PoE styret switch
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-06-06 08:47

Kan nogen give mig mærke/model nr på en switch (5-8porte) som kan få strøm
via PoE?

Bemærk, den skal ikke kunne levere PoE blot få sin strøm via PoE.

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-06-06 09:33

On 12 Jun 2006 07:47:26 GMT, Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

> Kan nogen give mig mærke/model nr på en switch (5-8porte) som kan få
> strøm via PoE?

Allied Telesyn FS705PD
http://www.alliedtelesyn.com/datasheets/fs705pd_ds.pdf

-A

Fra : Cyber.

Dato : 15-06-06 18:30

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Allied Telesyn FS705PD
> http://www.alliedtelesyn.com/datasheets/fs705pd_ds.pdf
>
> -A

Uha...er der ikke noget med at det kan være pin 1+2 eller 4+5 og cisco havde
en 12,24 volt, men standarden er 48 volt?...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-06-06 20:06

On Thu, 15 Jun 2006 19:29:37 +0200, "Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk>
wrote:

> Uha...er der ikke noget med at det kan være pin 1+2 eller 4+5

Jo, men begge dele er standardiseret. (Begge dele er Rigtigt(TM)).

> og cisco havde en 12,24 volt, men standarden er 48 volt?...

Nej, begge dele er -48 VDC.

-A

Fra : Cyber.

Dato : 16-06-06 16:49

> Jo, men begge dele er standardiseret. (Begge dele er Rigtigt(TM)).

> Nej, begge dele er -48 VDC.
>
> -A

jeg fandt faktisk noget om det her:

http://www.altair.org/labnotes_POE.html

måske de ikke er så udbredt dem med 48 volt.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 16-06-06 18:07

Cyber. wrote:
> jeg fandt faktisk noget om det her:
>
> http://www.altair.org/labnotes_POE.html
>
> måske de ikke er så udbredt dem med 48 volt.

48V 802.3af (den sikre PoE) er ganske udbredt, men i dag er det standard
med 48V splitter som omsætter til f.eks. 12V eller 5V:

http://www.microlan.dk/shop/products/productlist.aspx?menuid=PoE&level=1

-

Selv flerport for hjemmebrugere er blevet billig. De 4 af denne 100 Mbit
switch 8 porte har 802.3af (sikker PoE):

NETGEAR ProSafe FS108P:

Info:
http://www.netgear.com/products/details/FS108P.php

mvh/Glenn

Fra : Cyber.

Dato : 17-06-06 09:43

> [...]
>
> Selv flerport for hjemmebrugere er blevet billig. De 4 af denne 100 Mbit
> switch 8 porte har 802.3af (sikker PoE):

OK, jeg forstår sammenhængen!.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-06-06 18:19

On Fri, 16 Jun 2006 17:48:46 +0200, "Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk>
wrote:

> jeg fandt faktisk noget om det her:
> http://www.altair.org/labnotes_POE.html

Ja, der står jo også 48.

-A

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 16-06-06 18:25

Cyber. wrote:
> jeg fandt faktisk noget om det her:
>
> http://www.altair.org/labnotes_POE.html
>
> måske de ikke er så udbredt dem med 48 volt.

Lidt om den nye PoEplus, PoE+, High-power PoE, HighPoE pt. 39W:

04/12/05 PowerDsine pushes high-power PoE early:
http://www.networkworld.com/newsletters/lans/2005/0411lan1.html

10/10/05 More power to you over Ethernet:
http://www.networkworld.com/weblogs/routers/010120.html

Vi kan til dels takke dette firma for nutidens intelligente PoE/802.3af
- nu skubber de på High-Power PoE på mellem 30,8-56W per RJ-45/PDS-stik:

PowerDsine Announces New High-Power PoE Solution for Next-Generation
Ethernet Devices
http://www.powerdsine.com/news/prs/pr_020506_PD83000.html

Power over Ethernet Plus Study Group:
http://grouper.ieee.org/groups/802/3/poep_study/public/jul05/index.html

mvh/Glenn

Fra : Arne Keller

Dato : 18-06-06 14:58

Glenn Møller-Holst skrev:
> Cyber. wrote:
snip

> [...]
>
> Vi kan til dels takke dette firma for nutidens intelligente PoE/802.3af
> - nu skubber de på High-Power PoE på mellem 30,8-56W per RJ-45/PDS-stik:

Ja det er til dels rigtigt, men det er ikke muligt for 1 firma at lave
en standard det er altid et samarbejde mellem forskellige producenter,
rådgivere, slutbrugere m.m.

