CSS-problemer
Fra : Stefan Køberl

Dato : 16-08-06 18:04

Hej,

Jeg har min side her, www.infoscape.dk/test/test2.shtml
som snart er færdig, og som skal virke som en forside..

Nu vil jeg gerne have mere plads i midten, så jeg kan skrive
mere. Men hvordan gøres det. Samtidig med at der er plads i
midten, vil jeg gerne have højre spalte, som nu er ret tyk, til
at blive mindre (ca. 70-100px) og der skal alt materiale slettes.

Jeg prøvede at sætte border på center, og det kom til at se sådan
ud. www.infoscape.dk/test/test4.shtml

Det er noget lignende dette jeg ønsker, jeg ved bare ikke om det
er rigtigt lavet.. Center har jo også fået margin, padding osv
på, så det er jo klart at border ikke går helt op og helt ned på
siden. Hvordan gøres det, så højre "ramme" står fast, hele vejen
ned ad siden?

Med den fremgangsmåde jeg har brugt nu, skal min menu og "gå til
toppen" og copyright osv, rykkes længere indad. Jeg ved ikke hvor
smart det er, men hvis det er rigtig metode jeg bruger kunne jeg
godt tænke mig, at have det rykket ind, så det er centreret i
forhold til midterboksen.. Hvordan gøres det?

På forhånd tak :) Jeg ved det er nogle omfangsrige spørgsmål, men
går det helt galt, opretter jeg et nyt indlæg til en (eller
flere) af spørgsmålene.. :)

Mvh. Stefan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-08-06 22:38

Stefan Køberl skrev:
> [...]
> på, så det er jo klart at border ikke går helt op og helt ned på
> siden. Hvordan gøres det, så højre "ramme" står fast, hele vejen

Du har en frygtelig masse blokelementer, så
det er ikke helt let at gennemskue, men ...

Spørg dig selv, hvordan den synlige bredde på dit
div#center element opstår?

Dette element bliver i princippet lige så
bred som browservinduet (eller et andet
overordnet element) /minus/ div#center's
venstre og højre margin.

Og dem har du jo lavet en bestemt bredde
for at kunne float'e to spalteelementer
op i marginerne.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Stefan Køberl

Dato : 17-08-06 14:57

> Du har en frygtelig masse blokelementer, så
> det er ikke helt let at gennemskue, men ...

Ok, bare sig frem - jo mere overskuelig og rigtig siden er, jo bedre
:) Hvis problemet altså kan løses på en nogenlunde let måde.

> Spørg dig selv, hvordan den synlige bredde på dit
> div#center element opstår?

Ved margin auto? :)

> [...]
> overordnet element) /minus/ div#center's
> venstre og højre margin.
>
> Og dem har du jo lavet en bestemt bredde

Men jeg forstår ikke helt - hvordan skal jeg gøre, hvad er mest
rigtigt? Har det været floatet eller skal det floates?