"René Bloch" <rbl@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:44df0042$0$20288$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej alle
>
> CEPOS offentliggører under stor bevågenhed deres nye værktøj til os
> forældre i at måle vores skoler.
>
>
http://www.undervisningseffekt.dk/
>
> Jeg har siddet og forsøgt at gennemlæse deres teori- og metodegrundlag og
> er ikke helt sikker jeg synes det er forståeligt.
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig?
>
> Man arbejder med en teori om et fast videntilvækstparameter (defieneret ud
> fra hvad?) og så sætter man en række variable op om forældrenes indtægt,
> uddannelse, etnisk herkomst og får så en median. Hvis skolen så ligger
> under er der der noget galt som så kan læres af de skoler der ligger over
> medianen.
>
> Er det ikke rigtigt forstået?
>
> Men kan man det? er der ikke så mange andre variable? Det må vel også være
> regionens forældreparametre man måler og forhåbentlig ikke den enkelte
> skoles, for hvor skulle de få de enkelte oplysninger om mig og de andre
> forældre på mit barns skole fra.
>
Det er under alle omstændigheder komplet hjernedødt at lave et målesystem,
hvor hele systemet er opbygget på at halvdelen af de involverede vil være
dårlige. Derfor er det svært som lærer at tage systemet for andet end en
gang fis i en horn lygte.
mvh
Kim