Langsom back up med Thecus N2100 fra Zitec~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-06-06 22:09

Jeg har installeret en Thecus N2100 fra Zitech, som indeholder 2 x 420
GB diske og smidt den på et 1 GB netværk.

Den skal lave back up på 6 Mac'er, som alle kører 1 GB på Ethernet
porten og dertil har jeg en 1 GB switch fra Zitech.

I følge Thecus er den "Lightning Fast", hvilket ikke er min erfaring.

I går satte jeg den til at lave back up med SilverKeeper (komprimerer
ikke) fra en iMac G5, hvorpå der lå en Home mappe med ca. 20 GB data.

Alle andre maskiner var slukket.

Det tog omkring 4 timer første gang. Derefter ændrede jeg
indstillingerne i SilverKeeper (LaCie's software) til kun at flytte
ændringer. Jeg slettede 2 e-mails og et Word dokumenter og satte den i
gang igen.

Efter 90 minutter gad jeg ikke vente længere. Hvornår den blev færdig
ved jeg ikke, men det tog urimelig lang tid.

Hvad kan jeg forvente af hastighed på sådan et netværk ?

I følge Zitech er det noget galt med netværket. Jeg har svært ved at se
hvad det skulle være ?!

Jeg tør slet ikke tænke på hvad der sker, hvis flere af brugerne
samtidig starter deres back up.

Er det er lorte produkt og "Lightning Fast" skal tage med et gran salt ?

Ideer ?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 23-06-06 13:12

Jesper Haaber Gylling wrote:

> I følge Thecus er den "Lightning Fast", hvilket ikke er min erfaring.

Jeg har aldrig hørt om et eneste produkt der kan overholde det. Prøv at
sætte en PC / MAC direkte på boksen og kør lidt filoverførsel derfra -
evt. også uden at benytte backup softwaren - hvad giver det af resultater ?

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Morten Christensen

Dato : 24-06-06 10:10

Jesper Haaber Gylling skrev dette den 22-06-2006 23:08:
> [...]
>
> I går satte jeg den til at lave back up med SilverKeeper (komprimerer
> ikke) fra en iMac G5, hvorpå der lå en Home mappe med ca. 20 GB data.

Er harddisken på sådan en iMac "Lightning Fast" ?

--
Morten Christensen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-06-06 17:34

Morten Christensen <mc@mc.sletmig.cx> wrote:

> Er harddisken på sådan en iMac "Lightning Fast" ?

Den er ihvertilfælde så hurtig at en tilsvarende back up til en FireWire
disk tager mindre end 15 minutter.

Flaskehalsen er efter min mening at Thecus fætteren slet ikke kan leve
op til 1 GB netværk.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-06-06 15:48

On Thu, 22 Jun 2006 23:08:41 +0200, Jesper Haaber Gylling wrote:

> Er det er lorte produkt og "Lightning Fast" skal tage med et gran salt ?

Hvor hurtigt går det hvis du tager backup til en af de andre Mac'er?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-06-06 17:33

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Hvor hurtigt går det hvis du tager backup til en af de andre Mac'er?

Clever.......

Det har jeg sgu ikke tænkt på.

Det bliver testet snarest.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-06-06 18:06

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Hvor hurtigt går det hvis du tager backup til en af de andre Mac'er?

Jeg har lige lavet 2 tests:

en hvor jeg forbandt de 2 iMac'er direkte med et patch kabel og en hvor
jeg kørte henover Gigabit switchen.

Resultatet er identisk:

11.521 filer (21.36 GB) tog ca. 17.45 minutterr i gennemsnit. Den første
18 minutter og den næste 17.30 minutter.

Det er jo en ok tid. Ganske tilfredsstillende.

Nu har jeg fjernet RAID opsætningen i Thecus fætteren og vil nu forsøge
at lave en ny back up til den for at se om det er RAID'et der gør den så
langsom.

Vender tilbage.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-06-06 19:08

On Fri, 30 Jun 2006 19:05:38 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

> 11.521 filer (21.36 GB) tog ca. 17.45 minutterr i gennemsnit. Den første
> 18 minutter og den næste 17.30 minutter.

Ift. båndbredde er det jo ikke specielt overbevisende (ca. 160 Mbps),
men det er formentlig, fordi det er mange små filer. Har du prøvet med
en enkelt stor fil?

-A

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-06-06 21:02

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Ift. båndbredde er det jo ikke specielt overbevisende (ca. 160 Mbps),
> men det er formentlig, fordi det er mange små filer. Har du prøvet med
> en enkelt stor fil?

Nej det har jeg ikke. Jeg synes det giver det mest realistiske billede
med en gang blandet landhalm.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-06-06 21:37

> Nej det har jeg ikke. Jeg synes det giver det mest realistiske billede
> med en gang blandet landhalm.

Nu har jeg lige tjekket den back up jeg forsøgte med direkte boxen uden
RAID og den stopper midt i det hele og melder Error -50 efter 90
minutters arbejde.....................

Hold kæft noget lort.

Det er nøjagtig den samme data, som jeg netop har lavet en succesfuld
back up af mellem de 2 iMac'er.

Den ryger sgu retur til Zitech.

Det er en Ommer !!