Logge internetaktivitet
Fra : Thomas Hansen

Dato : 20-06-06 11:51

Hej NG

Mig og min overbo går og lurer lidt på om vi skal slå pjalterne sammen og
købe en stor internetforbindelse og dele den hed hjælp af en trådløs router.

Da abonnementet kommer til at stå i mit navn, vil jeg gerne være i stand til
at logge hvad der sker af internetaktivitet (URL'er, IP-adresser, porte) på
LAN-siden af routeren, så hvis overboen laver noget gris, kommer jeg ikke
til at hænge på den. For det er jo lidt af et problem at folk på WAN-siden
kun kan se at trafikken kommer fra en IP-adresse, som jeg ejer, selvom det
faktisk er overboen der laver noget, der måske ikke er helt på den rette
side af loven.

Jeg har kigget lidt på Linksys WRT54GC (elsker den for størrelsen) som
router til internettet. Den ser ud til at have en log-funktion, men jeg ved
ikke hvor grundig den logfunktion er. Er der nogen der har erfaringer med
loggen på denne model, eller findes der andre mærker/modeller, der har en
bedre log-funktion, som måske kan sende loggen til en e-mail adresse?

På forhånd tak...

Thomas Hansen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-06-06 12:15

> Mig og min overbo går og lurer lidt på om vi skal slå pjalterne sammen og
> købe en stor internetforbindelse og dele den hed hjælp af en trådløs router.

Lyder som en god ide.

Ting du skal huske på:

1. Husk, at ikke alle udbydere tillader at I deler.
2. Husk, at din overbo skal oplyses om at han bliver overvåget!
3. Overvej om en kontrakt ikke er nok? Altså at du fraskriver dig ansvaret
for det han går og laver. I danmark har vi ligefrem bevisbyrdelse, dvs.
at hvis PET har opdaget at pentagon er blevet hacket fra jeres IP#, så
skal de bevise, at det var dig, eller din overbo for at få jer dømt. I
skal ikke bevise det ikke var jer! (Ligesom hvis din bil bliver stjålet
og brugt til et væbnet røveri, så bliver du ikke automatisk smidt i
fængesel)

Mvh Thomas Iversen (Der selv har drevet et delt netværk i en beboerforening)

Fra : Thomas Hansen

Dato : 20-06-06 12:35

Hej Thomas

> 1. Husk, at ikke alle udbydere tillader at I deler.

Nej, det er jeg klar over... Men her kan man vel vende den om og sige, at
ISP'en ikke kan se, hvad der foregår på den anden side at routeren. Ved
godt, at det i sig selv er noget fusk, men det kan man jo ikke blive
straffet for... Højst få lukket for forbindelsen.

> 2. Husk, at din overbo skal oplyses om at han bliver overvåget!

Det var også min plan...

> [...]
> skal ikke bevise det ikke var jer! (Ligesom hvis din bil bliver stjålet
> og brugt til et væbnet røveri, så bliver du ikke automatisk smidt i

Nu har jeg aldrig prøvet at haft en sag på halsen fra AntiPirat gruppen
eller hvem det nu er, der går og udsteder bøder for musikdeling og sådan,
men sådan som jeg har fået det fortalt, så sender de et brev til
ejeren af den IP-adr, som de har sporet det ulovlige musik til og truer med
bål og brand, hvis man ikke betaler. Men kan jeg oversætte dit
svar til, at hvis noget sådan sker (hvilket nok er mere sandsynligt, end at
der er nogen der hacker pentagon fra mit netværk), så er
det op til AntiPiratgruppen at bevise at det er nogen inde fra mit netværk,
der har ligget inde med det ulovlige? Hvordan havde de egentlig
tænkt sig at gøre det, altså andet end med nogen logs, der siger at der er
blevet delt filer fra min IP-adr.?
Sådan som jeg ser det, må det derfor være en fordel at dele sådan en
forbindelse, da man vel så ikke kan bevise, hvem på LAN-siden af routeren
der har delt musikken, i modsætning til, hvis der kun havde været
mig på linien. Kan det være rigtigt?

mvh
Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-06 13:43

Thomas Hansen skrev:

> [...]
> side at routeren. Ved godt, at det i sig selv er noget fusk,
> men det kan man jo ikke blive straffet for...

Det kan man vel nok. Det er bedrageri.

> Højst få lukket for forbindelsen.

Også det.

> [...]
> LAN-siden af routeren der har delt musikken, i modsætning til,
> hvis der kun havde været mig på linien. Kan det være rigtigt?

Ja. Hvis man begår et mord, er det også en fordel at være mange
om det. Hvis politiet ikke kan udpege den præcise gerningsmand,
kan han ikke blive dømt for mordet.

Forbrydelser begås altså bedst i en bande.

--
Bertel

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 20-06-06 16:50

> [...]
> om det. Hvis politiet ikke kan udpege den præcise gerningsmand,
> kan han ikke blive dømt for mordet.
>
> Forbrydelser begås altså bedst i en bande.

Så fik vi sørme lige en gang moralprædiken også ... og alle er glade igen.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-06-06 15:23

On Tue, 20 Jun 2006 13:35:14 +0200, "Thomas Hansen"
<t_hansen20@hotmail.com> wrote:

> [...]
> mit netværk), så er det op til AntiPiratgruppen at bevise at det er
> nogen inde fra mit netværk, der har ligget inde med det ulovlige?

