Overvågning af serverrum
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 25-06-06 20:02

Jeg overvejer at bestille følgende til et serverrum:
http://www.nagios.org/products/environmental/
Som er en HVAC (måler temperatur, fugtighed og lys). Skal primært bruges
til temperaturmålinger i serverrum.

Efter at airconditionen en gang er faldet ud ønsker jeg ikke længere at
gentage fejlen.

Jeg har valgt boksen fordi den kan opsættes sammen med nagios og kører i
netværk.

Men findes der andre løsninger og hvad bruger i selv til at overvåge
temperaturen i serverrummet ?

Hilsen Mikkel

From: Mikkel Bundgaard
Replace "invalid" with "dk" in address
homepage: http://www.notfound.dk/main/index.html?page=usenet

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-06-06 21:25

On Sun, 25 Jun 2006 21:01:50 +0200, Mikkel Bundgaard wrote:

> Men findes der andre løsninger og hvad bruger i selv til at overvåge
> temperaturen i serverrummet ?

UPS'en og BigBrother.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-06-06 22:08

<mikkel@notfound.invalid> wrote:

> [...]
>netværk.
>
>Men findes der andre løsninger og hvad bruger i selv til at overvåge
En termostat sat til alarmsystemet som en "teknisk alarm".
Simpelt og effektivt.

/Hans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-06-06 05:44

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> En termostat sat til alarmsystemet som en "teknisk alarm".
> Simpelt og effektivt.

Ja Jeg har oplevet besøg af vagt, fordi vi havde taget nogle pladder op af
gulvet ifm. arbejde. Han kunne dog se stigende varmealarm, og de var
rimelige hurtige de termostater for der gik iikke særligt langt tid.

Fra : Martin Damberg

Dato : 26-06-06 09:22

"Mikkel Bundgaard" <mikkel@notfound.invalid> wrote in message
> [...]
> netværk.
>
> Men findes der andre løsninger og hvad bruger i selv til at overvåge

Hvis du/I har noget større Cisco udstyr kan I trække temp. ud af udstyret
vha. snmp og lave noget
alarm på det. Dette kan evt. gøres med add-on til Cacti, hvis i bruger dette
til trafik målinger osv.
Dette kan også kombineres med noget sms-alarm i så fald, skulle vist afaik
være lige til at implementere
og administrere.

mvh

Martin Damberg

Fra : Arne Keller

Dato : 26-06-06 11:13

http://www.netbotz.com/

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Lasse Bjørn Jensen

Dato : 26-06-06 11:29

At Sun, 25 Jun 2006 21:01:50 +0200, Mikkel Bundgaard mumbled something like:
> Men findes der andre løsninger og hvad bruger i selv til at overvåge
> temperaturen i serverrummet ?

Mange nyere servere (og, som der andetsteds nævnes, netværksudstyr) har
indbyggede temperatursensorer, der kan polles med SNMP, for den vej at
danne basis for en thresholdalarm i Openviev, eller hvad man nu benytter

--
Lasse Bjørn

Fra : Sophus Vørsing \(267~

Dato : 27-06-06 17:11

"Lasse Bjørn Jensen" <inthenews@id10t.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indbyggede temperatursensorer, der kan polles med SNMP, for den vej at
> danne basis for en thresholdalarm i Openviev, eller hvad man nu benytter

Som program kan jeg evt. anbefale at kigge på http://www.jffnms.org/ der på
trods af navnet er ganske anvendeligt og så er det jo GPL.

Mvh Sophus

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 29-06-06 23:06

Mikkel Bundgaard wrote:

> Men findes der andre løsninger og hvad bruger i selv til at overvåge
> temperaturen i serverrummet ?

Vi bruger ServSensor fra BlackBox.
Kan bl.a. måle temp, fugt, vand, ac, dc, airflow, røg og lidt andre ting.
Den lille model kan tilsluttes 2 sensorer, mens den store kan tilsluttes
8 sensorer.
SNMP enabled, kan sende mail's osv.

--
Mvh Henrik.