Låste rammer/frames
Fra : Sign

Dato : 01-08-06 16:18

Hej.

Jeg kan ikke helt forklare det så godt, så håber I kan forstå.

Mit problem er, at man kan "flytte" med min side... Jeg har delt
den op i frames og man kan tage lige i kanten af, hvor de deler
sig, og f.eks. flytte den midterste side, så den fylder hele
skærmen.

Enkelt: Kan man låse sine frames/rammer?

På forhånd tak!

Sign. :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-08-06 16:44

Den 01-08-06 17.17 skrev Sign følgende:

> Enkelt: Kan man låse sine frames/rammer?

Du kan gøre rammen usynlig, så har brugeren ikke noget at tage fat i.
Giver du et link til siden, kan du få den nøjagtige kode.

Bortset fra det, så er det kun yderst sjældent en fordel at benytte
rammer. Du finder en forklaring her:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker.html#rammer

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer.

Fra : Sign

Dato : 01-08-06 21:10

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Giver du et link til siden, kan du få den nøjagtige kode.
>
> Bortset fra det, så er det kun yderst sjældent en fordel at benytte

Link til siden: http://trickless.frac.dk

:)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-08-06 21:41

Sign wrote:

> Link til siden: http://trickless.frac.dk

Læs lige disse sider grundigt og skrot så dine frames:

http://html-faq.dk/2009.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclphp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-06 22:08

"Sign" <Sign_NS@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Link til siden: http://trickless.frac.dk

Velkommen til rammehelvedet når det er værst Kan se hele 6 rullepaneler.
Optimalt havde der maksimalt været en.

Og frac.dk understøtter SSI så der er ingen undskyldning

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-08-06 00:32

Den 01-08-06 22.10 skrev Sign følgende:

> Link til siden: http://trickless.frac.dk

Ok, dine rammekanter er slet ikke synlige, som jeg troede. Så du skal
blot bruge attributten noresize, som Jørgen Farum Jensen gav dig
tidligere i tråden.

Den skal indsættes således i din index.htm:
<frame name="kant" src="TrickNEWKant.htm" noresize>
<frame name="menu" src="TrickNEWMenu.htm" noresize>
osv.

Men jeg kan nu godt forstå, at nogle har villet ændre størrelse på
rammerne. Det er kun et mindretal, der ser siden i samme størrelse som
dig, alle andre vil have svært ved at læse teksten i rammerne. Prøv at
se dette billede:
http://80.62.45.5/trickless.png
Der er vandret rullebjælke i hele tre rammer. Vandrette rullebjælker er
et no-no, fordi det får de besøgende til at holde sig væk fra siden. Og
det er helt unødvendigt med rullebjælkerne, når nu der er så meget tom
plads i de to yderste rammer.

Bemærk, at du her kan se rammekanterne. Det er fordi, jeg har
installeret en særlig udvidelse, der gør, at de altid er synlige, så jeg
kan ændre størrelse på dem. Det er dog de færreste, der benytter sig af
den slags tricks.

Som du har fået at vide flere gange i tråden, er rammer ikke det mest
praktiske at bruge. Så det vil være en rigtig god ide, hvis du starter
helt forfra på siden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.

Fra : Sign

Dato : 02-08-06 10:48

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.

Okay, tak for tip, råd osv.

Mange tak for hjælpen! :D

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-08-06 17:01

Sign wrote:
> [...]
> sig, og f.eks. flytte den midterste side, så den fylder hele
> skærmen.
>
> Enkelt: Kan man låse sine frames/rammer?

Enkelt svar: Ja. frame-elementet har attributten
noresize, der skulle kunne forhindre den beskrevne
adfærd. Hvis du yderligere bruger attributten
scrolling="no" har du gjort dit til at din
side bliver ulæselig.

Drop dog de frames, for pokker...

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk