Kan ikke pinge indenfor eget netværk
Fra : Mogens

Dato : 29-06-06 08:47

I forbindelse med installationen af en NPORT 5110 virtuel com-port, har
jeg problemer med at få denne til at virke. Enheden har fået ip-adresse
192.168.1.40, hvilket ligger indenfor min interne ip-pool. Min egen
maskine hedder 192.168.1.33 og en anden PC på netværket hedder p.t.
192.168.1.36.

Det underlige er at jeg ikke kan pinge hverken 40 eller 36 - begge ping
anmodninger resulterer i timeouts. Men jeg kan sagtens tilgå
192.168.1.40 via min browser og dermed få fat i NPORT'ens opsætningsmenu.

Leverandøren mener at der må være noget galt i min netværksopsætning når
ping ikke virker, og at det evt. forklarer problemet med at få
NPORT'en til at virke. Det hjælper heller ikke at slå SW-firewallen fra
på 192.168.1.33.

Håber nogle i gruppen har et bud på hvad der kan tænkes at være gjort galt.

P.f.h.t.
Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-06 10:48

"Mogens" <mogensnomail@web.dk> wrote in message
> [...]
> 192.168.1.33.
>
> Håber nogle i gruppen har et bud på hvad der kan tænkes at være gjort

Start med at foretælle hvilket OS du kører.
Ping kan blokeres af både udstyr og software. Hvis du slår SW-firewall fra
skal det naturligvis gøres på begge dine maskiner (33+36)

mvh
///M

Fra : Mogens

Dato : 01-07-06 16:18

///M wrote:
> [...]
> Ping kan blokeres af både udstyr og software. Hvis du slår SW-firewall fra
> skal det naturligvis gøres på begge dine maskiner (33+36)

Undskyld det lidt sene tilbagesvar - er ligge hjemvendt fra et
familiebesøg.

Jeg kører XP-PRO og har en PC-cillin Internet Security 14 firewall
aktiveret på denne, men ved ikke lige hvilken port der åbner for ping.

Det eneste lidt underlige i min konfiguration er nok at fra min
Cybercity Zyxel 650 HW-31 har jeg trukket et kabel op til en Linksys
WRT54G router placeret på loftet. Denne fungerer selvfølgelig som husets
trådløse accesspoint, men desuden har jeg trukket kabling videre fra
denne til 192.168.1.33 og til NPORT'en.
Linksys'en har ikke aktiveret sin firewall.

Jeg er kommet en del i tvivl om min hjemmelavede konfiguration er noget
klyt. I hvert fald har jeg konstateret at min http fungerer meget bedre
hvis jeg trækker et kabel direkte fra 192.168.1.33 til en ledig port i
CC-routeren. Så noget tyder på at der i hvert fald er et
performanceproblem ved min valgte konfiguration. Men jeg kan downloade
for fuld hammer med 2MB, så det er åbenbart kun http der virker dårligt.

Har iøvrigt læst at man med fordel kan opgradere firmwaren på
WRT54G'eren
(http://www.nettips.dk/default.asp/KatId=131/SubId=/id=2705/text=Linksys%2C+ny+firmware%2C+ny+router)og
dermed opnå nogle væsentlige fordele. Er der nogen som ved om dette er
en god idé, og som evt. kan løse mine nuværende problemer med performance?

Mogens

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-07-06 21:47

On Sat, 01 Jul 2006 17:17:32 +0200, Mogens <mogensnomail@web.dk>
wrote:

>Jeg kører XP-PRO og har en PC-cillin Internet Security 14 firewall
>aktiveret på denne, men ved ikke lige hvilken port der åbner for ping.

Har du prøvet (midlertidigt) at disable firewall'en, så kan du jo se,
om det er den, der er problemet.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Mogens

Dato : 01-07-06 22:13

Jørn Andersen wrote:

> Har du prøvet (midlertidigt) at disable firewall'en, så kan du jo se,
> om det er den, der er problemet.

Jep - det gjorde ingen forskel. Men er der nogen logik i at jeg ikke kan
få NPORT'en til at virke når dennes administratorværktøj uden problemer
detekterer NPORTEN fra min maskine, og når jeg uden problemer kan tilgå
NPORT'en via min browser? Jeg kan godt forstå at sælgeren måske undrer
sig over at ping ikke virker over et internt netværk, men jeg får jo
fint fat i enheden. Så jeg formoder det er en mulighed at enheden
simplethen har en defekt.