100mbit netkort fungere kun ved 10mbit
Fra : Ingolf

Dato : 26-06-06 13:18

Hej

Jeg benytter Windows XP SP2

Jeg har i tidernes morgen købt et sæt netkort fra Sandberg. De sidder i mit
hjemmenetværk, et kort i hver PC, og er direkte tilsluttetde, uden router
eller hub.

De har virket upåklagelige, lige indtil en dag hvor der bare ikke var hul
igennem. Efter timers fumle, pillen og geninstalleren, så prøvede jeg af en
eller anden årsag, at sætte 'port speed' til 10mbit. Dette gjorde jeg på
begge netkort, og *PUFF*, så var der hul igennem igen.

Jeg kan nu KUN køre i 10mbit :(

Nogle svar går på at det kan være kablet som er defekt. Men hvis jeg
afinstallere kortet, og fjerner kablet, og genstarter. Så geninstallere
Windows netkortet ved 100mbit, og der kommer aldig lys i den lille diode ved
netkortet. (link/act) Så snart jeg sætter hastigheden til 10mbit, kommer der
lys igen, og det er med eller uden kabel tilsluttet.

Hvad kan det skyldes?

Det er et stort problem, da jeg er ved at installere Linux, og her kan jeg
ikke sætte netkortets hastighed til 10mbit (har prøvet med ethtool, og
mii-tool)

Link til drivere på Sandberg.dk
http://www.sandberg.dk/worldwide/
(surecom)

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 26-06-06 16:41

On Mon, 26 Jun 2006 14:17:46 +0200, "Ingolf"
<dont_spam_ingolf@excite.com> wrote:

> (link/act) Så snart jeg sætter hastigheden til 10mbit, kommer der
>lys igen, og det er med eller uden kabel tilsluttet.

Netkortet er defekt.
Der skal ikke være link, når der ikke er noget kabel i.

Uanset om det står til 10 eller 10Mbit.

/Jarlskov

Fra : Ingolf

Dato : 27-06-06 12:19

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> wrote in message

> Netkortet er defekt.
> Der skal ikke være link, når der ikke er noget kabel i.
>
> Uanset om det står til 10 eller 10Mbit.

Ifølge diagnoseværktøjet der fulgte med kortet, fungere alt upåklageligt. Og
det fungere jo fint med 10mbit?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-06-06 17:24

> Jeg har i tidernes morgen købt et sæt netkort fra Sandberg. De sidder i mit

Hvis de hedder noget med xx320xx, så bør du smide dem ud. I givet fald er
det absolut bunden af hvad man kan købe af hardware.

Thomas

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 26-06-06 18:30

"Ingolf" <dont_spam_ingolf@excite.com> writes:

> Jeg kan nu KUN køre i 10mbit :(
>
> Nogle svar går på at det kan være kablet som er defekt.

Der bruges samme type UTP kabling til 10Mbit og 100Mbit, så det er
næppe dette som er problemet.

Kai

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-06-06 19:04

On Mon, 26 Jun 2006 19:30:11 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

> Der bruges samme type UTP kabling til 10Mbit og 100Mbit, så det er
> næppe dette som er problemet.

Det kan det sagtens. Der skal et meget bedre kabel til at køre 100
Mbps end 10 Mbps. Det er derfor at 10base-T er specificeret til at
virke på Cat3, mens 100base-T kræver Cat5.

-A

Fra : Ingolf

Dato : 27-06-06 12:20

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message

> Der bruges samme type UTP kabling til 10Mbit og 100Mbit, så det er
> næppe dette som er problemet.

Er jeg også sikker på. Har prøvet med et andet kabel, og her er samme
problem; kortet SKAL køre 10mbit :(

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 27-06-06 20:21

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> Det kan det sagtens. Der skal et meget bedre kabel til at køre 100
> Mbps end 10 Mbps. Det er derfor at 10base-T er specificeret til at
> virke på Cat3, mens 100base-T kræver Cat5.

Nej, det er 100BASE-TX kræver Cat5

Kai

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-06-06 21:26

> Nej, det er 100BASE-TX kræver Cat5

Tjaa 100base-tx kan også kører på parsnoret telefonledning, alt er relativt

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-06-06 20:15

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message

> Der bruges samme type UTP kabling til 10Mbit og 100Mbit, så det er
> næppe dette som er problemet.

Men er UTP kablingen monteret forkert, og næsten usanset hvad man gør virker
10Mbit altid... Det er nlsten altid de hjemmestrikkede installationer hvor
man har monteret stikkene forkert (ikke efter farvekode) at det kun er
10Mbit half duplex der virker. eller hvis man fx har et 300meter kabel der
er monteret rigtigt virker 10Mbit også højt sansynligt med ordenlige Intel
netkort e.l

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 29-06-06 21:39

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> writes:

> "Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message

> Tjaa 100base-tx kan også kører på parsnoret telefonledning, alt er relativt

Men så er det kun korte afstande og gode forhold. Misforstå mig ret:
jo, "man" kan demonstrere 1.25Gbps over pigtråd(!), men det er ikke
noget man kan specificere så godt at man kan standardisere
det. 100BASE-Tx standarden garanterer dig at du med selv med de
dårligste kabler og maksimal længde - indenfor spec - kan køre 100M.

Kai