Ja... men man kan jo være nødt til at (forsøge at) bevise det ved at
beslaglægge dit pc-udstyr og bruge laaaaang tid til at undersøge det
grundigt.

Selvfølgelig får du det hele igen, når de har fundet ud af, at der
ikke var nogen beviser at finde, men I mellemtiden har du ingen pc,
access point, router, MP3-afspiller etc etc.

-A

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-06 17:00

Asbjorn Hojmark skrev:

> Selvfølgelig får du det hele igen, når de har fundet ud af, at der
> ikke var nogen beviser at finde, men I mellemtiden har du ingen pc,
> access point, router, MP3-afspiller etc etc.

I juragruppen er der én der lige har fået sit udstyr tilbage igen
efter at have vundet sagen. Han har undværet det i 4 år.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 20-06-06 15:28

Hej Thomas

> mærker/modeller, der har en bedre log-funktion, som måske kan sende
> loggen til en e-mail adresse?

Alt det besvær for småting, få dog hver sin forbindelse, de koster
jo ikke herregårde mere og så slipper du også for besværet med
at din makker altid stjæler båndbredden lige når du skal bruge den,

Mvh Max

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-06-06 18:13

> [...]

> selvom det faktisk er overboen der laver noget, der måske ikke er helt på

Opret en forening. Lån en bog om hvordan på dit lokale folkebibliotek. Du
kan f.eks læse om det i Foreningshåndbogen af Lars Løkke Rasmussen, Forlaget
Kommuneinformation, eller i Ole Hasselbalchs Foreningsret, Jurist og
Økonomforbundets forlag.

Så kan i afklare alle spørgsmålene i vedtægterne.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-06 18:29

Axel Hammerschmidt wrote :
> [...]
> Økonomforbundets forlag.

> Så kan i afklare alle spørgsmålene i vedtægterne.

Og risikere at blive påduttet en masse logning og lign. i
terrorbekæmpelsens navn...

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-06-06 18:40

Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> skrev:

> Og risikere at blive påduttet en masse logning og lign. i
> terrorbekæmpelsens navn...

Hvordan det? Og OP er i øvrigt selv inde på at ville logge (hvis du læser
subject).

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-06 19:35

Axel Hammerschmidt wrote :

> Hvordan det? Og OP er i øvrigt selv inde på at ville logge (hvis du læser
> subject).

Det er ikke blevet til noget endnu men det har været oppe og vende at
f.eks. boligforeninger skal producere logfiler over hvem der laver hvad
på netværket - så det vil slet ikke være urealistisk at en forening som
den foreslåede vil blive påduttet en masse mærkelige ting.

Og ja, jeg ved godt han vil logge.

"Health nuts are going to feel stupid someday, lying in hospitals dying
of nothing." - Redd Foxx

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-06-06 21:02

Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> wrote:

> [...]
> på netværket - så det vil slet ikke være urealistisk at en forening som
> den foreslåede vil blive påduttet en masse mærkelige ting.

Joh, og hvad med Copydan og Koda, efter det seneste medieforlig? Der er
mange muligheder.

> Og ja, jeg ved godt han vil logge.

Så passer det jo meget godt med en forening.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-06 21:19

Axel Hammerschmidt expressed precisely :

> Joh, og hvad med Copydan og Koda, efter det seneste medieforlig? Der er
> mange muligheder.

Også det...

> Så passer det jo meget godt med en forening.

Bortset fra det virker som totalt overkill når man kan nøjes med en
simpel kontrakt mellem to privatpersoner...

"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
have for something they don't need." - Will Rogers

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-06-06 21:46

> [...]

> Bortset fra det virker som totalt overkill når man kan nøjes med en
> simpel kontrakt mellem to privatpersoner...

Som stort set skal det samme. Iflg Lars Løkke Rasmussen er træk ved en
forening

- en gruppe mennesker
- en fælles ide
- en organiseret ramme.

Hvorfor opfinde det een gang til, og betale en advokat for at skrive en
kontrakt? Det er nemlig ikke simpelt, som de øvrige indlæg i tråden
viser. Se bort fra de moraliserende.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-06 21:50

Axel Hammerschmidt expressed precisely :

> Hvorfor opfinde det een gang til, og betale en advokat for at skrive en
> kontrakt? Det er nemlig ikke simpelt, som de øvrige indlæg i tråden
> viser. Se bort fra de moraliserende.

Jeg mener stadig det er overkill at formalisere det som en forening.
Det vil hurtigt blive dyrere (optalt i arbejdstimer og besvær) end at
købe hver sin internetlinie.

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-06-06 21:55

> [...]

> Jeg mener stadig det er overkill at formalisere det som en forening.
> Det vil hurtigt blive dyrere (optalt i arbejdstimer og besvær) end at

Hvor blev kontrakten af?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-06 22:06

Axel Hammerschmidt pretended :

> Hvor blev kontrakten af?

Det ved jeg ikke, hvor lagde du den sidst ? ;)

En kontrakt behøver ikke være dyr at producere.