Problem med konkurrerende DHCP servere?
Fra : Morten

Dato : 01-06-06 14:32

Hej. I min ejerforening er vi omkring 20 på netværket. Vi kommer på
nettet via DHCP fra en router der står i kælderen.

Vi har oplevet nogle gange at internetforbindelsen ikke virker, men
kommer tilbage hvis man genstarter routeren i kælderen. Der er en del
beboere der har en trådløs router stående, og jeg vil så høre,
hvad der kan ske hvis nu der er et udfald i vores primære router og
der er en anden på netværket der har en DHCP server kørende
samtidig. Kan den overtage uddeling af IP adresser således at
netværket ikke kommer til at køre ordentligt igen før den er
slukket/genstartet?

Mvh.

Morten

Fra : Sune Storgaard

Dato : 01-06-06 16:05

Morten skrev:

> Kan den overtage uddeling af IP adresser således at
> netværket ikke kommer til at køre ordentligt igen før den er
> slukket/genstartet?

SOHO routere er oftest dhcp client på wan siden og dhcp server på lan
siden, så du ville ikke risikere at en router pludselig begynder at pushe på
netværket..med mindre at en tåbe har sat kablet fra væggen ind i en lan port
istedet for "wan" siden.

http://www.ethereal.com/ kan være praktisk til troubleshooting.

--
This episode is called: "an elephant fucks a pig".
But the networks had it changed to "an elephant makes love to a pig".

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-06-06 17:05

"Morten" <usenet@kikobu.com> wrote:

> [...]
>samtidig. Kan den overtage uddeling af IP adresser således at
>netværket ikke kommer til at køre ordentligt igen før den er

Der bør i princippet kun være een DHCP-server på lokalnettet - Hvis
en-eller-anden tumbe får kablet en bredbåndsrouter forkert, så der
pludselig er to konkurrerende DHCP-servere vil det afgjort give
problemer for netværkstrafikken

Men der kan altså også være andre årsager til problemer i netværket.

Prøv at lege lidt med et værktøj som IPCONFIG /ALL - Det bør give dig et
hint om hvad der foregår....

<mlr>

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 02-06-06 07:52

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message

> [...]
> en-eller-anden tumbe får kablet en bredbåndsrouter forkert, så der
> pludselig er to konkurrerende DHCP-servere vil det afgjort give

Men det burde ikke kunne afhjælpes ved at genstarte den primære router. Hvis
man først har fået en IP-adresse fra en anden router, så bliver den jo
fastholdt så længe som muligt.

Niels Dybdahl

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-06-06 17:24

On Thu, 01 Jun 2006 18:04:48 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> Hvis en-eller-anden tumbe får kablet en bredbåndsrouter forkert, så
> der pludselig er to konkurrerende DHCP-servere vil det afgjort give
> problemer for netværkstrafikken

Heldigvis findes der netværksudstyr (switche), der kan forhindre den
slags. Cisco har fX DHCP Snooping i de fleste af deres switche, og det
virker sådan, at den validerer, at der kun kommer DHCP-svar fra porte,
hvor det forventes.

-A
--
http://www.hojmark.org/