NAS disk - 100 eller 1000 MBIT ?
Fra : Poul Nielsen

Dato : 26-06-06 21:40

Jeg overvejer at anskaffe en NAS disk.

Vi har flere computere og er ikke altid er logget på den samme computer,
formålet er derfor at gemme
- dokumenter
- filer
- programmer

Men hvor godt performer 100 Mbit ?
Er det for langsomt ? skal der 1000 Mbit til ?

Forslag til gode økonomiske diske i begge klasser ?

/Poul

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-06-06 06:13

On Mon, 26 Jun 2006 22:39:34 +0200, Poul Nielsen <news@langhuse.dk>
wrote:

> Men hvor godt performer 100 Mbit ?

Det performer 100 Mbps. Spørgsmålet er, om det udstyr, du køber, kan
det. Bare fordi du køber noget NAS med en 100 Mbps port, er det ikke
sikkert, det kan fylde den. Noget af det er ekstremt billigt og ikke
særlig hurtigt.

> Er det for langsomt ? skal der 1000 Mbit til ?

Man kan godt bruge en file share over 100 Mbps. Det virker dog meget
bedre med gigabit, hvis udstyret ikke er alt for elendigt. Især kan
man mærke stor forskel med store filer, mens der ikke er den store
forskel med mange små filer.

Prisforskellen er IMO sådan, at der ikke er nogne grund til at købe
100 Mbps længere.

-A

Fra : jacobask@gmail.com

Dato : 27-06-06 07:24

Poul Nielsen wrote:
> [...]
>
> Men hvor godt performer 100 Mbit ?
> Er det for langsomt ? skal der 1000 Mbit til ?
>
> Forslag til gode økonomiske diske i begge klasser ?

Langt de fleste tests jeg har læst omkring NAS'er har det vist sig at
der ikke er den store performance-forskel mellem 100Mbit og 1000 Mbit.
Det skal dog siges at det har været i tests hvor den samme enhed er
testet i begge typer netværk. Det kan godt være at en sådan (læs:
en 1000Mbit) er hurtigere end en 100Mbit på samme netværk, det har
jeg ikke læst nok til at kunne svare på.

Mvh
Jacob Ask