perser-kendere - kom frem og hjælp?
Fra : M S

Dato : 13-08-06 12:39

Kære I, der også har en dejlig perser
Hjælp mig?
Jeg har for godt tre uger siden adopteret en dejlig perser-kejserinde,
der trods et godt sind og en kærlig natur har hjemve....
Hvordan hjælper jeg hende?
Jeg har lavet katte-siddepladser med udkig til hende...
Ca 120 cm højt klatremiljø ved vinduet....
Men hun vil ikke kradse på kradsetræerne - men gerne i gulvtæppet... gør
hun især, når hun virker stresset....
Hun kan ikke lide at blive friseret, selvom jeg gør det meget forsigtigt
(har selv langt hår med en knot nu og da, så jeg er forsigtig!) - hun
vil gerne stikke af, og er sur på mig i to dage efter - sidder meget
under sengen og bliver 'håndsky' - så slem er jeg altså ikke ved hende!
Det gør mig ked af det - for jeg vil jo ikke gøre hende ondt, men de
slemme knotter (og jeg følger alle de anvisninger, jeg bare har kunnet
finde, har læst ti gode kattebøger og mindst dobbelt så mange websites
om persere...) - de skal jo fiskes op og redes ud.....
Det er OK, at hun gemmer sig, jeg har jo givet hende huler til det
samme, og hun finder selv de sjoveste steder at putte sig Det er
bare det der med en eller flere dage under sengen - så er hun ikke glad?
Hvad gør jeg så??
Jeg ville gerne give hende noget lækkert, men hendes gl ejere siger, at
hun gider ikke andet end sit foder, de har prøvet med diverse trad.
kattelækkerier - har selv forsøgt med noget Vitakraft med tun, hun var
helt ligeglad...
Hun vil gerne lege af og til - vil som oftest gerne kæle, når bare jeg
ikke vil frisere hende (!) - bare hun tror, at jeg vil, så er der vild
flugt i store spring!
Jeg tror, at hun savner sit hjem (med de rigtige dufte og lyde) og
hendes to ejere (her er jo kun een...)
Hun har legetøj (især een favorit-'drillepind') og gemmesteder....
Frisk vand og en god stor kattebakke, som hun gerne bruger, no problem.
Praktisk er der ingen problemer - men de dage, hvor hun bare gemmer sig
under sengen og virker trist - jeg vil så gerne gøre hende glad og
tilfreds.
Any ideas out there?
Cat not happy - me not happy!
På gode dage hygger vi os stort - men et par dage efter frisering, så er
jeg "i unåde" - hvad gør jeg????
- en nybagt og usikker perser-ejer

Med venlig hilsen
M S
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 13-08-06 13:38

> [...]
> Any ideas out there?
> Cat not happy - me not happy!
> På gode dage hygger vi os stort - men et par dage efter frisering, så er

Med fare for, at perserfolket vil protestere kraftigt, vil mit råd
alligevel være, at du hos dyrlægen, evt. under let narkose, skal få
hende "løveklippet". dvs. hun beholder sin hale, krav og nederste pels
på benene, og ellers barberet helt ned på resten af kroppen. Bare rolig,
pelsen vokser ud igen, og i den mellemliggende tid kan du så blive
rigtigt gode venner med hende og vinde hendes fortrolighed uden den
belastende pelspleje, som nu hver gang spolerer det spirende venskab
mellem jer.

PS: Husk at starte udredningen i spidsen af hårene og hold kammen LODRET
på kroppen, når du friserer. Vandret eller skrå stilling trækker i
pelsen. (Prøv det på dit eget hår).

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : M S

Dato : 13-08-06 15:23

Kære Hanne.
Alle svar modtages med taknemmelighed.
De forrige ejere fik netop det gjort for ca et år siden, hvor de dels
stod med fødsel af 1. barn plus hedebølge - men jeg troede da, at hun nu
var vant med det igen, ejerne har bestemt ikke ment, at det er noget
problem, de redte hende hver dag...
Jeg skal tage det med teknikken i betragtning - troede, at jeg med 3/4
af mit liv som langhåret vidste alt om at rede hår, men man bliver
aldrig for gammel til at lære!
Har i dag obs'et noget: Misser kurer på halen! Som gammel hunde-ejer ved
jeg, hvad det betyder: En tur til dyrlægen - og så måske nyt foder
langsomt blandet i det vante..... Måske det også gør hende generelt sur
og utilpas?
Jeg har postet et spørgsmål ang. hvilken dyrlæge her midt i Kbh - City
dyreklinik ligger lige om hjørnet, men han har vist ikke specielt
forstand på katte, selvom han virkede rigtig flink, jeg kiggede lige ind
om.
Er der nogen perser-kendere, der kender en rigtig katte-kyndig - er ham
herinde god nok, eller skal jeg ud på Felina (der vist er god, men også
dyr?)....
Jeg er så glad for min søde perser - bare jeg kunne gøre noget, så hun
ikke er så umulig hver 3. dag.... Har du selv persere, eller?
Lige nu har hun fundet et nyt 'umuligt' sted at kile sig ind, og så må
man jo le - den kat, altså....
MS

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-08-06 15:39

M S wrote:
> [...]
> ikke er så umulig hver 3. dag.... Har du selv persere, eller?
> Lige nu har hun fundet et nyt 'umuligt' sted at kile sig ind, og så må

Som jeg skrev til dig i dit tidligere indlæg, har jeg ikke en dyt
forstand på persere.

