Kan man NATTE DHCP Requests?
Fra : Kristian Jensen

Dato : 19-06-01 23:07

Subj?

Fra : Martin_P

Dato : 19-06-01 14:40

Hvad i alverden vil du bruge det til?

Martin_P

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-06-01 15:10

<xero@beskedboks.dk> wrote:

> Kan man NATTE DHCP Requests?

Hvad er det, du ønsker at opnå?

-A

Fra : Kristian Jensen

Dato : 20-06-01 02:55

Jeg vil bare gerne vide om det kan lade sig gøre i terorien.. ? Har nemlig
tænkt lidt over det..

/Kristian

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-06-01 19:37

"Kristian Jensen" <xero@beskedboks.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil bare gerne vide om det kan lade sig gøre i terorien.. ? Har nemlig
> tænkt lidt over det..

Problem 1:
Nat fungerer som regel mellem 2 broadcast-domæner
Ergo kan DHCP-broadcast ikke umiddelbart komme fra det ene til det andet

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-06-01 22:42

On Tue, 19 Jun 2001 18:54:30 -0700, "Kristian Jensen"
<xero@beskedboks.dk> wrote:

> Re: Kan man NATTE DHCP Requests?
>
> Jeg vil bare gerne vide om det kan lade sig gøre i terorien.. ?

Det bliver svært at få til at virke. DHCP-serveren er jo nødt til
at vide, hvilket netværk den skal dele adressen ud til, og hvis
det netværk netop er skjult af NAT, så giver det ikke meget
mening.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Kristian Jensen

Dato : 20-06-01 06:32

Ok.. Takker

Fra : RaYmAn

Dato : 20-06-01 00:35

Hvis det er en maskine du har i mellem som NAT router kan det gøres ved at
knalde en dhcp server (hvis det er linux) på maskinen, og så kan man lave
noget routing af dhcp request fra den på en eller anden måde...
ellers kan linux vidst også godt lave routing af ting med flere
destinationsaddresser (og dermed vel også NAT'e det..)
-Jens

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-06-01 21:12

Kristian Jensen wrote:

> Subj?

Enten vil man relay'e DHCP-requestet gennem routeren (routeren hæfter
en oplysning på pakken om hvilket subnet, den kommer fra). Det kan man
vel i meget bred og teoretisk forstand kalde en form for NAT - men det
er ikke det, man normalt lægger i termen, og det er lidt at øve vold mod
T'et.
Ellers kan routeren få tildelt en adresse på "ydersiden" med DHCP og
så NAT'e til/fra denne adresse. Det er f.eks. det, man gør, hvis man vil
have en router på TDC's nye Bredbånd|ADSL løsning.

M.v.h.

Jonathan

--
jsp-hotel.dk tilbyder profesionelle webhoteller med bl.a. Resin JSP,
PHP, MySQL, SSH/Telnet adgang, rå log-filer, grafisk statistik og