CSS: boks, billedbaggrund, adresselinje
Fra : Sign

Dato : 06-08-06 23:51

Hej.

Jeg er ny indenfor CSS, så forklarer mine spørgsmål så godt jeg
kan. :)
Jeg har tre problemer med min side.

1) Jeg har lavet en tekstboks som er sat til height=400px;
width=800px;. Når jeg skriver tekst, som i højden fylder mere end
400px laver den sig bare større. Hvad kan jeg gøre her?

2) Jeg har lavet i mit main.css - det som er er hele baggrunden -
et background-image: url("Pictures/TestBG.jpg"), og en
background-color: #CCCCCC;. Den viser ikke mit baggrundsbillede,
når jeg uploader, så I også kan se, kun farven. Når jeg bare
åbner mit index2NEW.htm på min egen computer, viser den dog
baggrundsbilledet. Håber I forstår forklaringen. Kan jeg gøre
noget her?

3) I adresselinjen, når man kommer ind på linket, står der:
http://trickless.frac.dk/index2NEW.htm. Så vælger jeg, i menuen,
"Mig", så kommer der nu til at stå:
http://trickless.frac.dk/Trick2NEWMig.htm. Det er fordi jeg
sætter den til at loade hele siden, så den hver gang loader
billede foroven, menu, indhold og min besøgstæller.
Kan jeg lave linket i min menu til kun at åbne i mit indhold
(der, hvor al teksten kommer til at stå)/kun åbne i boksen?

På forhånd - MANGE tak for hjælpen! :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Sign

Dato : 06-08-06 23:59

Hov, glemte helt at fortælle, hvad linket er, hvor I kan se min
side.

http://trickless.frac.dk/index2NEW.htm

Godt nok skrev jeg det, men skrev jo ikke, det var det, I skulle
kigge på.

Sorry.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-08-06 00:18

Sign wrote:

> 1) Jeg har lavet en tekstboks som er sat til height=400px;
> width=800px;. Når jeg skriver tekst, som i højden fylder mere end
> 400px laver den sig bare større. Hvad kan jeg gøre her?

Giv din tekstboks overflow:auto

> 2) Den viser ikke mit baggrundsbillede,
> når jeg uploader, så I også kan se, kun farven.

Er du sikker på, at du har den samme fordeling af store og små bogstaver i
filnavnet på baggrundsbilledet og kaldet til billedet i din css - eller
mappen, billedet ligger i?

Hvis du altid bruger kun små bogstaver til mappe- og filnavne, plejer det
ikke at gå galt.

> Kan jeg lave linket i min menu til kun at åbne i mit indhold
> (der, hvor al teksten kommer til at stå)/kun åbne i boksen?

Nej, og det er egentlig også ligegyldigt. Billedet genbruges fra browserens
cache og teksten i menuen fylder så lidt, så brugeren bliver ikkegeneret af
det.

En anden ting er, at de dele af dine sider, som går igen på alle sider, kan
du med fordel have liggende i små eksterne filer, som du så inkluderer i de
enkelte sider:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclphp

Du skal så enten have dine sider omdøbt til .php eller du skal lægge en
..htacces i roden af serveren med definition af, at php-kode i html-filer
skal afvikles som php:

http://hjemmesideskolen.net/phpihtml.html

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-08-06 00:33

Erik Ginnerskov skrev:

> Giv din tekstboks overflow:auto

Så kommer der jo flere scrollbarer - noget du i andre
tilfælde advarer imod

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-08-06 01:14

Allan Vebel wrote:

> Så kommer der jo flere scrollbarer - noget du i andre
> tilfælde advarer imod

Du har ret, jeg trækker mine ord tilbage.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Sign

Dato : 07-08-06 01:23

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Du skal så enten have dine sider omdøbt til .php eller du skal lægge en
> ..htacces i roden af serveren med definition af, at php-kode i html-filer

Tusinde tak for hjælpen - så er de fejl rettet! :D

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-08-06 00:29

Sign skrev:

> 1) Jeg har lavet en tekstboks som er sat til height=400px;
> width=800px;. Når jeg skriver tekst, som i højden fylder
> mere end 400px laver den sig bare større.

Klart! Når indholdet bliver større, vil boksen bare udvide
sig, det er normal proceduer.

Hvad kan jeg gøre her?

Du behøver ikke at gøre noget, brugeren får en scrollbar, og
kan scrolle ned for at se resten af indholdet.

> et background-image: url("Pictures/TestBG.jpg"), og en
> background-color: #CCCCCC;. Den viser ikke mit
> baggrundsbillede, når jeg uploader, så I også kan se, kun
> farven.

Forskel på store og små bogstaver, gætter jeg på, se også
http://html-faq.dk/1016.asp

> http://trickless.frac.dk/Trick2NEWMig.htm. Det er fordi jeg
> sætter den til at loade hele siden, så den hver gang loader
> billede foroven, menu, indhold og min besøgstæller.

Det er også helt normalt.

> Kan jeg lave linket i min menu til kun at åbne i mit indhold
> (der, hvor al teksten kommer til at stå)/kun åbne i boksen?

Resten ligger i cache på brugerens maskine, så du skal ikke
gøre mere.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Sign

Dato : 07-08-06 01:24

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> http://html-faq.dk/1016.asp

> Det er også helt normalt.

> Resten ligger i cache på brugerens maskine, så du skal ikke

Tusinde tak for hjælpen! :D

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-06 09:25

Sign wrote:
> [...]
> width=800px;. Når jeg skriver tekst, som i højden fylder mere end
> 400px laver den sig bare større. Hvad kan jeg gøre her?

Din nuværende løsning ser elendig ud.

prøv med følgende CSS i center.css

#center {
margin: 0 auto 0 auto;
width: 80%;
border: 1px solid #3399FF;
background: #666666;
}

Så vil alle være tilfredse

Hvorfor har du et stilark pr. side fremfor at genbruge det eksisterende, som
jo netop er fordelen ved stilark?

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/