ungkat spinder m. åben mund + hoste
Fra : TDJ

Dato : 06-08-06 21:35

Vi har en lille (sort) hankat som er født 22. marts 2006.
Han er noget af det mest kælne, nærmest helt beruset når han
bliver talt med. Og generelt er han en meget glad mis.

På det seneste har han fået en sær "vane" - han er begyndt
at spinde med munden åben. Dvs når han ånder ind
(den "dybe" snurren) gør han det igennem munden, så han får
en lyd der minder om et menneskes snorken. Det ser ud som om
han har lidt svært ved det nogle gange - skal hive lidt
efter vejret. Han har også, af og til, en tør hoste hvor
han nærmest krænger sig selv ud, men der kommer ikke noget op.

Han spiser normalt (dåsemad) og leger gerne, kan også fange
fugle og fluer i haven. Hans øjne og pels er normale, og hans
afføring ser også normal ud.

Er det en vane eller skal vi være bekymrede ? Vi har hørt noget
om orm i luftvejene, er det en mulighed ?

Han er en "landkat" og er som sådan fritgående (fra 12 uger ude),
og er ikke vaccineret.

Håber nogle kan hjælpe.

--
---
fjern alle madvarer ved svar

my icq pizza [at} gm x oste mad {dot]] net

Fra : C.H

Dato : 07-08-06 08:46

"TDJ" <myicqpizza@gmxostemad.netostemad> skrev i en meddelelse

> [...]
> om orm i luftvejene, er det en mulighed ?
>
> Han er en "landkat" og er som sådan fritgående (fra 12 uger ude),

Du skal selvfølgelig gå til dyrlæge og få din kat tjekket - og så skal du
selvfølgelig også sørge for, at få den vaccineret. Alt andet er uansvarligt.

Et bud på de symptomer du fortæller kan være klamydia, som på katte sætter
sig i luftvejene - men det skal der en dyrlæge til at afgøre...

CH

Fra : Kari Eiffert

Dato : 07-08-06 14:01

> Han spiser normalt (dåsemad) og leger gerne, kan også fange
> fugle og fluer i haven. Hans øjne og pels er normale, og hans
> afføring ser også normal ud.

Nu lagde jeg jo lige mærke til det med dåsemaden. Han får da også tørfoder
ik? For dåsemad er stort set kun vand, så de får slet ikke dækket deres
daglige behov igennem det.

Mvh Kari

Fra : Heidi

Dato : 07-08-06 15:06

<klip> Nu lagde jeg jo lige mærke til det med dåsemaden. Han får da også
tørfoder
> ik? For dåsemad er stort set kun vand, så de får slet ikke dækket deres
> daglige behov igennem det.
</klip>

Kommer vist an på hvordan og med hvad man fodrer. Man kan læse lidt om
problematikken her:
http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3780
http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3669

Man kan også se lidt humoristisk på test af dyrefoder:
http://www.tjeck.dk/index.php?article=1299

Hilsen Heidi
Miver og Mulles moar
http://hei.homepage.dk

Fra : Kari Eiffert

Dato : 07-08-06 15:40

"Heidi" <zasha_xFJERN@DETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3780
> http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3669
>

> Man kan også se lidt humoristisk på test af dyrefoder:

Det var sørme en længere smøre. Men helt sikkert interessant læsning
Synes egentlig mest den første, kort fortalt, sagde at det billige
våd/tørfoder fra dagligvarebutikkerne skal man holde nalderne fra pga for
lidt/slet ingen taurin og for mange kulhydrater og for meget magnesium. Men
man er vel heller ikke garanteret at det "dyre" fra dyrehandler/dyrlæge
indeholder de rigtige mængder af det hele? Synes det kan være meget svært at
holde rede på. Godt vi har fundet et foder vi er glade for

Mvh Kari

Fra : Jan Holm

Dato : 07-08-06 21:32

"Heidi" <zasha_xFJERN@DETTEhotmail.com> wrote
> Man kan også se lidt humoristisk på test af dyrefoder:
> http://www.tjeck.dk/index.php?article=1299

Havde det på fornemmelsen mht kattefoder. Artiklen minder
mig om "Steve, Don't eat it"
http://www.thesneeze.com/mt-archives/cat_steve_dont_eat_it.php

Mvh
Jan Holm

Fra : Hanne Engermann

Dato : 07-08-06 16:48

> [...]
> afføring ser også normal ud.
>
> Er det en vane eller skal vi være bekymrede ? Vi har hørt noget
> om orm i luftvejene, er det en mulighed ?

Det er da højst sandsynligt, at den lille fyr har orm. De klækkede
larver føres nemlig op i lungerne, hvor de "krilrer", så katten først
hoster dem op for derefter at synke dem. Ned i maven, ud i tarmene, og
det hele starter forfra :>(

Du skal altså give ham en ormekur. Der er et par udmærkede midler, der
tager alle former for orm på én gang. Ormekur er receptpligtig og skal
gives en uge FØR vaccination. Men recepten kan du som sagt få hos din
dyrlæge samtidig med, du bestiller tid for vaccination, kastration og
øremærkning.

For I er jo glade for ham, kælebassen, og han skal jo gerne "holde" i
rigtigt mange år uden dødelige, smitsomme kattesygdomme. Og være med til
at sætte et hav af fattigmisser uden hjem til verden skal han vel heller
ikke - vel?

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar