hjælp til ComX og router
Fra : Mikael Schøler

Dato : 12-06-06 10:44

Hej NG(s)

Vi har fra i dag af fået ComX bredbånd og jeg gik selvfølgelig straks
igang med at tilslutte udstyr.

Jeg vil gerne have min Linksys router på, men det driller altså lidt.

Tidligere har routeren kørt PPPoE men jeg formoder at den nu skal køre
static ip?

(fik disse data da jeg tilsluttede pc'eren direkte og det virker)
DHCP: enabled
static ip: <den ip comx har givet mig>
subnet: 255.255.255.192
default GW: 87.72.193.65
DNS: 82.211.227.200
DHCP: 172.30.13.2

Jeg har opsæt routeren til følgende:
static ip: <den ip comx har givet mig>
subnet: 255.255.255.192
default GW: 87.72.193.65
DNS: 82.211.227.200

Internt har routeren:

ip-address: 192.168.1.1
starting ip-address: 192.168.1.100
subnet: 255.255.255.0
DHCP: enabled

Når jeg sætter en pc'er til routeren får den:

DHCP: enabled
ip: 192.168.1.100
subnet: 255.255.255.0
DHCP: 192.168.1.1
default GW: 192.168.1.1
dns: 82.211.227.200

Pc'eren kommer ikke på nettet og jeg har lidt svært ved at se hvor
fejlen ligger (er ikke så stiv i netværksopsæt på den her måde)..

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe lidt?

mvh
Mikael

x-posted: dk.edb.internet & dk.edb.netvaerk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-06-06 11:00

Mikael Schøler <mik_s@tdcadsl.dk> crashed Echelon writing

> Pc'eren kommer ikke på nettet og jeg har lidt svært ved at se hvor
> fejlen ligger (er ikke så stiv i netværksopsæt på den her måde)..
>
> Er der en venlig sjæl der kan hjælpe lidt?

Eftersom ComX låser MAC-adressen til IPen, skal du nok være opmærksom på at
hvis du anvender den samme IP du fandt på din bærbare til rotueren, så vil
dette ikke kunne lade sig gøre før IPen igen er frigivet fra MAC-adressen.

Alternativt kan man på visse routere klone MAC-adressen fra en PC til
routerens WAN interface.

--
Bjarke Andersen

Fra : Mikael Schøler

Dato : 12-06-06 11:10

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
> dette ikke kunne lade sig gøre før IPen igen er frigivet fra MAC-adressen.
>
> Alternativt kan man på visse routere klone MAC-adressen fra en PC til

Ah så langt er jeg med. Routerens mac er indsat i comx, så den burde
være god nok.. Kunne være jeg skulle dobbelttjekke den mac..

Fra : Mikael Schøler

Dato : 12-06-06 11:22

Mikael Schøler wrote:

> Ah så langt er jeg med. Routerens mac er indsat i comx, så den burde
> være god nok.. Kunne være jeg skulle dobbelttjekke den mac..
Ja så fandt jeg problemet. Man skal ikke tage den mac-adresse der står i
bunden af linksys routeren for gode vare. Jeg gik ind i setup'et af
routeren og checkede dens MAC der. Og den var ikke den samme. Nu virker
det. Tak for hjælpen ;)

Mikael