Med hensyn til PoEP så ligger der en del udfordringer i vejen for at
denne standard kan blive virkelighed, min bedste vurdering er at IEEE
kommer til at opgive deres mål om mere end 50W på et udtag.

Hvis man anvender PoEP på +50W i alle kabler i en installation er der
stor risiko for at kablerne smelter, test med lavere effekt har vist en
opvarmning på over 20 grader C. Dette betyder samtidig en alvorlig
forringelse af de elektriske egenskaber som kablingen har.

IEEE og ISO/IEC arbejder sammen om at finde et acceptabelt niveau hvor
man ikke tilsidesætter sikkerheden eller ydelsen af kablingen.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 18-06-06 18:20

Arne Keller wrote:
> [...]
>
> IEEE og ISO/IEC arbejder sammen om at finde et acceptabelt niveau hvor
> man ikke tilsidesætter sikkerheden eller ydelsen af kablingen.

Hej Arne

Måske vil visse CPU producenter lave sådanne CPUer, så computere kan
nøjes med 50W? Så er det vel OK. 13W som IEEE 802.3af kan source er lidt
vel optimistisk til selv energioptimerede bærbare.

Men der er en anden "fæl" ting - 50W*48 porte giver ca. 2KW per PoE-switch?

Der skal nok laves nogle flere 230V stik i "kosteskabet" - men de kan så
spares andre steder?

mvh/Glenn

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-06-06 18:30

Glenn Møller-Holst <none@xx.dk> crashed Echelon writing

> Måske vil visse CPU producenter lave sådanne CPUer, så computere kan
> nøjes med 50W? Så er det vel OK. 13W som IEEE 802.3af kan source er lidt
> vel optimistisk til selv energioptimerede bærbare.

Mange bærbare og og fx VIAs ITX boards anvender ikke meget mere end ca. 20-
30 Watt, så man kunne forestille sig bærbare hooked up vha 1 enkelt kabel.

Så mangler vi bare PoW(ifi) ;)

--
Bjarke Andersen

Fra : Arne Keller

Dato : 18-06-06 18:59

Bjarke Andersen skrev:
> [...]
> 30 Watt, så man kunne forestille sig bærbare hooked up vha 1 enkelt kabel.

Det findes allerede !

Anvender 2,4 Ghz båndet og kaldes en microbølge ovn

Det kan ikke abefales at opholde sig mellem PoW senderen og PoW
modtageren da det kan påvirke dit helbred dramatisk

Fra : Arne Keller

Dato : 18-06-06 18:58

Glenn Møller-Holst skrev:

snip

> Måske vil visse CPU producenter lave sådanne CPUer, så computere kan
> nøjes med 50W?

Jeg tror mere på at man suger de 14W man kan fra PoE og forlænger
batteritiden så meget som man kan. Jeg tror også på printere,
bygningsstyring, info skærme m.m. som kan leve på 14W.
Derudover kan PoE jo erstatte de fleste transformere vi anvender til alt
muligt udstyr.

> Så er det vel OK. 13W som IEEE 802.3af kan source er lidt
> vel optimistisk til selv energioptimerede bærbare.

Næ det tror jeg ikke.
Min personlige opfattelse er at omkring 30W er det maksimale som kan
lade sig gøre.
Jeg sad på et ISO/IEC møde hvor lederen af PoEP gruppen deltog og det
tog os ikke ret lang tid at overbevise ham om at han skulle justere sine
ønsker hvis vi på nogen måde skulle komme i mål.

> Men der er en anden "fæl" ting - 50W*48 porte giver ca. 2KW per PoE-switch?

Lad os prøve med 30Wx48 = 1,5 Kw
Vi er oppe i at server rack idag kan bruge mere end 30KW.

Normal køleteknik uden specielle løsninger kan fjerne omkring 10-15KW
hvilket ville give 6-10 switche som tager 6-10 HE og og tilsvarende
kobberporte vil bruge 18-28 HE hvis vi regner med plads til horisontel
kabel management, det giver et skab som er fyldt med 24-38 HE som er ret
OK for et etage skab, hvor der også skal være lidt backbone kabling,
power paneler m.m.

> Der skal nok laves nogle flere 230V stik i "kosteskabet" - men de kan så
> spares andre steder?

Ja det er jo hele ideen i PoE og PoEP