Meta
Fra : Flemming V

Dato : 03-08-06 13:09

hejsa...

På baggrund som total nybegynder i HTML og denne verden, stiller
jeg lige et forsigtigt spørgsmål.... Jeg har forsøgt at læse mig
frem til betydning af META, så diverse søgemaskiner kan finde
siden.

Og jeg må jo nok erkende at der er mange meninger om hvad der
skal stå, men jeg kan ikke rigtigt hitte rede i, om META kun skal
stå på index siden, eller om det skal være på alle de sider man
nu skal have lavet.

Da jeg ikke råder over et domæne lige PT. kan jeg desværre ikke
vise hvad jeg sidder og sysler med.... SORRY

På forhånd tak for evt besvarelser.

// Flemming

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-06 13:26

Flemming V skrev:

> [...]
> jeg lige et forsigtigt spørgsmål.... Jeg har forsøgt at læse mig
> frem til betydning af META, så diverse søgemaskiner kan finde

Glem alt om metatags i forbindelse med søgemaskiner. Det er spild
af tid. Giv din side et spændende indhold som folk gider læse. Så
får den den placering den fortjener.

Når du selv søger, er du næppe interesseret i at få den side der
tilhører den mest luskede ekspert i at udnytte søgemaskinerne. Du
vil nok hellere have en side der besvarer dit spørgsmål.

--
Bertel

Fra : Georg OLE Peter HART~

Dato : 03-08-06 15:58

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
Skrev bl.a.:

> Glem alt om metatags i forbindelse med søgemaskiner. Det er spild
> af tid. Giv din side et spændende indhold som folk gider læse. Så
> får den den placering den fortjener.

Indtil d. 25. maj - havde jeg givet ham ubetinget ret - men nu må jeg
erkende at det ikke er så enkelt!
Stort set alle tidligere søgninger der gav mig velplacerede hit, er
jeg væk fra!
Dette gælder kun Google, som så dispenserer med, ret mange
'internationale billed søgninger' på "Angola" (Jeg var i 1959
mønstret på M/S Angola - Angola havde borgerkrig, og vi sejlede kun
forbi... Afrika er også daglig gest..
Disse billedsøgninger er som nr. 2-300 - og var der aldrig før.
Det er ligegyldigt om mine sider findes af 'folk' - det var
oprindeligt bare en 'familie side' - da mine unger er forfløjne...
Hvorfor Google svigter aner jeg ikke, men det gav en tanke om,
hvilken magt, de har...
Og så lige den om 'metatag' - sommetider husker jeg det, sommetider
glemmer jeg, eller har misvisende, jeg har glemt at slette...
Tror ikke, det flytter, et hit!
Ole H

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-06 16:12

Georg OLE Peter HARTIG skrev:

> Hvorfor Google svigter aner jeg ikke, men det gav en tanke om,
> hvilken magt, de har...

Korrekt. Kineseraftalen viser det også.

Mit problem er at der ikke er et brugbart alternativ til Google
for ellers havde jeg droppet den.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-08-06 16:21

Bertel Lund Hansen skrev:

> Glem alt om metatags i forbindelse med søgemaskiner. Det er spild
> af tid. Giv din side et spændende indhold som folk gider læse. Så
> får den den placering den fortjener.

Dårligt råd, Bertel.

Det er nok tænkeligt, at meta keywords
og meta description ikke forøger page rank i
Google, men også Google bruger meta description
i beskrivelsen af linket.

Det samme gør min lokale søgemaskine. Og det synes
jeg også er vigtigt.

Så til den totale nybegynder vil jeg sige, kig

http://www.metamaten.dk/

for både info og autogenererede metamarkører.

Husk hver side skal have sin egen
title
meta keywords
meta description

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Georg OLE Peter HART~

Dato : 03-08-06 16:43

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
Skrev bl.a.

