IEEE har vedtaget10GBASE-T standarden
Fra : Arne Keller

Dato : 13-06-06 23:46

Nu kan vi snart komme til at køre lidt hurtigere på Class EA/Cat6A
kobberkablerne:

Brad Booth, Chair, IEEE P802.3an Task Force skrev:
"On June 7th, the IEEE Standards Association (IEEE-SA) Review
Committee (RevCom) recommended approval of IEEE P802.3an by the
Standards Board. This morning (June 8th), the Standards Board approved
the publication of project 802.3an without opposition. Upon
publication, the amendment shall be known as IEEE Std. 802.3an™-2006."

Er der nogen som har set interfaces på markedet ?

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-06-06 10:53

On Wed, 14 Jun 2006 00:46:17 +0200, Arne Keller <arne@kellernet.org>
wrote:

> Nu kan vi snart komme til at køre lidt hurtigere på Class EA/Cat6A
> kobberkablerne:

Cool.

Hvordan endte det så med at blive med Cat5E og Cat6? 55m?

> Er der nogen som har set interfaces på markedet ?

Jeg faldt over http://tinyurl.com/jfxp6 (SMC). Hvem der er OEM, ved
jeg ikke.

-A

Fra : Arne Keller

Dato : 14-06-06 12:25

Asbjorn Hojmark skrev:

> Cool.
>
> Hvordan endte det så med at blive med Cat5E og Cat6? 55m?

Cat6A supporterer 10GBase-T på 100 meter med op til 4 konnektorer.

Cat6 supporterer muligvis 10GBase-T på afstande mellem 37-55 meter.
For at opnå disse afstande kan det være nødvendigt at skifte patchkabler
og konnektorer samt at sprede installations kablerne så de ikke ligger
paralelt i nærheden af krydsfeltet (det er ikke let)

Cat5 er ikke nævnt i standarden men vil muligvis supportere 10GBase-T
over meget korte afstande.

Flere producenter af interfaces arbejder med low power interfaces som
kan reducere effekt forbruget til støj undertrykkelse hvis der anvendes
bedre kabling.
Den absolut bedste anbefaling er som altid at installere den bedste og
mest fleksible kabling man kan få fat i på installationstidspunktet.
Det er idag efter min mening Cat6A.

> Jeg faldt over http://tinyurl.com/jfxp6 (SMC). Hvem der er OEM, ved
> jeg ikke.

Spændende !!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-06-06 18:15

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

>samt at sprede installations kablerne så de ikke ligger paralelt i nærheden
>af krydsfeltet (det er ikke let)

Dvs det her var en fordel hvis man havde skærmet cat6?

Fra : Arne Keller

Dato : 14-06-06 19:26

Bjarke Hansen skrev:
> "Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Dvs det her var en fordel hvis man havde skærmet cat6?

Ja, for at minimere Alien Crosstalk kan man anvende en skærm.

Men den installerede channel skal derudover også overholde alle de
interne elektriske parametre op til 500MHz, med tanke på hvor svært det
har været at lave 250MHz skærmede systemer er det svært at tro at disse
med et trylleslag fordobler deres interne båndbredde.

Cat7 er et 600MHz kabelsystem som anvender tykkere skærmede kabler og
kraftige skærmede konnektorer, det gør det også lidt svært at tro at
dagens FTP systemer skulle kunne levere næsten samme ydeevne.

Som altid beskriver IEEE applikationen og ISO/IEC specificerer kravene
til kablingen, så længe krevene er overholdt er det ligegyldigt om
systemet har skærm eller ej.

Hvis man vil have et system som supporterer 10GBase-T er det Cat6A eller
Cat7 som gælder, begge systemer kan opfylde kravene med eller uden
skærm, alle andre påstande er salgsgas for at sælge et system med for
dårlig ydeevne.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-06-06 07:41

On Wed, 14 Jun 2006 20:26:04 +0200, Arne Keller <arne@kellernet.org>
wrote:

> Hvis man vil have et system som supporterer 10GBase-T er det Cat6A
> eller Cat7 som gælder, begge systemer kan opfylde kravene med eller
> uden skærm

Er det fra jer kun de nye GigaSPEED X10D, der er 6A?
Og 1081A-kablerne skal så have skiftet connectorer og spredes?

-A