke bruger den. Uden at skulle skifte en masse stik
Brug WPA som kryptering ... det anses for at være sikkert nok pt.

> Lige nu sidder det sammen omvendt, med adsl modem ind i wan på den
>trådløse, og lan videre til lan på den anden, og alle kan gå på nettet ?
>hvorfor vil det så ikke den anden vej :<(

Hvilke ipadresser har dine to routere? ( skal være forskellige på lan
siden )
Har du slået dhcpserveren fra på den trådløse? ( der skal kun være en
dhcp server på et lan, og du har koblet dem begge sammen via lan
portene )
--
Mvh Johnn

Fra : Bo

Dato : 01-07-06 23:53

"Johnn Nekman" <my@mail.private> skrev i en meddelelse
> [...]

> Har du slået dhcpserveren fra på den trådløse? ( der skal kun være en
> dhcp server på et lan, og du har koblet dem begge sammen via lan

De har hver sin ip på lan siden, men er begge med dhcp enapled, det prøver
jeg lige at ændre

Fra : Bo

Dato : 02-07-06 00:15

"Johnn Nekman" <my@mail.private> skrev i en meddelelse

> Brug WPA som kryptering ... det anses for at være sikkert nok pt.

Bruger WEP med 128 bit kryptering, har ikke fundet ud af WPA endnu
holder WEP bare lidt??

> [...]
> Har du slået dhcpserveren fra på den trådløse? ( der skal kun være en
> dhcp server på et lan, og du har koblet dem begge sammen via lan

Hæ .... nu spiller det Tak for tålmodighed og hjælp

Bo

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-07-06 00:18

On Sun, 2 Jul 2006 01:15:17 +0200, "Bo" <No@mail*invalid.dk> wrote:

> Bruger WEP med 128 bit kryptering, har ikke fundet ud af WPA endnu

WPA er mindst lige så nemt at bruge som WEP.

> holder WEP bare lidt??

Meget lidt.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bo

Dato : 02-07-06 00:29

> WPA er mindst lige så nemt at bruge som WEP.

> Meget lidt.

Ok hvordan sætter jeg det så op ????

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-07-06 14:03

On Sun, 2 Jul 2006 01:28:50 +0200, "Bo" <No@mail*invalid.dk> wrote:

> Ok hvordan sætter jeg det så op ????

Fuldstændig på samme måde! Vælg WPA-PSK (i stedet for WEP) og tast
nøglen ind. Slut.

-A

Fra : Bo

Dato : 02-07-06 00:23

PS høre meget gerne hvordan jeg opretter WPA eller WPA2 er der også i
routeren
Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-07-06 09:27

Bo skrev:

> PS høre meget gerne hvordan jeg opretter WPA eller WPA2 er der også i
> routeren

Du gør cirka som med WEP.

Det er vigtigt at du bruger en lang nøgle. Her kan du få én
tilfældig dannet automatisk:

   http://www.kurtm.net/wpa-pskgen/

men der er ikke noget magisk ved det. Det udelukker bare at man
kommer til at lave en for nem nøgle (f.eks. abcabcabcabc ...)

Routeren og klienterne skal stilles om til WPA, og alle skal
sættes op med den samme nøgle.

Fra : Bo

Dato : 02-07-06 10:19

> Du gør cirka som med WEP.
>
> Det er vigtigt at du bruger en lang nøgle. Her kan du få én
> tilfældig dannet automatisk:
>
> http://www.kurtm.net/wpa-pskgen/

Problemet for mig er nu, at når jeg vælger WPA-PSK iunder opsætning på mit
netkort, skal jeg samtidig vælge datakryptering, og kan vælge mellem AES
eller TKIP. Det har jeg så googlet mig frem til er helt som det skal være...
Men i min routeropsætning, har jeg ingen mulighed (under WPA-PSK) for, at
vælge datakryptering. Har så prøvet uden men det virkede ikke...

Sender et screendump af min router mulighed i dk.binae, hvis du har lidt
tålmodighed til overs endnu

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-07-06 14:04

On Sun, 2 Jul 2006 11:18:57 +0200, "Bo" <No@mail*invalid.dk> wrote:

> Problemet for mig er nu, at når jeg vælger WPA-PSK iunder opsætning på mit
> netkort, skal jeg samtidig vælge datakryptering, og kan vælge mellem AES
> eller TKIP.

Vælg TKIP. Det er krypteringsmetoden til WPA. AES bruger man med WPA2.

-A

Fra : Bo

Dato : 02-07-06 15:06

> Vælg TKIP. Det er krypteringsmetoden til WPA. AES bruger man med WPA2.

Ok takker for hjælpen, har mulighed for, at vælge WPA2, så nu vi er igang
..... er den så bedre ??

Forsat god weeknd

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-07-06 15:49

On Sun, 2 Jul 2006 16:06:03 +0200, "Bo" <No@mail*invalid.dk> wrote:

> Ok takker for hjælpen, har mulighed for, at vælge WPA2, så nu vi er
> igang .... er den så bedre ??

Ja, principielt (matematisk) er AES bedre, men jeg er nu ikke bekendt
med, at TKIP skulle være brudt med en fornuftig nøgle.

-A

Fra : Bo

Dato : 02-07-06 21:49

> On Sun, 2 Jul 2006 16:06:03 +0200, "Bo" <No@mail*invalid.dk> wrote:

Så køre det med WPA... tak for hjælpen

Fra : Bo

Dato : 02-07-06 22:26

"Bo" <No@mail*invalid.dk> skrev i en meddelelse

> "Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse
>
> Så køre det med WPA... tak for hjælpen

Og så aligevel nej.. pludselig ved genstart af den ttrådløse forbindelse,
vil pcén ikke lave en gyldig ip adr. ???? mangler jeg en patch fra
microsoft ?