Nodename, class, pseudo-class og attribute~
Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 12-08-06 12:40

In news:44ce0a31$0$12655$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> typed:
> De eneste dumme spørgsmål er dem der ikke bliver stillet ...

Men spørgsmålet skal naturligvis stilles, så det ikke bliver misforstået.

In news:44dbae5b$0$12595$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> typed:
> Se artiklen
> http://www.xs4all.nl/~peterned/csshover.html

Emnelinien var nedarvet og relaterede sig til IEs mangler (og burde
naturligvis have været ændret), men da jeg jo (ganske vist med noget besvær)
havde læst den anbefalede artikel, havde den givet mig det (måske
fejlagtige) indtryk, at IE med den tilførte .htc-fil blev tilført samme
egenskaber som "moderne" browsere.
Det fejlagtige indtryk kan muligvis have noget at gøre med, ikke at være så
stiv i teknisk engelsk, hvilket jeg sikkert heller ikke er helt alene om.

Herefter opfattede jeg spørgsmålet som generelt, gældende både den ene og
den anden browser - hvilket åbentbart ikke er rigtigt og hvad jeg da
meget beklager ikke at have fattet hurtigt nok.

Artiklen affødte imidlertid mit spørgsmål om vægtning, som jeg tillader mig
at gentage her:

> div#box li:hover 1+10
> div#box li.mis:hover 1+10+10
> - hvilket vel skulle vægte 'mis:hover' højest, og hvorfor så ikke?

Efterfølgende har jeg konstateret, at det slet ikke har nogen effekt,
hverken i den ene eller anden browser. Der er sikkert en fornuftig
forklaring på, som jeg dog ikke kan finde umiddelbart indlysende.

Jeg kan heller ikke forestille mig at være den eneste, der spørger så dumt,
at der bliver råbt efter dem. Så om ikke for andet, så for "det tavse
flertal" som sikkert er i overtal på dette medie - som i de fleste andre
offentlige forsamlinger.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-08-06 15:03

Poul Erik Jensen skrev:

> [...]
> havde læst den anbefalede artikel, havde den givet mig det (måske
> fejlagtige) indtryk, at IE med den tilførte .htc-fil blev tilført samme

Det er ikke det, der sker. whatever:hover htc-filen
forbedrer kun IE på et eneste punkt, og det er at
IE bliver i stand til at tolke :hover-tilstanden
på /alle/ elementer og ikke kun på aktive elementer,
in casu a-markøren.

> Artiklen affødte imidlertid mit spørgsmål om vægtning, som jeg tillader mig
> at gentage her:

Jeg havde ikke forstået spørgsmålet. Undskyld.

Det begreb, som du her er inde på, hedder "specificitet",
men kan udmærket oversættes ved vægt.

Ovenstående liniers specificitet er
div#box li:hover: 0,1,0,2
div#box li.mis:hover: 0,1,1,2

(Eric Meyer: Cascading Style Sheets, 2nd ed. pag. 61 - en
anden gruppedeltager kan måske pege på det relevante
afsnit i w3c's CSS-specs)

Højeste og længst til venstre "vinder".

Har du nu et stylesheet med følgende regler:
div#box li:hover {color:blue;}
div#box li.mis:hover {color:red;}

Vil alle li'er i listen bliver blå, når musen er
over dem, men li'er med klassenavnet mis vil
blive røde når musen er over dem.

> Efterfølgende har jeg konstateret, at det slet ikke har nogen effekt,
> hverken i den ene eller anden browser. Der er sikkert en fornuftig
> forklaring på, som jeg dog ikke kan finde umiddelbart indlysende.

Det har det altså, hvad en simpel test vil afsløre.

> [...]
> at der bliver råbt efter dem. Så om ikke for andet, så for "det tavse
> flertal" som sikkert er i overtal på dette medie - som i de fleste andre

Jeg undskylder, men du er altså selv ude om det,
blandt fordi begrebet "en simpel test" synes at
ligge uden for din begrebsverden. Du be'r ustandseligt
om forklaringer på, hvorfor tingene ikke virker i
den rodebutik, du refererer til og det er der ingen
der har tid til.

Her er i det aktuelle tilfælde et link til
den komplette simple test, jeg har lavet:

http://www.webdesign101.dk/x/usenet/li_hover_test.html

Hvis det ikke virker på din side, kan det blandt
være fordi dine li'er indeholder nogle links. Formateringen
af et link har i sagens natur større vægt end formateringen
af et overordnet element (Kaskaden i Cascading Style Sheets).

Eller at dine li'er er formateret et andet sted i dine
stylesheets med en højere specificitet.

Og PS er andre velkomne med måske bedre forklaring
end mine på specificitetsbegrebet.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..