Problemer med port forwarding
Fra : Mogens

Dato : 12-06-06 10:39

Da jeg er en del på farten ville jeg gerne have access til min server på
kontoret via WOL (tænde via netkort) og XP Remote Desktop. Begge dele
virker fint hvis jeg prøver at starte indenfor LAN'en, men fra en
ekstern ip-adresse sker der intet.

Min opkobling til internettet foregår via en Zyxel 650HW-31, hvor jeg
har via NAT har forwarded port 9 (WOL) og port 5850 (RD) til min lokale
ip-adresse 192.168.1.31.

192.168.1.31 er koblet til CC routeren igennem en Linksys WRT54G, så mit
spørgsmål er om det så betyder at der også skal konfigures access på
WRT54G'en? Her er dog ingen mulighed for at opsætte NAT, men jeg kunne
evt. slå firewallen fra.

På forhånd tak for hjælpen.

Mogens

Fra : jens@xhaboo.dk

Dato : 13-06-06 11:02

Mogens skrev:

> [...]
> spørgsmål er om det så betyder at der også skal konfigures access på
> WRT54G'en? Her er dog ingen mulighed for at opsætte NAT, men jeg kunne

Så vidt jeg husker så er Wake On Lan ikke transporterbar over nettet.
Men du kan løse det ved at koble ind via VPN ..

Se evt. mere her:

http://www.ezlan.net/WOL.html

--
Jens

Fra : Mogens

Dato : 13-06-06 13:49

jens@xhaboo.dk wrote:

> Så vidt jeg husker så er Wake On Lan ikke transporterbar over nettet.
> Men du kan løse det ved at koble ind via VPN ..
>
> Se evt. mere her:
>
> http://www.ezlan.net/WOL.html

Tak for svaret Jens. Jeg prøver at studere lidt videre via dit link.

Men jeg forstår dog ikke helt hvordan det evt. kan løses via en
vpn-opkobling, idet dette vel kræver at der kører h.h.v. en vpn-klient
og en vpn-server? Så hvis den box hvor vpn-serveren ligger på er
slukket, hvordan får man den så vækket?
Undskyld mit måske dumme spørgsmål, men jeg er rimeligt novice på
området

Mogens

Fra : Henning Wangerin

Dato : 13-06-06 15:01

On Tue, 13 Jun 2006 14:49:24 +0200, Mogens wrote:

> Men jeg forstår dog ikke helt hvordan det evt. kan løses via en
> vpn-opkobling, idet dette vel kræver at der kører h.h.v. en vpn-klient og

Korrekt.

For at kunne lave wol _skal_ du sidde fysisk på samme LAN, men der kan
snydes ved at gøre det fjernestyret via en box på det pågældnede LAN.

> en vpn-server? Så hvis den box hvor vpn-serveren ligger på er slukket,
> hvordan får man den så vækket?

Ja så har du selvfølgelig et problem.

Eksempelvis giver m0n0wall dig mulighed for at lave WOL via den normale
administrations-gui (helst vis ssl ), men er m0n0wallen død er der
selvfølgelig ikke noget at gøre.

Fra : brian

Dato : 13-06-06 20:38

On Mon, 12 Jun 2006 11:38:38 +0200, Mogens <mogensnomail@web.dk>
wrote:

> [...]
>spørgsmål er om det så betyder at der også skal konfigures access på
>WRT54G'en? Her er dog ingen mulighed for at opsætte NAT, men jeg kunne

Som jeg forstår så er dit setup sådan

CC (modem incl router) -> linksys-> pc

Jeg tror (men det må du bekræfte) at lan port på cc router er sat til
wan port på linksys og pc på lan ( el. wireless) port på linksysen?

Altså har du faktisk 2 LAN et mellem de to routere og et mellem
linksys og pc, derfor skal der forwardes melle de to net og du kan
ikke forwarde direkte fra første router til næste.

Derfor skal der så port forwardes i begge routere jeg ville personligt
forwarde alt fra cc router til wan port på linksys (wan port på
linksys modtager ip adresse fra dhcp i cc router (sæt dem evt fast så
de ikke renewes af router til anden)

Når det er gjort behøver du ikke i fremtiden tænke på cc routeren.

Når du så forwarder i linksysen (du skriver at du ikke kan nat) men så
vidt jeg kan se på
http://www.linksys.com/servlet/Satellite?childpagename=US%2FLayout&packedargs=page%3D2%26cid%3D1115416835852%26c%3DL_Content_C1&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&SubmittedElement=Linksys%2FFormSubmit%2FProductDownloadSearch&sp_prodsku=1121874579357
brugervejledningen til din router hos linksys er det ikke noget
problem at forwarde porte.

Altså skal port 9 forvardes til broardcast adressen på lan
192.168.1.255 ikke 31

Jeg vækker med http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx
Hører meget gerne om nogen kender til et php script der kan det samme.

og port 5850 til 192.168.1.31 (når jeg bruger xp fjernskrivebord så
er det port 3389 men måske dit RD er noget andet software)

Jeg bruger selv denne metode dog uden cc router da jeg kun har en
router.

Men da jeg ikke har nogen anelse om evt sikker hedsproblemer med at
forwarde til broardcast adresse 255 så logger jeg altid in i router og
disable forward når jeg har startet den pc jeg vil.
PS hører gerne om dette er et problem fra andre.

Når jeg har tændt min "server" kopler jeg personligt op på en vpn
linie da jeg dermed kommer ind og ligge i samme netværk (altså som om
jeg sad der) og kan dermed også køre på andre protokolder ind tcp/ip
da min gamle navigator ellers ikke er tilgåelig.

håber dette bringer dig videre

hilsen

brian