> Så til den totale nybegynder vil jeg sige, kig
> på
> http://www.metamaten.dk/

Var forbi denne geniale side, men kan ikke lide den 'spam magnet' den
indeholder, med "Ejerens e-mail"

Det er en ren invitation til Spammere!

Hvor ofte en side skal idexseres, er nok uden betydning.
Jeg får rigeligt indexsering, det er ikke det, der er problemet!

Det kan du se her:
http://www.anett-h.dk/bbclone/show_detailed.php?lng=da

Men af og til kan man undres over, hvorfor visse robotter kommer igen
på en ren dansk side...

Det jeg tænker på, er dem hvis liv afhænger af Google...
(Eller blot indkomst!)

m.v.h.
Ole H

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-06 17:24

Georg OLE Peter HARTIG skrev:

> Men af og til kan man undres over, hvorfor visse robotter kommer igen
> på en ren dansk side...

Amerikanerne er hæmningsløse.

Georg OLE Peter HARTIG skrev også en masse linjeskift.

Har du kat?

--
Bertel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 03-08-06 13:35

Flemming V skrev:
> [...]
> skal stå, men jeg kan ikke rigtigt hitte rede i, om META kun skal
> stå på index siden, eller om det skal være på alle de sider man

Der skal meta-tags på alle sider hvor du vil have effekten af dem.
Meta-informationen skal afspejle indholdet og skal (selvfølgelig) være
forskellig hvis indholdet er forskelligt.

Så vidt det ideelle. I praksis er der en del som bruger samme, eller
næsten samme metatags på adskillige sider fordi de skønner at arbejdet
med unikke metatags ikke står mål med udbyttet.
Jeg kender ikke nogen søgemaskiner som ikke lægger langt større vægt på
det tekstlige indhold end metateksten for en given side, og da
metateksten udelukkende laves for søgemaskinernes (og deres brugeres)
skyld, er det logisk nok først at lægge kræfter i metatekst-arbejde når
indholdet er toptunet

Bare for at modsige mit eget udsagn om det ideelle, så vil jeg også
gætte på at langt de fleste søgemaskiner tillægger jævnlige opdateringer
større vægt ved vurdering af en sides værdi, end gode metatekster. Så
brug dem, men prioriter dit arbejde.

Hvis ikke du har set den, så læs i øvrigt også tråden fra 1/8 "meta og
søgemaskiner".

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 04-08-06 20:27

Jesper Brunholm wrote:

> [...]
> metatekster. Så brug dem, men prioriter dit arbejde.
>
> Hvis ikke du har set den, så læs i øvrigt også tråden fra 1/8 "meta og

Okay så er her to Yahoo og Jubii de brugere både både keyword og description
efter min mening er de begge store nok til at man skal tage hensyn til dem.

Mere væsentligt, udvikling af metatags ligger uden for w3c nemlig hos
dublincore.org som er en sammeslutning af biblioteker verden over, der
arbejder for en præcis indeksering af hjemmesider, på samme måde som bøger
bliver indekseret. Det er faktisk muligt at hjemlåne bøgere fra udlandet,
jeg har faktisk flere gange lånt bøger fra engelske fagbiblioteker. Så i
fremtiden kan bibliotekeren faktisk blive en seriøs konkurent til google.
Vælg emne , vælg sprog, vælg periode, søg, Der døde google Tænk sig at
søge både i trykte medier og på internettet på samme tid, når det system
virker, så er google, blot glemsel

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-08-06 00:29

Johnny Winther Ronnenberg skrev:
> [...]
[..cut..]

> Okay så er her to Yahoo og Jubii de brugere både både keyword og description
> efter min mening er de begge store nok til at man skal tage hensyn til dem.

OK, det lyder spændende. Ved du noget om at Jubii og Yahoo tillægger
meta-informationen større vægt end indholdet og dets jævnlige opdatering
ved evaluering af en sides værdi som hit-resultat, for så er jeg lutter
øren! Fortæl, fortæl.

Spådomme om dublin-core standardens udbredelse og øget værdi af
biblioteks-søgemaskiner vil jeg ikke forholde mig til. Jeg har for ikke
så længe siden brugt 14 dages arbejdstid på at konvertere en database i
gængs biblioteksstandard (MARC) til en relationsdatabase. Min
umiddelbare opfattelse er at biblioteksværdenen er _meget_ gode til at
lave standarder, og overholde dem, men der er meget langt til
konkurrencedygtighed i forhold til de markedsstandarder der råder på
internettet pt.
Jeg vil glæde mig over det hvis det viser sig at biblioteks-systemerne
får magt som søgemaskiner betragtet, og i så fald kan vi håbe på at det
er så langt fra porno- og medicinalindustriens normale virkefelt så der
går bare lidt tid inden de begynder at misbruge det så meget så brugen
af metatags igen må nedtones.

Men for lige at vende tilbage til det optimistiske: lad os høre noget
mere om vægtningen af den metainformation.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 05-08-06 16:15

Jesper Brunholm wrote:

> [...]
> meta-informationen større vægt end indholdet og dets jævnlige
> opdatering ved evaluering af en sides værdi som hit-resultat, for så

Jubii udsender hvert år en email til ejeren af et registreret site og
tilbyder adgang til at opdatere de oplysninger der er registreret der
iblandt overordnede keywords og description for hele sitet, så de bruger dem
stadig. Man kan ikke "snyde" fordi der er et menneske der ser ændringerne
igennem. I hvor højt omfang de bruger dem, for de enkelte sider kan jeg ikke
sige. Men reelt er det ikke svært at teste om søgeord indgår i en sides
tekst og udelukke sider, hvor de ikke bruges. Derved bliver det sværere at
snyde.

> [...]
> det er så langt fra porno- og medicinalindustriens normale virkefelt
> så der går bare lidt tid inden de begynder at misbruge det så meget

Hvis man ser på hvor mange meta tags der pt. er registreret og hvad de skal
bruges til, så vil korrekt udnyttede metatags kunne udnyttes til at
verificere undersæt at metags.

Dublincore er efter min mening meget bagud med at skabe en standard der kan
verificeres automatisk. Men de nærmer sig. Derudover er det ikke sært at
lave en liste af ord der med stor sandsynlighed ikke vil forekomme i
dokumentet og effektivt blackliste disse. Sådanne systemer findes allerede
under betgnelsen parental care. Så efter min mening er risikoen for at et
velfungerende "ikke porno" sites sættes uden for døren ret begrænset.

> Men for lige at vende tilbage til det optimistiske: lad os høre noget
> mere om vægtningen af den metainformation.

Det er der i virkeligheden ingen der ved noget om, udover dem der koder
algoritmerne bag søgemaskinerne, men der findes i tusindvis af sites, der
mener at de ved alt om hvorledes man kommer øverst

Efter min mening, så er metags en ligeså naturlig del af et websted som
overskrifter og paragraffer og jeg tvivler meget stærkt på, at man bliver
straffet for at bruge dem korrekt. Google viser faktisk description hvis den
findes, så hvis den også er repræsentativ, så vil jeg gætte på at den
påvirker ens placering. Google bruger også sidens titel som linktekst hvis
den er til stede. Hvorfor skulle de udelukke keywords, ud over når man
skriver "shaved pussies" på en side om hunde

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-08-06 23:18

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Jubii udsender hvert år en email til ejeren af et registreret site og
> tilbyder adgang til at opdatere de oplysninger der er registreret

Jeg har da aldrig fået sådan en mail. Min side har været registreret hos
Jubii i mange år.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 07-08-06 07:44

Erik Ginnerskov wrote:

> Jeg har da aldrig fået sådan en mail. Min side har været registreret
> hos Jubii i mange år.

Hmm måske ikke længe nok, det kan være, det kun sker for dem der blev
registreret, før de indførte betaling for hurtig registrering, det vil jeg
ikke udelukke. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er mere end år siden jeg
sidst blev ringet op for at vurdere en ændring af metadata.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg