Rammer, tabeller...
Fra : Sign

Dato : 04-08-06 00:40

Hej.

Når man laver en hjemmeside, hvor man kan bruger HTML, så
inddeler man normalt i rammer eller tabeller, ikk'?

Jeg vil høre, om der er andre måder at gøre det på i HTML - andet
end rammer og tabeller.

Jeg vil også gerne have svar på, hvad der er bedst at bruge til
at inddele med. (Rammer, tabeller eller noget helt tredje).

2 spørgsmål:

1) Andre inddelingsmåder i HTML end rammer og tabeller?

2) Hvilken måde er bedst?

Håber I kan besvare mine spørgsmål, og forstå min korte tekst. ;)

På forhånd tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-06 06:37

Sign skrev:

> Når man laver en hjemmeside, hvor man kan bruger HTML, så
> inddeler man normalt i rammer eller tabeller, ikk'?

Nej, det er forældet teknik, og selv om der stadig ligger en
masse gammelt design på nettet, og nogle ikke ved bedre og stadig
bruger det, så er tendensen klar: Væk med de besværlige tabeller
og de brugeruvenlige rammer, og benyt CSS i stedet.

> Jeg vil høre, om der er andre måder at gøre det på i HTML - andet
> end rammer og tabeller.

CSS = Cascading Style Sheets.

Hjemmesideskolen har en god gennemgang:

   http://www.hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp?id=css1

HTML.dk har også:

   http://www.html.dk/tutorials/css/

og sandelig om ikke også Webdesign101 har:

   http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/index.php

og så fik du samtidig adressen til tre rigtig gode danske sites
med et væld af nyttige oplysninger om HTML og den slags.

--
Bertel

Fra : Sign

Dato : 04-08-06 18:48

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> og så fik du samtidig adressen til tre rigtig gode danske sites
> med et væld af nyttige oplysninger om HTML og den slags.

Mange tak for hjælpen, og de gode links! :)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-08-06 10:44

Sign skrev:
> Hej.
>
> Når man laver en hjemmeside, hvor man kan bruger HTML, så
> inddeler man normalt i rammer eller tabeller, ikk'?

Næeh.

> [...]
>
> Jeg vil også gerne have svar på, hvad der er bedst at bruge til
> at inddele med. (Rammer, tabeller eller noget helt tredje).

Noget helt tredie, som Bertel skriver: CSS;
eller stylesheets, som det også hedder,
som bruges til at præsentationsformatere
html-elementerne på en hjemmeside.

> 2 spørgsmål:
>
> 1) Andre inddelingsmåder i HTML end rammer og tabeller?

Bertel nævner venligt et link til min
hjemmeside, men jeg har et, der er bedre:

http://www.webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php
er en oversigtsartikel med et par dusin eksempler
på, hvorledes du layouter en webside med stylesheets.
Noget for enhver smag, skulle jeg mene.

Men start nu ikke med de mest komplicerede eksempler!

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Sign

Dato : 04-08-06 18:50

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Noget for enhver smag, skulle jeg mene.
>
> Men start nu ikke med de mest komplicerede eksempler!

Mange tak for hjælpen, og det gode link! :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-08-06 00:18

Sign wrote:
> Hej.
>
> Når man laver en hjemmeside, hvor man kan bruger HTML, så
> inddeler man normalt i rammer eller tabeller, ikk'?

Nej, ikke længere, hvis man have sider, der er lette at vedligeholde og vil
have brugerne til at komme tilbage.

> Jeg vil høre, om der er andre måder at gøre det på i HTML - andet
> end rammer og tabeller.

Ja, det er der da. Bertel og Jørgen nævnte css, der bruges til at styre
designet. Jeg vil så tilføje ssi, der bruges til at sammenbygge siderne med
de forskellige gennemgående elementer, du ellers ville lægge i rammer.

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi
http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclphp

Brugen af ssi forudsætter, at serveren understøtter teknikken, men de fleste
webhoteller i dag gør det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Sign

Dato : 05-08-06 01:38

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclphp
>
> Brugen af ssi forudsætter, at serveren understøtter teknikken, men de fleste

Tak for links og hjælpen! :)