Cat6a, er det nødvendigt ?
Fra : Svend

Dato : 22-06-06 05:53

Hej

Jeg står og skal til at installere net kabler i et ny hus, og her
overvejer jeg at bruge cat6a, men spørger mig selv om de er til at
betale ?, hvad prisforskellen på connectorer og kabel ?

Som udgangspunkt mener jeg at jo mere båndbredde jo bedre, men jeg
kommer ikke op på at have 10 kabler samlet over 55 meter, max 10 meter,
så hvis det bare var 10gbit ville cat6 stadig gå, men 30 år ud i tiden ?
hvad skal der så til

Jeg havde tænkt mig at lave krydsfeltet på loftet, uden isolering, men
har mine betænkligheder. Switchen kan garanteret godt hold varmen
men er det sundt ?

--
Svend

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-06-06 06:16

On Thu, 22 Jun 2006 06:53:21 +0200, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> Jeg står og skal til at installere net kabler i et ny hus, og her
> overvejer jeg at bruge cat6a, men spørger mig selv om de er til at
> betale ?,

Hvis det var mig, ville jeg få lavet det som det bedste, der kan fås.

Det er en langsiget investering, og så giver det ikke meget mening at
vælge noget, der er er forældet (Cat5E). Jeg tror dog ikke, der er
mange, der kan levere Cat6A i dag, så du kan jo være nødt til at nøjes
med Cat6.

Personligt ville jeg insistere på Systimax, der godt nok er halvdyrt,
men også supergodt. De har Cat6A i dag.

> hvad prisforskellen på connectorer og kabel ?

Hvad betyder prisforskellen i den store sammenhæng (altså i prisen på
et nyt hus betalt over 30 år)? Ingenting, sådan ca.

-A

Fra : Svend

Dato : 22-06-06 06:36

Asbjorn Hojmark wrote:

> Hvis det var mig, ville jeg få lavet det som det bedste, der kan fås.

Men det bedste, er det ikke cat 7?

> [...]
> vælge noget, der er er forældet (Cat5E). Jeg tror dog ikke, der er
> mange, der kan levere Cat6A i dag, så du kan jo være nødt til at nøjes

Jeg kunne aldrig drømme om at lave cat5e, det er spild af tid.

> [...]
>
> Hvad betyder prisforskellen i den store sammenhæng (altså i prisen på
> et nyt hus betalt over 30 år)? Ingenting, sådan ca.

Desværre skal jeg betale alt net upfront lige nu og jeg skal tilmed
selv lave nye tomrør + reperarer den tapet der er sat op.

Der findes et tomrør til telefoni, men jeg frygter det er serieforbundet...

--
Svend

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-06-06 16:54

On Thu, 22 Jun 2006 07:35:44 +0200, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> Men det bedste, er det ikke cat 7?

Nej.

-A

Fra : Svend

Dato : 22-06-06 21:30

Asbjorn Hojmark wrote:

> Nej.

Beklager jeg spurgte Asbjørn, men kan du uddybe hvorfor ? umiddelbart er
der jo større båndbredde, ikke sandt ? Er det fordi det er skærmet
(besværligt) ?

--
Svend

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-06-06 06:28

On Thu, 22 Jun 2006 22:30:28 +0200, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> Beklager jeg spurgte Asbjørn, men kan du uddybe hvorfor ? umiddelbart
> er der jo større båndbredde, ikke sandt ? Er det fordi det er skærmet
> (besværligt) ?

Det er besværligt at installere korrekt, stiller særlige krav til
udstyret og giver i praksis (altså med kendte applikationer) ikke
bedre præstationer. (MHz-forskellen er vist også ret begrænset).

Faktisk er Cat 7 så dyrt og besværligt, at man kan bruge fiber i
stedet til ca. samme pris... Og det har *meget* bedre båndbredde end
Cat 7.

Nu er jeg ikke Lag 1-mand, men Arne Keller har skrevet nogle fine
indlæg her i netværks-grupperne, så prøv at bladre lidt tilbage i
denne og .stort.

-A

Fra : Emil

Dato : 22-06-06 22:24

Svend wrote:

>men 30 år ud i tiden ?
>hvad skal der så til

Lysleder?

Ikke fordi jeg har forstand på det; men det var så lige mit
indfald.

m.v.h. Emil

Fra : Arne Keller

Dato : 23-06-06 10:25

Emil skrev:

> Lysleder?

Kobber gætter jeg på.

Hvorfor ?

Stor båndbredde.
PoE mulighed.
Enkelt at terminere og enkelt at anvende for normale forbrugere.
Forholdsvis billigt selv med stigende kobber og plast priser.
Jeg tror at det er umuligt at øge båndbredden endnu mere end de 10G som
vi kan klare idag.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Arne Keller

Dato : 23-06-06 10:39

Svend skrev:
> Hej
>
> Jeg står og skal til at installere net kabler i et ny hus, og her
> overvejer jeg at bruge cat6a, men spørger mig selv om de er til at
> betale ?

Ja, ellers kan man jo ikke sælge det

> hvad prisforskellen på connectorer og kabel ?

Det er svært at sige det er afhængigt af hvem du spørger.
DEt jeg hører er at en færdig installation er ca 30% dyrere end en Cat6
installation.

> Som udgangspunkt mener jeg at jo mere båndbredde jo bedre, men jeg
> kommer ikke op på at have 10 kabler samlet over 55 meter, max 10 meter,
> så hvis det bare var 10gbit ville cat6 stadig gå,

Det kan du ikke vide.
Cat6 kan bare supportere 10G Ethernet ifølge TIA TSB 155 og den
tilsvarende ISO/IEC rapport, begge disse dokumenter skriver at det
muligvis kan fungere på længder op til 37-55 meter, dette forudsætter at
man kan blive tvungen til at lave en eller flere "mitigations" det
betyder at man skal skille kablerne så de ikke ligger parralelt,
udskifte konnektorer, patchkabler, fjerne CP osv. til sidst står der at
hvis intet af det ovennævnte virker så skift kablingen.

Det betyder i min verden at man IKKE skal bygge noget nyt med Cat6 som
man håber eller foventer at køre 10G Ethernet på.

Det eneste som fungerer at at installerer Class EA/Cat6A eller
ClassF/Cat7 ifølge ISO/IEC som er den standard som IEEE refererer til.

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 14:34

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg havde tænkt mig at lave krydsfeltet på loftet, uden isolering, men har
> mine betænkligheder. Switchen kan garanteret godt hold varmen men er

Det allervigtigste er at du ligger det i rør...

:)

--
Pita