VPN uden global, offentlig IP!?
Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 08-06-06 19:48

Jeg har brug for at oprette et VPN hjem til en router, der er placeret på et
ethernet LAN. Dvs. denne router har ingen global, offentlig IP, da den
sidder bag den router, der er direkte forbundet til internettet.

Kan det på ingen måde lade sig gøre at oprette et VPN hjem til denne? Jeg
tænkte, at der måske findes en måde, hvorpå jeg kan oprette en forbindelse
hjemme fra routeren ud til et always-on-line "fyrtårn" eller "
opkoblingspunkt" på internettet, hvortil et VPN efterfølgende kan oprettes.
Altså et VPN med en form for "mellemmand"!?

Findes der med den nuværende teknologi ingen muligheder!? Eller har jeg
faktisk nogle muligheder...!?

Min router er iøvrigt en Draytek Vigor2900VGi. En herlig IAD til prisen...

/Anders

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-06-06 19:56

On Thu, 8 Jun 2006 20:48:18 +0200, "Anders Lau Mandsholm"
<mitfornavn@mitefternavn.dk> wrote:

> [...]
> sidder bag den router, der er direkte forbundet til internettet.
>
> Kan det på ingen måde lade sig gøre at oprette et VPN hjem til denne?

Lidt afhængig af, hvad det er for en slags VPN, kan det godt lade sig
gøre, hvis man har konfigurationsadgang til den første router (NAT).
Man skal (typisk) i NAT-device'et forwarde ISAKMP (500/udp) og ESP
(50/ip) til den router, der terminerer VPN'et.

-A

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 08-06-06 22:44

Anders Lau Mandsholm wrote:

> [...]
> faktisk nogle muligheder...!?
>
> Min router er iøvrigt en Draytek Vigor2900VGi. En herlig IAD til prisen...

Hej Anders

Ja, det kan det godt:

http://www.hamachi.cc/
Citat: "...
Hamachi is a zero-configuration virtual private networking application
with an open security architecture and NAT-to-NAT traversal capabilities.
...."
http://www.hamachi.cc/howitworks
Citat: "...
Hamachi is a UDP-based virtual private networking system. Its peers
utilize the help of a 3rd node called mediation server to locate each
other and to boot strap the connection between themselves. The
connection itself is direct and once it's established no traffic flows
through our servers.
...."

mvh/Glenn