CSS outline?
Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 07-08-06 16:10

Jeg sidder og leger med en basisskabelon og får så øje på at divelementerne
inner og outer har fremhævet kant. Jeg prøver så at sætte outline-style til
none og outline-width til 0px. Men fremhævelsen af kanten forsvinder ikke
med mindre jeg ændrer farven på border til sort eller hvid. eller sætter
border til 1px. IE, FF og OP viser alle det samme, så her er noget de er
enige om

Hvorfor kan man ikke slå det fra?

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Christoffer \(Guide\~

Dato : 07-08-06 20:36

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:44d757c8$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> med mindre jeg ændrer farven på border til sort eller hvid. eller sætter
> border til 1px. IE, FF og OP viser alle det samme, så her er noget de er

Har du prøvet dig med outline inherit?
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/ui.html#propdef-outline

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 08-08-06 12:17

Christoffer (Guide) wrote:
> "Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> skrev i en
> [...]

Det virker nu ikke og på forældre elementet har jeg også sat style til none
og width til 0 Jeg må have en fejl, jeg ikke kan se, det virker lidt
tåbeligt hvis man ikke kan ændre en CSS egenskab via CSS

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 08-08-06 14:00

Glemte linket ;-(

http://ronnenberg.dk/webaccessibility/templates/newtemplate.asp

Har et andet "usynligt" problem den midterste kolonne har tre gange så meget
padding som den skal have, hvor f..... får den det fra?

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Christoffer \(Guide\~

Dato : 08-08-06 17:31

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:44d88ada$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
meget
> padding som den skal have, hvor f..... får den det fra?
Foreløbig.. så laver
table {
border-collapse: collapse;
}
en lille forbedring.. leder stadig efter resten.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 08-08-06 19:35

Christoffer (Guide) wrote:
> Foreløbig.. så laver
> table {
> border-collapse: collapse;
> }
> en lille forbedring.. leder stadig efter resten.

Ikke forstået, jeg kan se at den ydre border reduceres med en pixel når den
sættes på table også, det havde jeg egnentlig gjort fra start af, men
fjernede det fordi det virkede overflødigt, det er så ikke helt. Men det
påvirker ikke border på div elementer eller den ekstra padding på den
midterste kolonne.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-08-06 00:02

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> http://ronnenberg.dk/webaccessibility/templates/newtemplate.asp

Du skal ikke have benævnelse med, når du sætter dimensioner i html:

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 09-08-06 07:29

Erik Ginnerskov wrote:

> Du skal ikke have benævnelse med, når du sætter dimensioner i html:

Det er nu både validt og en sund fornuftigt ide da bredden kan defineres
både i px og %

http://www.w3.org/TR/html401/types.html#type-length

Men normalt fortolkes det i px, men der er ingen garanti for det, hvis man
ikke specificerer det.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-08-06 09:38

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Det er nu både validt og en sund fornuftigt ide da bredden kan
> defineres både i px og %

Vrøvl. Der er ingen problemer med at skelne mellem pixels i procent
i længdeangivelser i html-parametre - pixels angives uden enhed,
mens procent angives med %-tegnet.

Sakset fra HTML 4.01 Strict:

<!-- Length defined in strict DTD for cellpadding/cellspacing -->
<!ENTITY % Length "CDATA" -- nn for pixels or nn% for percentage
length -->

> Men normalt fortolkes det i px, men der er ingen garanti for
> det, hvis man ikke specificerer det.

Det er omvendt - der er ingen garanti for resultatet hvis man
bryder standarden (som siger at længdeangivelser uden enhed i html
skal fortolkes som pixel-angivelser).

Selv om både W3's validator og htmlhelp.com siger god for
cellspacing="10px" betyder det ikke at det er korrekt - validatorne
kigger ikke ind i parameterværdierne (prøv fx at validere tabellen
her: <table cellpadding="ca. 4 cm" cellspacing="XZT"> - den består
uden anmærkninger).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 09-08-06 10:21

> [...]
>
> <!-- Length defined in strict DTD for cellpadding/cellspacing -->
> <!ENTITY % Length "CDATA" -- nn for pixels or nn% for percentage

Det lyder rigtigt.

> Det er omvendt - der er ingen garanti for resultatet hvis man
> bryder standarden (som siger at længdeangivelser uden enhed i html
> skal fortolkes som pixel-angivelser).

Jeg er nu ikke sikker på at man bryder standarden ved at angive px explicit,
men det er vidt flueknepperi om et komma

> [...]
> kigger ikke ind i parameterværdierne (prøv fx at validere tabellen
> her: <table cellpadding="ca. 4 cm" cellspacing="XZT"> - den består

Egentlig er det lidt syndt at validatoren ikke kigger mere på attributter.
Hvis CSS vlidatoren kan finde den slags "fejl" burde HTML validatoren også
kunne.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-08-06 11:28

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Jeg er nu ikke sikker på at man bryder standarden ved at
> angive px explicit, men det er vidt flueknepperi om et komma

Jeg kan ikke se at der er noget at være i tvivl om. Det ser dog ud
til at de fleste browsere håndterer width="100" og width="100px"
ens.

Man skal dog huske at det absolut ikke gælder i css-kode. Her vil
en del browsere helt ignorere en angivelse som fx width: 100.

> Egentlig er det lidt syndt at validatoren ikke kigger mere på
> attributter. Hvis CSS vlidatoren kan finde den slags "fejl"
> burde HTML validatoren også kunne.

Ja. Så vidt jeg kan se valideres der alene for gyldige id-værdier
(<div id="42"> bliver fanget), mens datatyper som længder,
kolonner/rækker o.l. ikke bliver kontrolleret.
--
Jens Gyldenkærne Clausen