Forskellige links i CSS
Fra : Malene Hald

Dato : 10-08-06 16:42

Hvordan er det nu lige jeg benævner forskellige links definationer?

Jeg vil fx have en farve links i min menu og en anden på resten af siden..
jeg har prøvet forskellige kombinationer, men endnu ikke den rigtige... ken
nogen hjælpe på min hukommelse??

Malene

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-06 17:11

Malene Hald skrev:

> Hvordan er det nu lige jeg benævner forskellige links definationer?

Du laver forskellige klasser og knytter dem til dine links.

Husk rækkefølgen LoVe-HAte = link, visited, hover, active (active
kan man ikke rigtig bruge til noget).

Mulighed 1 (linkene får en klasse):

CSS
..menulink:link { color: red; }
..textlink:link { color: green; }

HTML
<a class='menulink' href=''>1</a>
<a class='menulink' href=''>2</a>
Blablablablabla <a class='textlink' href='bla'>blablabla</a>
blablabla.

Mulighed 2 (linkene ligger inden i en klasse):
CSS
..menu a:link { color: red; }
..text a:link { color: green; }

HTML

Blablablablabla <a href='bla'>blablabla</a> blablabla.

--
Bertel

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 10-08-06 19:34

Bertel Lund Hansen wrote:
> Husk rækkefølgen LoVe-HAte = link, visited, hover, active (active
> kan man ikke rigtig bruge til noget).

Det er vist meget længe siden du har været på en modem forbindelse. Active
har bestemt en betydning både ved 33.6 og 56k. Husk man skal aldrig gøre sig
antagelser om brugerens udstyr. Der er stadig mennesker i danmark med
almindelige modemforbindelser og de er ret udbredte i østeuropa. Og lad os
bare være ærlige, der sker tingene ikke så hurtigt, som når man sidder på en
dedikeret T1 linie. Siger manden der har to abonnementer, et med et 56k
modem og et med adsl med 1024/128. Ved 56k er active fuldt synligt, så man
ved at linket er aktiveret og så tænder man en smøg og ryger den mens man
venter, når man har skoddet den og hentet sig en kop kaffe er siden lige ved
at være der. Hvis det er en moderne side så kan man som regel efter at have
drukket kaffen, nå at duske konen og være tilbage ved tastaturet inden siden
loader

Der var engang en læresætning for webmastere, du har 10 sekunder til at
sælge dit budskab, Jeg vil gerne se nogen der på 56k kan sælge et budskab i
dag på ti sekunder

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-08-06 14:04

Johnny Winther Ronnenberg skrev:
> Det er vist meget længe siden du har været på en modem forbindelse.
> ... ret udbredte i østeuropa.

Tjah, og skulle man synes at det er et kedeligt publikum så tjek lige
statistikkerne for hvad amerikanerne bruger (fordi modem-internet er
gratis, det svarer på de fleste telefonforbindelser til at ringe lokalt,
som er gratis)

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-08-06 23:07

Jesper Brunholm wrote:

> [...]
> statistikkerne for hvad amerikanerne bruger (fordi modem-internet er
> gratis, det svarer på de fleste telefonforbindelser til at ringe

Det gør da pokker til forskel, når man ikke skal sidde med det ene øje på
taxameteret hele tiden.

Jeg husker endnu, da jeg havde modem - det er over 4 år siden nu. Man turde
dårligt foretage sig noget på nettet for ikke at telefonregningen skulle gå
amok.

Med fastnetforbindelse (først var det WebSpeed i en periode og nu ADSL) og
flat rate afregning slipper jeg for den slags spekulationer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Malene Hald

Dato : 17-08-06 09:28

> [...]
> <a class='menulink' href=''>1</a>
> <a class='menulink' href=''>2</a>
> Blablablablabla <a class='textlink' href='bla'>blablabla</a>

Tak for svaret Bertel - det var også det jeg havde gjort, troede bare jeg
huskede forkert. Desværre virker det stadig ikke, og jeg kan simpelt hen
ikke lure hvad jeg gør forkert:

Her er min CSS

/*Definationen på den div boks linksne befinder sig i*/
..bottom{
background-image: url(images/bottom.png);
height:12px;
width:748px;
margin-top:5px;

}

/*linksdefinationer i bottom*/
..bottom: link{
font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
color:#FFFFFF;
font-size:10px;
padding:3px;
}

..bottom: visited{
font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
color:#FFFFFF;
font-size:10px;
padding:3px;
}

..bottom: hover{
font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
color:#FFFFFF;
font-size:10px;
padding:3px;
}

..bottom: active{
font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
color:#FFFFFF;
font-size:10px;
padding:3px;
}

Her er HTML'en

href="mailto:webmaster@hg-floorball.dk">kontakt webmaster -</a> <a
href="forum.htm">forum login</a></div>

Men det eneste der sker er, at de links der er i div taggen får
standardfarverne - rød/blå/lilla. Jeg har defineret andre forskellige
tekstlinks, og de virker præcis som de skal..... kan nogen forklare mig hvad
der er galt?

Mvh Malene Hald

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-06 09:32

Malene Hald skrev:

> [...]
> tekstlinks, og de virker præcis som de skal..... kan nogen forklare mig hvad

Giv et link til siden. Ellers kan vi ikke se hvad der evt. er af
andre ting der forstyrrer.

--
Bertel

Fra : Malene Hald

Dato : 17-08-06 10:15

> Giv et link til siden. Ellers kan vi ikke se hvad der evt. er af
> [...]

Selvfølgelig: www.malenehald.dk/hg/

Malene

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-08-06 11:50

Malene Hald skrev:

> Selvfølgelig: www.malenehald.dk/hg/

Bertel har svaret på det du spurgte om,
men her er en lille bonus: Skjul din
e-mail adresse, se artiklen

http://www.webdesign101.dk/www/javascript/nophishing.php

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-06 11:18

Malene Hald skrev:

> [...]

> /*linksdefinationer i bottom*/
> .bottom: link{
> font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;

Den CSS definerer ikke et link. Links laves kun med a - som du da
også gør det i HTML'en, men du styler ikke a. Gør sådan i
stedet (og tilsvarende med de andre):

..bottom a:link {
   font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
   color: #FFFFFF;
   font-size: 10px;
   padding: 3px;
}

Og så kan jeg ikke lure hvorfor det også er pakket ind i en
bottom_link. Den klasse er slet ikke defineret i din CSS.

Fjern <p> helt. Der er allerede en div:

--
Bertel