Ingen margin i netscape?
Fra : Susanne Togeby

Dato : 19-06-01 13:19

Noget lignende har været oppe at vende tidligere, men der kom ikke noget
brugbart svar, so here goes:

Jeg har brugt

style="MARGIN: 0px"

til at sætte marginerne på siden til 0, og det virker i IE, men hvad
skal der til, for at det også virker i NS?

Mvh.

Susanne Togeby

Fra : Stig Nygaard

Dato : 19-06-01 14:13

Hej Susanne

> style="MARGIN: 0px"
>
> til at sætte marginerne på siden til 0, og det virker i IE, men hvad
> skal der til, for at det også virker i NS?

Umiddelbart vil jeg mene det skulle virke. Prøv at skrive "margin" i stedet
for "MARGIN". Jeg tror nok W3C standarden siger at det skal skrives med
småt.

Hjælper det ikke kan du jo også prøve med margin-top, margin-right,
margin-bottom og margin-left alle sat til 0px. Prøv også at teste din CSS i
en validator (f.eks. http://jigsaw.w3.org/css-validator/).

Snakker du i øvrigt om Netscape 4.x eller Netscape 6.x. Det er grundlæggende
to vidt forskellige browsere.

--

Mvh.
Stig Nygaard

Homepage: http://home.worldonline.dk/~snygaard/
Rockland: http://www.rockland.dk/
Bandlist.dk: http://bandlist.dk/ - Tjek det nye design ud !

* EB 5/9 2000: http://www.eb.dk/visartikel.iasp?pageID=107578 *

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-06-01 17:55

Tue, 19 Jun 2001 15:12:51 +0200, skrev "Stig Nygaard"
<stig@nospam-rockland.dk>:

>Umiddelbart vil jeg mene det skulle virke. Prøv at skrive "margin" i stedet
>for "MARGIN". Jeg tror nok W3C standarden siger at det skal skrives med
>småt.

Skulle nu ikke gøre nogen forskel.

>Hjælper det ikke kan du jo også prøve med margin-top, margin-right,
>margin-bottom og margin-left alle sat til 0px. Prøv også at teste din CSS i
>en validator (f.eks. http://jigsaw.w3.org/css-validator/).

Netscape 4 drejer det sig vel om, den forstår ikke margin i css,
ej heller det du forelslår.

Det kan kun gøres ved at man indsætter det, du foreslår i <body>.

Men så vil siden ikke blive valideret som korrekt html.

Så man mmå vælge i mellem at have ingen margin i Netscape 4 eller
at siden kan valideres.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Susanne Togeby

Dato : 21-06-01 09:02

Jeg har valgt at indsætte:style="margin: 0px" marginheight="0" marginwidth="0"
i body - det virker i Netscape 4.7, hvor jeg havde problemet. Netscape 6 kan jeg
ikke teste i, men jeg regner med, at den virker der, når den virker i 4.7'eren.

Hvad opnår man, hvis siden kan valideres som korrekt html - garanti for rigtig
visning i alle browsere?

Mvh.

Susanne Togeby

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 21-06-01 16:59

> [...]
jeg
> ikke teste i, men jeg regner med, at den virker der, når den virker i

Det virker højst sandsynligt i en mozilla baseret browser ( som Netscape 6 ..
p.s Mozilla 9.1 er meget bedre end Netscape 6 ) da mozilla virkeligt gør noget
for at understøtter gældende standarder.
Den prøver at gøre tingene korrekt, som de burde blive gjort.

Fra : Stig Nygaard

Dato : 21-06-01 20:00

> [...]
kan jeg
> ikke teste i, men jeg regner med, at den virker der, når den virker i

Du skal ikke tage det for givet at det virker i NS6 fordi det virker i
NS4.x. Det er grundlæggende to vidt forskellige browsere, og stort set alt
non-standard der var understøttet af NS4.x er IKKE understøttet af NS6. Men
bortset fra det, så understøtter NS6 stort set alt hvad der er W3C standard,
hvilket inkluderer "margin: 0px".

> Hvad opnår man, hvis siden kan valideres som korrekt html - garanti for
rigtig
> visning i alle browsere?

Både og. Først og fremmest opnår man vel at kunne kalde sin html kode for
"standard-kompliant" Hvis din validator-service afslører syntaksfejl
såsom forkert nestede eller uafsluttede tags, så er det en fejl du bør
rette. Sådan kode kan let give meget forskellige resultater i forskellige
browsere. Brokker din validator-service sig bare over nogle nonstandard
attributter som f.eks. marginheight og marginwidth i BODY, så kan du roligt
ignorere det. Alle browsere vil bare ignorere attributter den ikke kender.

Fra : Morten

Dato : 19-06-01 18:17

"Susanne Togeby" skrev:
[klip]
> Jeg har brugt
> style="MARGIN: 0px"
> til at sætte marginerne på siden til 0,
> og det virker i IE, men hvad skal der til,
> for at det også virker i NS?

Det kan vist siges ganske kort: Bugs
se evt. her:
http://richinstyle.com/bugs/netscape4b.html#margin
- hvor der bl.a. står
<quote>
Bug 2: Unremovable padding/margin on BODY
BODY is automatically given a small margin that cannot be removed.

</quote>

(undskyld at størstedelen af mit svar er eksternt.)

mvh
morten