Der er dog noget der siger mig, at du elsker den kat sa højt, at jeg
næsten er*helt* sikker på, at underholdningsværdien ved at have hende,
inden alt for længe vil overstige bekymringerne.

Pøj pøj til jer begge.

Mvh Tove

Fra : M S

Dato : 13-08-06 18:35

Kære Tove, du har helt ret, jeg elsker hende allerede højt, hun har jo
charmet sig ind i mit åbne bløde hjerte - da hun kom, undersøgte hun
nysgerrigt alt, og gemte sig så et par dage under sengen - men efter en
fjerdedag som urolig og sky hoppede hun op til mig i sofaen og ville
stor-nusse!
Siden har jeg fundet hende i min seng - nusse.....
Når jeg tager karbad, ligger hun på toiletsædet og hygger med, den lille
skat, og hun er måbende nysgerrig over afløbets gurglen!
Hun undersøger alt, finder sære kroge, og - så pludselig en dag eller to
under sengen...
Og så pylrer jeg - og søgte råd fra enhver katte-ejer, der måtte have et
par ideer - eller bare een - den rigtige!
Tak MSiri

Fra : Vibeke

Dato : 13-08-06 15:55

> Er der nogen perser-kendere, der kender en rigtig katte-kyndig - er ham
> herinde god nok, eller skal jeg ud på Felina (der vist er god, men også
> dyr?)....

Jeg syntes faktisk ikke jeg har oplevet at Felina er dyr, men jeg har KUN
været ovenud tilfreds. Hvis mine katte havde lidt mindre imod at køre i bil
ville jeg stadig benytte hende (er flyttet 30 km væk).

/Vibeke

Fra : M S Sommer

Dato : 13-08-06 18:39

> Jeg syntes faktisk ikke jeg har oplevet at Felina er dyr, men jeg har KUN
> været ovenud tilfreds. Hvis mine katte havde lidt mindre imod at køre i bil
> ville jeg stadig benytte hende (er flyttet 30 km væk).

OK? Er som sagt nybagt og grøn, men seriøs perser-ejer, jeg er jo faldet
totalt for den lille kejserinde, og aner ikke, hvor dyre diverse
dyrlæger er.....
Har du prøvet andre dyrlæger herinde omkring i Kbh. K?
Hvad tror I, at en klipning koster, hvis jeg virkelig må bide i græsset
og opgi at klare det selv....
Tak for al info :) MSiri

Fra : Tina M.

Dato : 14-08-06 07:12

"M S Sommer" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Har du prøvet andre dyrlæger herinde omkring i Kbh. K?
> Hvad tror I, at en klipning koster, hvis jeg virkelig må bide i græsset

Du kan få klippet din perser UDEN narkose på kattepensionen, der ligger ifm.
Kbh. Dyrehospital.
Det koster ca. 275 kr. - er meget flot og katten stresser slet ikke

Tina
www.heart-and-soul.dk

Fra : Ragna

Dato : 14-08-06 10:52

Hanne Engermann skrev:
> men jeg tror nok snarere, problemet er orm, og så
> vil jeg anbefale dig at bruge Drontal. Det virker på flere typer orm og
> gives kun én gang, så du undgår at blive mere upopulær, end du er i
> forvejen

MSiri skrev:
All right! Det har jeg taget til mig! Skal se at få fat i det
Drontal(e), hvor køber man det??

Der findes en ormepille, der også tager alle slags orm, og som har den
ekstra fordel, at den er meget lille, og derfor nemmere at give katten.
Drontal-pillerne er nemlig så store, at de kan være svære at synke.

De små piller hedder Milbemax, og jeg har haft gode erfaringer med dem. Som
regel skal vores dyrlæge bestille dem hjem, måske fordi de er dyrere end de
andre ormeprodukter, men det opvejes for mig af, at de er lettere at have
med at gøre.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Svante

Dato : 14-08-06 14:00

Milbemax fås hos de fleste dyrlæger uden at skal bestilles hjem og er klart
at anbefale frem for Drontal.

Svante

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 15-08-06 17:20

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> Som regel skal vores dyrlæge bestille dem hjem, måske fordi de er dyrere
> end de andre ormeprodukter, men det opvejes for mig af, at de er lettere

Milbemax er ganske rigtigt dejligt lette at have med at gøre. Af økonomiske
hensyn (hvis man som jeg har flere katte) kan det være en god idé at få
dyrlægen til at lave en recept på mange piller - de bliver nemlig billigere
pr. stk., jo flere man køber af gangen. Dermed ikke sagt, at pillerne er
billige. Ved at købe 20 på en gang kom stykprisen kun ned på 40,-.

