DSL-model
Fra : Michal

Dato : 05-06-06 11:34

Hej NG

Jeg er på jagt efter et modem som kan snakke PPPoA (CyberCity) på
ISP-siden, og PPPoE på router-siden. Jeg har en router som skal bruges
til formålet, så jeg er ikke interesseret i alle mulige smarte featuers
i modemet.

Gerne samme funktionalitet som f.eks. Ericsson HM220dp, som desværre
ikke snakker PPPoA men kun RFC1483 (øv).

Nice-to-have ville være at man kunne smide seriel konsol på, men det er
vist overkill for en boks jeg maks vil gi' ~500,- for :)

Jeg har kig på følgende to modems:

Westell 6200 LiteLine Bridge
Linksys ADSL2MUE

Er der nogen som har erfaringer med de to, og ved om de kan hvad jeg
efterspørger?

Så vidt jeg kan se iflg. Ezenture's beskrivelse af Westell modem'et [1]
understøtter det kun RFC 2684/1483, altså Multiprotocol over AAL5, og
ikke som jeg håber RFC 2364 (PPPoA) eller RFC 2516 (PPPoE).

Linksys'en understøtter iflg. databladet [2] de forespurgte features,
men der står intet om bridging eller PPPoE på routersiden.

Linksys'en ser også ud til at være ganske billig [3], men er den også af
god kvalitet? Jeg har læst en del "successhistorier" ang.
Westell-produkter (dog ikke lige 6200 modemet). Jeg ved desværre ikke om
Ezenture forhandler til private, og kan ikke umiddelbart finde flere
forhandlere.

[1] <http://www.ezenture.com/ezenture/dsl_modems.php>
[2] <http://makeashorterlink.com/?S19C5163D>
[3] <http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=120949>

Hjæælp :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Hans

Dato : 05-06-06 12:48

Michal wrote:
> [...]
> ISP-siden, og PPPoE på router-siden. Jeg har en router som skal bruges
> til formålet, så jeg er ikke interesseret i alle mulige smarte

Det var en lidt spøjs konstellation - Hvorfor PPPoA > PPPoE?

Kan din router ikke køre alm. ethernet på wan?

Hans

Fra : Michal

Dato : 05-06-06 14:13

On Mon, 5 Jun 2006 13:47:33 +0200, Hans wrote:

> Det var en lidt spøjs konstellation - Hvorfor PPPoA > PPPoE?
>
> Kan din router ikke køre alm. ethernet på wan?

Øh, jo, men jeg har jo CC ADSL :)

Og vil ha' WAN-ip'en helt ind til routeren, uden alt muligt underligt
dobbelt-nat og den slags.

Så ADSL modem sættes op med ATM opsætningen og sparker PPP oplysningerne
fra Eth-siden fra routeren videre over ATM til ISP.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : JD

Dato : 23-06-06 13:43

> [...]
> ISP-siden, og PPPoE på router-siden. Jeg har en router som skal bruges
> til formålet, så jeg er ikke interesseret i alle mulige smarte featuers

Jeg køre selv med et Westell modem på min CC forbindelse. Efter Westell
modemet, køre den hen i min egen ethernet router (en m0n0wall).

Se evt. disse to nedenstående links:
http://www.adslguide.org.uk/hardware/reviews/2004/q3/westell-proline-6000.asp
http://www.ezenture.com/ezenture/dsl_routers.php

Jeg har ikke dobbelt NAT imellem modem <--> egen router og jeg har derfor
min public IP adresse helt hen på egen router.