Problemer med opsætning af MySQL database ~
Fra : Daniel Andersen

Dato : 19-06-01 12:42

Fjong fin og fornemt... ville det være hvis nogle kunne hjælpe mit 'sorry
ass'
Der ligger så vidt jeg kan se ikke nogle drivers til MySQL database adgang i
jdk 1.3... derfor har jeg hentet nogle fra siden
http://mmmysql.sourceforge.net/

Jeg har så prøvet at includere det i CLASSPATH'en med:
java -classpath D:\mm.mysql-2.0.4-bin.jar;

men den skriver bare alle options ud på skærmen... hvilket tyder på at jeg
ikke fatter en meter af hvordan man får filen includeret i classpath'en

Inde i programmet skriver jeg så:

try
{
Class.forName("org.gjt.mm.mysql.Driver");
.... en helt masse...
{
catch(ClassNotFoundException e)
{
System.out.println("Kan ikke finde driver");
}

Og så skriver den i consolen: 'Kan ikke finde driver'

Jeg har siddet 3 timer og gloet på nettet efter et konkret eksempel på
hvordan jeg gør men har ikke fundet noget jeg har kunne få til virke/forstå
:)

Mvh Jacob

Fra : Martin Møller Bæk

Dato : 19-06-01 14:39

Du gør det forkert. Når du har installeret en mysql-odbc-driver
skal du bare skrive følgende:

try
{
Class.forName("sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver");
}
catch(Exception e)
{
System.out.println("Fejl under loadning af JDBC/ODBC driver!");
//eller anden fejlbesked
}

Så loader den selv den rigtige driver

mvh
Martin

--
- Name: Martin Møller Bæk
- Phone: 77 42 47 04

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 19-06-01 21:52

Martin Møller Bæk wrote:

> Du gør det forkert. Når du har installeret en mysql-odbc-driver
> skal du bare skrive følgende:

Det er med MM MySQL netop _ikke_ nødvendigt at benytte Odbc.
I dit kodeeksempel bliver mmmysql ikke engang brugt.

--
Jonas Kongslund, http://kongslund.dk

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 19-06-01 21:56

Daniel Andersen wrote:

> Jeg har så prøvet at includere det i CLASSPATH'en med:
> java -classpath D:\mm.mysql-2.0.4-bin.jar;

Du angiver vel
java -classpath D:\mm.mysql-2.0.4-bin.jar Foo

hvor Foo.class indeholder din statiske main-metode?

http://mmmysql.sourceforge.net/doc/mm.doc/book1.htm

--
Jonas Kongslund, http://kongslund.dk

Fra : Max Winther

Dato : 18-07-01 22:16

Hi,

Der kommer jo mange gode forslag. Her er mit: Hvad med at skrive din
exception ud

try
{
Class.forName("org.gjt.mm.mysql.Driver");
.... en helt masse...
{
catch(ClassNotFoundException e)
{
System.out.println("Kan ikke finde driver e" + e);
e.printStackTrace();
}

Den kan give dig et hint om din fejl. Ellers kan jo kun ligeledes henlede
opmærksomheden på dok. som giver et par ekstra hints. Hvis du er tvil om om
din classpath er sat rigtigt op kan du altid lave en import af en klasse i
en i en given jar-fil, så skal javac nok brokke sig.