Mvh. Camilla Hæstrup

Fra : M S

Dato : 14-08-06 15:08

"på kattepensionen, der ligger ifm.
> Kbh. Dyrehospital."
Wow det var god info - har du evt en web-adresse på den pension?
Jeg prøvede at finde den via dyrehospitalets site, men det var 'bare' en
henvisning til Dyrenes Beskyttelse...
Tak for alle tips!
MSiri

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 14-08-06 16:53

> Wow det var god info - har du evt en web-adresse på den pension?
> Jeg prøvede at finde den via dyrehospitalets site, men det var 'bare' en
> [...]
Jeg bruger også Janni til skalpering af mine dyr, og de opfører sig
eksemplarisk i modsætning til, når jeg børster dem.

http://www.kattepensionen-kbh.dk/kontakt.html

M.v.h.
Lise

Fra : Tina M.

Dato : 15-08-06 07:29

"M S" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Wow det var god info - har du evt en web-adresse på den pension?
> Jeg prøvede at finde den via dyrehospitalets site, men det var 'bare' en

Prøv, at klikke på *åbningstider* i menuen, så kan du se, at det også er en
hunde - og kattesalon.

--
Mvh, Tina
www.heart-and-soul.dk

Fra : Siri

Dato : 15-08-06 16:00

> Tina M. skrev:
> http://www.kattepensionen-kbh.dk/
>
> Prøv, at klikke på *åbningstider* i menuen, så kan du se, at det også er en
> hunde - og kattesalon.

Nårh ja - på billedet - det havde jeg overset.
Tusind tak!
Med venlig hilsen
Siri (PS - hvis nogen undrer sig, så har jeg bare fået korrigeret min
profil )
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 13-08-06 15:46

> [...]
> jeg, hvad det betyder: En tur til dyrlægen - og så måske nyt foder
> langsomt blandet i det vante..... Måske det også gør hende generelt sur

Du tænker nok på problemer med analkirtlerne, som kan opstå efter
længere tids diarré, men jeg tror nok snarere, problemet er orm, og så
vil jeg anbefale dig at bruge Drontal. Det virker på flere typer orm og
gives kun én gang, så du undgår at blive mere upopulær, end du er i
forvejen

Med hensyn til valg af dyrlæge kan jeg ikke hjælpe dig, men det er det
helt sikkert andre, der kan.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : M S Sommer

Dato : 13-08-06 18:42

>Hej Hanne
Tak for dine gode svar!
du har helt ret i dit gæt : > Du tænker nok på problemer med
analkirtlerne, som kan opstå efter længere tids diarré, - men min
Gia-mis har ikke haft diarrhe, heldigvis, men til gengæld hård mave...
> [...]
Drontal(e), hvor køber man det??
> Med hensyn til valg af dyrlæge kan jeg ikke hjælpe dig, men det er det
Det håber jeg meget... JEg har tillid til ham lige om hjørnet, men vil
også gerne ha' andre ord for sagen...
Tak igen - MSiri

Fra : Hanne Engermann

Dato : 13-08-06 20:32

Hanne skrev:
> [...]
gang, så du undgår at blive mere upopulær, end du er i forvejen

> All right! Det har jeg taget til mig! Skal se at få fat i det

Alle ormemidler er receptpligtige, så du skal under alle omstændigheder
kontakte dyrlægen. Det var måske en god idé i den forbindelse at aflægge
ham et besøg med din kat, så han samtidig kan undersøge hendes
analkirtler. Så kan du danne dig et indtryk af ham og stedet og også få
en nærmere snak om katten, og hvad han vil råde dig til.

PS: Tror stadig ikke, det er et analkirtelproblem, da de bliver tømt ved
fast afføring.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Vibeke

Dato : 13-08-06 16:00

> På gode dage hygger vi os stort - men et par dage efter frisering, så er
> jeg "i unåde" - hvad gør jeg????
> - en nybagt og usikker perser-ejer

Hvad med bare at lade hende være? Min seneste MCO har også nogen tidspunkter
hvor at ligge under sengen er et hit. Specielt da vi fik ham syntes han det
var det bedste sted. Men jeg lod ham bare ligge - og når han kom frem fik
han lov til at bare være sig selv, og hvis han opsøgte kæl og nus - så fik
han det. Men mon ikke bare din perser skal vænne sig til dig, ligesom du
skal til hende? - Lad hende være når hun har brug for det (omend det måske
er svært).

/Vibeke

Fra : M S Sommer

Dato : 13-08-06 18:45

> Hvad med bare at lade hende være?

Jo - det respekterer jeg også - det er jo et helt nyt hjem for hende -
men jeg tænkte bare, at der måtte være noget, man kunne underholde hende
med og give hende, der var sjovere end at sidde under alle
nullermændende......

Men mon ikke bare din perser skal vænne sig til dig, ligesom du
> skal til hende? - Lad hende være når hun har brug for det (omend det måske
> er svært).

Jo da - hun har jo nok hjemve og forstår ikke en dyt. Det er bare, når
det går så fint og hyggeligt den ene dag, og den anden dag er hun helt
på tværs og vil kun være inde under sengen....
Ville jo bare gøre livet gladere for hende, og spurgte efter gode ideer?
Vh MSiri

Fra : Sabina H.

Dato : 13-08-06 16:17

M S wrote:
> Kære I, der også har en dejlig perser
> Hjælp mig?

jeg har allerede svaret dig en gang ;) ved ikke om du har set det...

> Jeg har for godt tre uger siden adopteret en dejlig perser-kejserinde,
> der trods et godt sind og en kærlig natur har hjemve....
> Hvordan hjælper jeg hende?

med hvad??

> Jeg har lavet katte-siddepladser med udkig til hende...
> Ca 120 cm højt klatremiljø ved vinduet....
> Men hun vil ikke kradse på kradsetræerne - men gerne i gulvtæppet...
> gør hun især, når hun virker stresset....

hun markerer sit hjem endnu.... vælg evt at have fladvævede tæpper, eller
sisaltæpper til gulvet, og vis hende at det er ok at kradse i nøjagtig DE
tæpper... mens hun ved andre tæpper får en stråle af vandpistolen ;)
du kan evt benyte baldriandråber til at få hende til at interessere sig for
hendes kradsetræ også....

> [...]
> anvisninger, jeg bare har kunnet finde, har læst ti gode kattebøger
> og mindst dobbelt så mange websites om persere...) - de skal jo

du er nød ttil at erkende med dig selv at det er OK at hun bliver sur på
dig.... ville du ikke også blive muggen på en person der flår i dit hår??
alfa og omega med perserkatte er at de SKAL i bad, mellem 2 og 4 gange om
året, afhængig af pelstype og om de kommer ud eller ej.....
på min hjemmeside kan du læse en vejledning til en "dagligdags" kattevask,
som du sagtens kan benytte hvis du ikke skal udstille hende.....

> [...]
> samme, og hun finder selv de sjoveste steder at putte sig Det er
> bare det der med en eller flere dage under sengen - så er hun ikke

giver hende ro og tid.... sikrer dig at hun spiser og drikker, men ellers
bare ignorerer hende.... hun skal nok blive god iden....

> [...]
> at hun gider ikke andet end sit foder, de har prøvet med diverse trad.
> kattelækkerier - har selv forsøgt med noget Vitakraft med tun, hun var

når vi her i huset giver lækkerier, så er det somregel vandet fra en dåse
tun i vand, med en lile smule tun..... råt kylling, kalkun eller mørbrad
skåret ud i små stykker (evt afpuds), og kitekat portionsposer... men de er
tre katte om at dele, og somregel spiser de ikke det hele af en sådan pose,
men vil hellere bare have geleen derfra, så jeg spæder op med vand....

derudover er vores hankat (som er en huskat) vild med killingefoderet (som
vi bruger til vores ilder)..... men også det får han kun som guf....
guf er ikke en nødvendighed... hun får al den næring hun har behov for i sit
foder (hvis det er et godt og lødigt mærke), så du behøver ikke bekymre dig
om hende ernæringsmæssigt.....

> Hun vil gerne lege af og til - vil som oftest gerne kæle, når bare jeg
> ikke vil frisere hende (!) - bare hun tror, at jeg vil, så er der vild
> flugt i store spring!

som sagt.... erkend at hun bliver sur, og get over it..... tving hende en
gang om ugen til den store børstetur, hvis hun har mange duller lige nu, vil
jeg KLART anbefale at du vasker hende engang og får det overstået... det vil
mindske dulleriet en del..... trust me ;)

> Jeg tror, at hun savner sit hjem (med de rigtige dufte og lyde) og
> hendes to ejere (her er jo kun een...)

hvorfor tror du det?

> Hun har legetøj (især een favorit-'drillepind') og gemmesteder....

leg meget med hendes yndling så ;)

> [...]
> problem. Praktisk er der ingen problemer - men de dage, hvor hun bare
> gemmer sig under sengen og virker trist - jeg vil så gerne gøre hende

ja... lad være med at tro hun er en hund ;)
katte er egenrådige og bestemmer helt selv hvad og hvornår de vil......
hun skal nok blive god igen......

> Cat not happy - me not happy!
> På gode dage hygger vi os stort - men et par dage efter frisering, så
> er jeg "i unåde" - hvad gør jeg????
> - en nybagt og usikker perser-ejer

så skulle du være i hus med mig*G* 2 sure perserpiger i et par dage efter
vask.... frisering tilgiver de noget tidligere*G*
væn dig evt til at tage "løse" duller i et snuptag med fingrene uden brug af
kam..... nus hendes pels blidt bare med hånden og mærk efter duller, men
brug et par dage på HELT at finde ud af hvor de sidder, inden du går i krig
med kammen, og får dig en mokke et par dage....

du kan ikke ændre hendes sure miner.... men måske mindske dem, ved at gøre
dem til en vane både for dig og hende.....
de færreste gider blive sure over ting hvis de sker hver uge*G* hverken
mennesker eller katte....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : M S Sommer

Dato : 13-08-06 19:02

> Sabina H. skrev:
>
> jeg har allerede svaret dig en gang ;) ved ikke om du har set det...

> med hvad?? MED AT KOMME VÆK FRA T VÆRE KED AF DET OG HAVE HJEMVE - MED AT
BLIVE EN GLAD OG KÆLEN PERSER IGEN, OG IKKE BARE ET PAR TRISTE ØJNE INDE
UNDER SENGEN....

> [...]
> tæpper... mens hun ved andre tæpper får en stråle af vandpistolen ;)
> du kan evt benyte baldriandråber til at få hende til at interessere sig for
bALDRIANDRÅBER ER FORSØGT - FINT PÅ EN PUDE, SÅ GÅR HUN HELT AGURK, MEN
VIRKER SLET IKKE PÅ KRADSETRÆER...... SUK...

> du er nød ttil at erkende med dig selv at det er OK at hun bliver sur på
> dig.... ville du ikke også blive muggen på en person der flår i dit hår??
JO DA - GODT ORD IGEN - DERFOR KÆMPER JEG JO OGSÅ FOR AT VÆRE FORSIGTIG -
TÆNKTE, AT DER FANDTES HÅRPRODUKTER, DER KUNNE LINDRE PROCESSEN LIDT??
> alfa og omega med perserkatte er at de SKAL i bad, mellem 2 og 4 gange om
> året, afhængig af pelstype og om de kommer ud eller ej..... JA, JO, DET ER
DER UENIGHED OM - NOGLE SIGER, AT DET GØR DET VÆRRE - OG AT KATTEN UNDER
ALLE OMSTÆNDIGHEDER SKA VÆRE HELT GENNEMFRISERET FØR BAD - OG SÅ ER VI
TILBAGE VED START...
> [...]
sit
> foder (hvis det er et godt og lødigt mærke), så du behøver ikke bekymre dig
DET ER NOGET HILL'S HAIRBALL CONTROL FRA DYRLÆGEN - MEN HUN FÅR VIST
LIDT HÅRD MAVE AF DET...

> [...]
vil
> mindske dulleriet en del..... trust me ;) jAMEN, SÅ SKAL HUN DA REDES
FØRST - GISP - UMULIGT EFTERHÅNDEN....

> hvorfor tror du det? DET ER VEL NATURLIGT NOK - HUN HAR KENDT DE MENNESKER
FRA HUN VAR LILLE KILLING, DE BESØGTE HENDE HVER UGE I KATTERIET, OG SÅ HAR
HUN VÆRET HOS DEM FRA HUN VAR 12 UGER.... DIVERSE KATTEBØGER PÅSTÅR, AT
KATTE KAN FØLE HJEMVE OG SORG.

> leg meget med hendes yndling så ;) JA DA - MEN DEN BLIVER HUN JO OGSÅ TRÆT
AF - OVERVEJER NOGET LEGETØJ, MAN GEMMER MADEN I - KENDER NOGEN NOGET TIL DET?

> ja... lad være med at tro hun er en hund ;) HIR HIR HIR DU HAR HUMOR
SABINE - BORTSET FRA AT MINE BOXERE IKKE VAR SLEMME GØ-GRISE, SÅ DELER DE
TALENTER: NYSGERRIGHED, LEGESYGE, KÆLENHED, LÆRVILLIGHED, DOVENSKAB OG
VARMESØGENDE - OG BRAKTUDEN....
> katte er egenrådige og bestemmer helt selv hvad og hvornår de vil......
> hun skal nok blive god igen......
> FINT NOK - POINT TAKEN - JEG ER VOKSET OP MED HUNDE, OG NÅR DE GIK OG PEB
OG GEMTE SIG, SÅ VAR DET BARE AF STED TIL DYRLÆGEN FOR SÅ VAR DEN HELT GAL!
SÅ JEG HAR VÆRET RIGTIG BEKYMRET FOR MIN LILLE LIVSGAVE.....

> så skulle du være i hus med mig*G* 2 sure perserpiger i et par dage efter
> vask.... frisering tilgiver de noget tidligere*G* ALLRIGHTY!
> væn dig evt til at tage - DULLERNE I ET SNUPTAG - DET VILLE JEG GERNE
LÆRE - DE ER RET STORE OG SIDDER TÆT NEDE PÅ HUDEN.... RIGTIG FILTREDE. lIGE
NU PROTESTERER HUN, BARE JEG RØRER DEM, SÅ MÅSKE ER DE ALLEREDE BLEVET
MÅTTER, DER HIVER HUDEN AF HENDE - OH SKRÆK????
> brug et par dage på HELT at finde ud af hvor de sidder, inden du går i krig
> med kammen (OG GIVER HVER KNOT ET ORDENTLIG SKUD TALKUN DAGEN FØR - DET
LETTER SAGEN), og får dig en mokke et par dage....

> du kan ikke ændre hendes sure miner.... men måske mindske dem, ved at gøre
> dem til en vane både for dig og hende..... OK, DET ER ÆRLIG SNAK, JEG KAN
BRUGE TIL NOGET :)
> de færreste gider blive sure over ting hvis de sker hver uge*G* hverken
> mennesker eller katte.... NEJ, MEN HVIS NOGEN TVANG MIG TIL EN SÅKALDT
BRAZILIAN HÅRFJERNING, SÅ VILLE DE EDDER...... VÆRE I UNÅDE MEGET MEGET
LÆNGE
TAK SABINA - OG KNUS IGEN - OG ET NÆSE-NUS FRA GIA (LA CATESSE)
> --
MSIRI>
> Se vores skønne persere på
> http://www.dkshadowfax.dk
> DET GØR JEG SÅ - GLÆDER MIG!

Med venlig hilsen
M S S
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina H.

Dato : 13-08-06 19:29

M S Sommer wrote:

> MED AT KOMME VÆK FRA T VÆRE KED AF DET OG HAVE HJEMVE -
> MED AT
> BLIVE EN GLAD OG KÆLEN PERSER IGEN, OG IKKE BARE ET PAR TRISTE ØJNE
> INDE UNDER SENGEN....

er du ikke sød at undlade at bruge store bogstaver på den måde i dine
svar??... er er tilsvarende at stå og råbe i et lokale fuld af mennesker...
ikke særlig rart at høre/se på..... og derudover, gør som jeg, svar UNDER
det du svarer på, sådan at man tydeligt kan se forskellen mellem dit svar,
go det du svarer på ;) det gør det hele lidt mere letlæseligt... du kan have
fordel af at læse om netikette og citatteknik på www.usenet.dk

og det eneste du kan gøre er at give hende tid... nogle katte har brug for
måneder før de bliver trygge igen, især når der er tale om omplacerede
voksne katte.....

> bALDRIANDRÅBER ER FORSØGT - FINT PÅ EN PUDE, SÅ GÅR HUN HELT AGURK,
> MEN VIRKER SLET IKKE PÅ KRADSETRÆER...... SUK...

har du vist hende at du putter dem på??
puttet rigeligt på?
simpelthen stikke hendes næse hen til det.... put gerne på lige i næsehøjde
og så længere op ad stammen.....

> JO DA - GODT ORD IGEN - DERFOR KÆMPER JEG JO OGSÅ FOR AT VÆRE
> FORSIGTIG - TÆNKTE, AT DER FANDTES HÅRPRODUKTER, DER KUNNE LINDRE
> PROCESSEN LIDT??

der er kun et hårprodukt der hjælper ;) det hedder "et bad".....*G*

> DER UENIGHED OM - NOGLE SIGER, AT DET GØR DET VÆRRE - OG AT KATTEN
> UNDER
> ALLE OMSTÆNDIGHEDER SKA VÆRE HELT GENNEMFRISERET FØR BAD - OG SÅ ER
> VI TILBAGE VED START...

pointen er jo at jo, hun skal være gennemfriseret før et bad.... og så
friserer du hende, og bader hende i en arbejdsgang... hun bliver sikkert
skide sur på dig, og nægter at være sammen med dig i et par dage... men du
må tænke på de langvarige fordele..... et bad hvert kvartal forhindrer
duller i at blive så slemme at du skal frisere hende flere gange hver
uge....
jeg kan, ved at bade mine bare 2-3 gange om året, nøjes med at frisere en
gang om månede, hvis endda så meget.....

og iøvrigt har jeg ingen pelsproblemer med mine piger....

> TAK - JEG KIGGER NU,...

håber du fik lidt ud af det ;)

> OK TAK

;)

lad høre hvad hun siger til det....

> DET ER NOGET HILL'S HAIRBALL CONTROL FRA DYRLÆGEN - MEN HUN FÅR VIST
> LIDT HÅRD MAVE AF DET...

jeg sværger selv til Royal canin.. og veksler lidt mellem typerne....
Hills er af samme kvalitet, og derfor helt fint.... du kan prøve at bløde
det lidt op i vand, hvis du gerne ser hun får lidt mere væske... hård mave
er tit et tegn på for lidt væske.....

> vil

> jAMEN, SÅ SKAL HUN DA REDES
> FØRST - GISP - UMULIGT EFTERHÅNDEN....

det er prisen for at have disse dejlige katte i vores hjem ;)
hvor bor du btw??

> [...]
> SÅ HAR HUN VÆRET HOS DEM FRA HUN VAR 12 UGER.... DIVERSE KATTEBØGER
> PÅSTÅR, AT KATTE KAN FØLE HJEMVE OG SORG.

naturligvis kan de det... men du kan ikke automatisk gå ud fra at det er det
hun føler...... har du haft besøg af hendes tidligere familie siden du fik
hende??

> JA DA - MEN DEN BLIVER HUN JO OGSÅ TRÆT
> AF - OVERVEJER NOGET LEGETØJ, MAN GEMMER MADEN I - KENDER NOGEN NOGET
> TIL DET?

der er bolde der kan bruges til den slags.... desværre er det mit indtryk at
den type leg appelerer mere til feks maine coon'er og lign store
kattetyper... persere er mere flegmatiske og ikke voldsomt legesyge (i
forhold til), så jeg tror næppe du vil opleve hun vil synes en sådan var
skide skæg.....

> HIR HIR HIR DU HAR HUMOR
> SABINE - BORTSET FRA AT MINE BOXERE IKKE VAR SLEMME GØ-GRISE, SÅ
> DELER DE TALENTER: NYSGERRIGHED, LEGESYGE, KÆLENHED, LÆRVILLIGHED,
> DOVENSKAB OG VARMESØGENDE - OG BRAKTUDEN....

enig, men hunden er et flokdyr..... den ser op til dig som leder, og sætter
sin lid til at du skal muntre den op når den er trist.... det gør en kat
ikke.... ;)

> OG GEMTE SIG, SÅ VAR DET BARE AF STED TIL DYRLÆGEN FOR SÅ VAR DEN
> HELT GAL! SÅ JEG HAR VÆRET RIGTIG BEKYMRET FOR MIN LILLE LIVSGAVE.....

sæfølig, hvis du lægger hundens kvaliteter direkte over på katten, så vil du
opleve miskommunikation, fordi du KAN ikke sætte lighedstegn mellem katte
sprog og hundesprog....
min teori er at når misling gemmer sig, så er det fordi hun er SNOTfornærmet
over at du bilder dig ind at du må røre hendes pels ;) ikke fordi du har
gjort hende sur eller bange.... hun skal som sagt nok blive god igen NÅR det
passer hende.....

> [...]
> FILTREDE. lIGE NU PROTESTERER HUN, BARE JEG RØRER DEM, SÅ MÅSKE ER DE
> ALLEREDE BLEVET MÅTTER, DER HIVER HUDEN AF HENDE - OH SKRÆK????

det kan sagtens være.... som jeg spurgte før.. hvor bor du??

> LETTER SAGEN), og får dig en mokke et par dage....

jeg kender problemet.... da jeg overtog min ældste pige var hun en stor
måtte..... vi var nødt til at klippe hende ned med trimmeren, over et par
dage, for at få bund i det.....

> OK, DET ER ÆRLIG SNAK, JEG KAN BRUGE TIL NOGET :)

ærlig snak får dig længst ;) jeg gider ikke bilde dig noget ind... har jo
selv været der.....

> NEJ,
> BRAZILIAN HÅRFJERNING, SÅ VILLE DE EDDER...... VÆRE I UNÅDE MEGET
> MEGET LÆNGE

det skal du nok også regne med at være..... men trøst dig med at de fleste
ikke bærer nag ;) og når du først har lært hvordan du holder det nede, så
går det nemt ;)

> TAK SABINA - OG KNUS IGEN - OG ET NÆSE-NUS FRA GIA (LA CATESSE)

any time..... i fald du undrer dig over at jeg spørger hvor du bor, så er
det fordi hvis du bor i nærheden af mig, kan vi sagtens finde ud af at jeg
stikker næsen forbi engang, og giver dig en lektion i perser pelspleje ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : M S Sommer

Dato : 14-08-06 10:44

Hej Sabina.
Tusind tak for dine gode svar. Det er bare skønt!
Undskyld, at jeg 'råbte' med store bogstaver - jeg læste godt nok om
princippet way back when i 90erne (eller før - ?) da nettet begyndte at
findes bl a med Bulletin Boards og alt det... Men troede, at den slags
gammeldaws-heder fra for 20 år siden længst var glemt - jeg interesserer
mig en del for historie og har gjort det hele mit liv, og oplever tit,
at folk er helt hægtet af, når jeg refererer til noget, der var et
kæmpe-hit for 10 år siden (var f eks hos bageren og jublede over at se
et Fiber Trim - og bagerpigen var helt hægtet af, da jeg spurgte om det
var et lyst eller mørkt..... Ak ja, man bliver gammel...)
Jeg bor i Adelgade - mellem Nyboder og Kgs Have - så det ville da være
dejligt med en pels-kyndig visit - det vil Gia sikkert også påskønne i
længden. Hun er blevet god igen siden i går, og vi har haft nogle
dejlige nusse-ture, bl a her til morgen - kan man vågne bedre.....
Når hun ikke er sur og sidder under sengen, kan hun være ret livlig og
bare ville lege - og der har jeg absolut noget at lære mht signaler, for
hendes 'flyverhop' er nogle gange legesyge og ikke skræk, viser det sig
- hun er jo kun 3 år og ingen oldsag, selvom hun er en stilfærdig perser
(og hurra for det - jeg var lige ved at rode mig ud i en flot Maine Coon
han, indtil jeg læste, at de kan blive op til 10 kg, og 1m lange....,
livlige og nysgerrige - fint nok, men på mine 45 kvm.... OK perser til
mig, tak )
Jeg har prøvet at sende ovenstående til din mail, men får den retur i
hovedet igen... måske har du fået ny mailadresse - der stod ikke noget
KATTEBAKKE (citat fra mailinstruks og ikke råberi ) i den.
Venlige hilsner og et nysgerrigt miav fra Gia -
MS

Fra : Sabina H.

Dato : 14-08-06 16:45

M S Sommer wrote:
> Hej Sabina.
> Tusind tak for dine gode svar. Det er bare skønt!

no problem ;)

> Undskyld, at jeg 'råbte' med store bogstaver - jeg læste godt nok om
> princippet way back when i 90erne (eller før - ?) da nettet begyndte
> at findes bl a med Bulletin Boards og alt det...

nej nej*G* den gode gamle netikette bliver aldrig forældet tror jeg*G* den
gør meget for at det er et civiliceret sted at være.....
det bliver hurtigt snotforvirrende hvis man citerer forkert, eller helt
glemmer at citere ;)

> [...]
> længden. Hun er blevet god igen siden i går, og vi har haft nogle
> dejlige nusse-ture, bl a her til morgen - kan man vågne bedre.....

det er straks værre*G* jeg bor i jylland, men kommer da forbi sjælland fra
tid til anden..... lad os holde kontakt og se om vi ikke kan finde ud af
noget engang ;)
trøst dig med at jeg havde haft perser i 1½ år inden jeg fik undervisning i
kattevask ;)

> [...]
> i en flot Maine Coon han, indtil jeg læste, at de kan blive op til 10
> kg, og 1m lange...., livlige og nysgerrige - fint nok, men på mine 45

persere er faktisk mere livlige end mange tror... især hvis de er sunde
(altså ikke for flade og dermed har vejrtrækningsproblemer)....

