Skærme
Fijala 3554
LG L2300C eller LG L2300B
Fra : Ukendt

Dato : 15-08-06 08:44

Hvad skal man vælge til lidt mere krævende opgaver bl.a.
billedbehandling, men ikke til spil ?

LG L2300C:
23" 1280x768 - 0.392 mm - 16 ms - 500 cd/m2 - 600:1
5500 kr

LG L2300B:
23" 1920x1200 - 0.258 mm - 16 ms - 250 cd/m2 - 400:1
7900 kr

og hvorfor .....?

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-06 12:55

Johnsson wrote:
> Hvad skal man vælge til lidt mere krævende opgaver bl.a.
> billedbehandling, men ikke til spil ?
>
> LG L2300C:
> 23" 1280x768 - 0.392 mm - 16 ms - 500 cd/m2 - 600:1
> 5500 kr

Opløsningen på ovenstående er elendig. den er ikke fem potter pis værd.
dot pitch er også til grin. du kommer til at sidde og kigge på legoklodser

> LG L2300B:
> 23" 1920x1200 - 0.258 mm - 16 ms - 250 cd/m2 - 400:1
> 7900 kr

umiddelbart ser det fint nok ud, lidt lav candela, men få kigget på
skærmen inden du køber, specielt hvis den rent faktisk skal bruges til
produktion (krævende billedbehandling lyder sådan)

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Esben

Dato : 15-08-06 22:32

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> umiddelbart ser det fint nok ud, lidt lav candela, men få kigget på
> skærmen inden du køber, specielt hvis den rent faktisk skal bruges til
> produktion (krævende billedbehandling lyder sådan)

Cd/m2 på en korrekt kalibreret skærm skal ligge på omkring 100-120, og det
klarer skærmen med fin kontrast.
Det er en udmærket skærm til billedbehandling ellers, bl.a. Mac's
tilsvarende 23" var med samme panel.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-06 08:40

On Tue, 15 Aug 2006 23:31:59 +0200, "Esben" <esben@gruf.LAND> wrote:

> Cd/m2 på en korrekt kalibreret skærm skal ligge på omkring 100-120, og det
> klarer skærmen med fin kontrast.

Skal det ligge der, eller er minimum?
På Samsung Syncmaster 244T er cd 500.

>Opløsningen vil for de flestes vedkommende være for lav (den er iø. 1366x768

Brugeren her skal også lave webdesign på skærmen,
og da er det ikke smart med en skærm der kører i en helt anden
opløsning end den der benyttes mest på web, 1024.
Det er vel ca 1280 på en wide?

Jeg kan se at det kun er Eizo der kan fås i sort, og det er sikkert
også den bedste.

Fra : Esben

Dato : 16-08-06 21:23

<Johnsson> skrev i en meddelelse

> Skal det ligge der, eller er minimum?
> På Samsung Syncmaster 244T er cd 500.

Det er et anbefalet max. jævnfør en standard for farvestyring, men det gør
ikke noget at skærmen har et højere max. Man vil blot typisk indstille den
en del lavere end max. Skal man bruge skærmen til farvekritisk arbejde, så
vil jeg anbefale at man også investerer i et kalibreringsværktøj til skærmen
(fx Gretag MacBeth Eye1), og så kommer de fleste indstillinger af sig selv.

> Brugeren her skal også lave webdesign på skærmen,
> og da er det ikke smart med en skærm der kører i en helt anden
> opløsning end den der benyttes mest på web, 1024.
> Det er vel ca 1280 på en wide?

De fleste sites i dag laves vel til en opløsning på 800 eller 1024 pixels i
bredden, men man behøver ikke lade det afgøre opløsningen på den skærm man
arbejder ved. Man kan jo selv bestemme størrelsen på det browservindue man
bruger til preview, eller sågar sætte en mindre skærm nr. 2 op ved siden af.

> Jeg kan se at det kun er Eizo der kan fås i sort, og det er sikkert
> også den bedste.

Det er det garanteret, Eizo har gjort en del mere ud af farvekontrollen end
de andre.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-06 09:00

On Wed, 16 Aug 2006 22:23:11 +0200, "Esben" <esben@gruf.LAND> wrote:

> De fleste sites i dag laves vel til en opløsning på 800 eller 1024 pixels i
> bredden, men man behøver ikke lade det afgøre opløsningen på den skærm man
> arbejder ved

Jeg syntes ikke om at arbejde ved en højere opløsning da alting bliver
alt for småt, men Eizoen kan vel stilles lavere ?
På mine 2 Sonyer kører jeg 1024 uden problem.
Har også Gretag Eye1.

Fra : Esben

Dato : 15-08-06 22:27

> [...]
> 5500 kr

Opløsningen vil for de flestes vedkommende være for lav (den er iø. 1366x768
og ikke 1280x768). Produktet ligner lidt en dårlig blanding af et LCD-TV og
en LCD-monitor.

> LG L2300B:
> 23" 1920x1200 - 0.258 mm - 16 ms - 250 cd/m2 - 400:1
> 7900 kr

Jeg kender den fra andre fabrikater og det er en glimrende skærm, men
panelet er næsten 2 år gammelt. Jeg ville hellere kigge på Eizo/HP/Samsung's
aktuelle 24" modeller til omtrent samme pris (undtagen Eizo'en).

--
Esben