> [...]
> KATTEBAKKE (citat fra mailinstruks og ikke råberi ) i den.
> Venlige hilsner og et nysgerrigt miav fra Gia -

du er bedre hjulpet hvis du bruger mailen fra min hjemmeside...
sabina snabela dkshadowfax punktum dk

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : lisbeth steen

Dato : 16-08-06 10:23

Jeg er enig med Sabina så langt som til at hun garanteret trænger
kraftigt til et bad.. Og hun har ret i, at det vil lette dit arbejde med
børste og kam væsentligt både for dig og katten.
Men jeg ville aldrig putte en perser med knuder i bad!
Og slet ikke en perser der lige er flyttet ind og stadig måske er lidt
utryg ved hele situationen...

En perserpels med knuder + vand & sæbe = filt-bold!

Jeg vil klart anbefale at få hende klippet! - det er ikke sikkert det er
nødvendigt hun bliver totalt klippet ned (det er svært at svare på når
jeg ikke ved hvor slemt det står til)
Men de fleste gange kan man "nøjes" med at klippe knuderne af.

Med hensyn til at bryde sig om at blive børstet - tror jeg meget det
handler om, at hun jo ved det gør ondt at blive børstet fordi hun har
knuder..
Nå du har fået styr på dullerne starter "undervisningen" med at lære
hende, at det er okay igen....

Derudover er det virkeligt dejligt at læse dine beskrivelser om hende!
du lyder som en nybagt perser-ejer der af et ærligt hjerte vil hende det
bedste.
Og det skal nok lykkes dig med den indstilling.

Tag det roligt og slap af... At hun har dage hvor hun "gemmer" sig skal
såmænd nok forsvinde...
Behold dine daglige rutiner, og hun vil snart lære dem og dig at kende
og dermed få mere tillid til det hele.
Lad være med at gå i panik så snart hun ligger under sengen - jeg vil
nærmere vove at sige ignorér hende!

Og bortset fra det så STORT held og lykke med hende!

Med venlig hilsen
lisbeth steen
"DK Perli-Gem's"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 16-08-06 15:56

Kære Lisbeth (og Sabina), tusind tak for de varme & vise ord!
Det vil jeg tage til mig, og bestille tid hos Jannie imorgen (tak for
info, jer, der anbefalede... !).
For lige nu piver hun nærmest, bare jeg vil ae hende! Fair nok, at hun
fortæller mig, når hun vil have fred - i går og i aftes legede vi
herligt med hendes nye fjer-på-pind-og-snor-legetøj, det var et hit!
Jeg har forsøgt tricket med at klippe 'lodret' ned i en knot/dulle, og
det er bare filt, som ingen kam bider på! Knotterne nederst på Gias
mavse kan jeg slet ikke få lov at røre....
Så det er nok noget med at gå til en 'pro', og så starte på en frisk med
nus, kæl, og en blød, blød børste til min lille langhårede skattepige.
Tak for alle tips og råd - jeg lytter taknemlig til jer erfarne!
fra Gia
Vh MSiri

Fra : Sabina H.

Dato : 16-08-06 20:24

lisbeth steen wrote:
> [...]
> med børste og kam væsentligt både for dig og katten.
> Men jeg ville aldrig putte en perser med knuder i bad!

har jeg på nogen måde sagt jeg ville gøre det???

> Og slet ikke en perser der lige er flyttet ind og stadig måske er lidt
> utryg ved hele situationen...
>
> En perserpels med knuder + vand & sæbe = filt-bold!

enig....

> [...]
> når jeg ikke ved hvor slemt det står til)
> Men de fleste gange kan man "nøjes" med at klippe knuderne af.

igen enig.....

> [...]
> og dermed få mere tillid til det hele.
> Lad være med at gå i panik så snart hun ligger under sengen - jeg vil

og enig*G*

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : lisbeth steen

Dato : 16-08-06 20:40

> Sabina H. skrev:
>
> har jeg på nogen måde sagt jeg ville gøre det???

Sorry - så misforstod jeg dig

> enig....

> igen enig.....

> og enig*G*
>
> --
> Knus, Sabina
>
> Se vores skønne persere på
> http://www.dkshadowfax.dk

Med venlig hilsen
lisbeth steen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina H.

Dato : 16-08-06 21:46

mit andet indlæg.... jeg skrev:
pointen er jo at jo, hun skal være gennemfriseret før et bad.... og så
friserer du hende, og bader hende i en arbejdsgang

svært at misforstå synes jeg*G*
især hvis man lige tager sig tid til at læse den kattevask vejledning jeg
har på min hjemmeside ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Siri

Dato : 17-08-06 09:53

> Sabina H. skrev:

Nixen - jeg har klart forstået på jer begge, at min lille bisse-misse
skal være redt igennem før badet!
Det er bare ret umuligt nu... Hun har filt-knotter, som selv et lodret
klip med rund saks ikke hjælper på...
Suk.... stakkels Gia....
> [...]
friserer du hende, og bader hende i en arbejdsgang
> svært at misforstå synes jeg*G*> især hvis man lige tager sig tid til at

Det er soleklart! Dejlig hjemmeside, og jeg har læst det hele, og en
mail er undervejs
> Knus, Sabina

Knus igen Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar