Begyndelse på css-skabelon
Fra : Stefan Køberl

Dato : 29-07-06 16:24

Hej,

Så har jeg som tidligere diskuteret, fået skabt mig en side ud af
css. (Skabelon fra webdesign101) Jeg har rettet lidt på layoutet
og lidt på selve skabelonen. Har skabelonen stadigvæk de samme
egenskaber og den samme virkemåde som før?
( www.infoscape.dk/test/test2.html )

Så har jeg lige et par andre spørgsmål som jeg undrer mig en
smule over:

1. Hvad er det jeg har gjort forkert ved h2.speciel erklæringen i
min css. For i IE viser den h2'erne som den skal, men ikke i FF.

2. Samme fejl sker ved <pre> i den horisontale menu. Den har bare
samme standart-egenskaber, og gider ikke at farve som jeg vil ha
det. (Farverne ses på samme side i IE)

3. Kan jeg få skubbet hele rammen mere sammen. Jeg synes at den
er lige lovlig bred. Jeg ved ikke om det er smart nok at den er
det? Bliver den så ikke mega svær at se i en opløsning i fx
800*600?

4. Hvorfor går linjerne/border ud over boksen i højre ramme? Jeg
har prøvet at tilføje widht: 98% til #rightcol, og så kan den
ikke ses. Men jeg synes at det virker forkert. Er der ikke en
anden måde at gøre det på?

5. Er det kun menuen man skal lave med <ol> <li> osv. eller kan
man som jeg har gjort, også lave resten af indholdet i right- og
leftcol med disse?

Tror det var nok spørgsmål i første omgang. ;)
På forhånd tak for hjælpen..

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-07-06 19:49

Stefan Køberl wrote:
> [...]
> leftcol med disse?
>

> Tror det var nok spørgsmål i første omgang. ;)

Tag lige og ret valideringsfejlene før vi
begynder at studere de synlige fejl nærmer.
http://validator.w3.org/check?uri=http://www.infoscape.dk/test/test2.html

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Stefan Køberl

Dato : 29-07-06 20:43

> Tag lige og ret valideringsfejlene før vi
> begynder at studere de synlige fejl nærmer.
> http://validator.w3.org/check?uri=http://www.infoscape.dk/test/test2.html

Nårh ja. Ups.
Havde jeg helt glemt ;s

Fra : Stefan Køberl

Dato : 29-07-06 21:27

> Nårh ja. Ups.
> Havde jeg helt glemt ;s

De er blevet rettet nu.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-07-06 22:17

Stefan Køberl wrote:

> 1. Hvad er det jeg har gjort forkert ved h2.speciel erklæringen i
> min css. For i IE viser den h2'erne som den skal, men ikke i FF.

Fortæl, hvad du synes der er galt, Jeg kan ikke umiddelbart
se nogen forskel.

> 2. Samme fejl sker ved <pre> i den horisontale menu. Den har bare
> samme standart-egenskaber, og gider ikke at farve som jeg vil ha
> det. (Farverne ses på samme side i IE)

Igen, det er svært umiddelbart at se nogen forskel.
Men hvorfor pre? Den er jo beregnet til kode og den slags.
En vandret men er jo også en liset af links, så hvor ikke
også lave den med ul, se
http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/eksempel2.html

> [...]
> er lige lovlig bred. Jeg ved ikke om det er smart nok at den er
> det? Bliver den så ikke mega svær at se i en opløsning i fx

Giv #page-elementet en fikseret bredde, for eksempel 50em,
og sæt margin-right, margin-left til auto;

Eller giv #page-elementet en %-bredde og sæt
margin-right, margin-left til auto;

Eller brug gelé-layout, se
http://www.webdesign101.dk/csslayout/jello.php

> [...]
> har prøvet at tilføje widht: 98% til #rightcol, og så kan den
> ikke ses. Men jeg synes at det virker forkert. Er der ikke en

Du har givet dit #rightcol-element en fikseret
bredde på 190 pixel. Er der noget af indholdet,
der ryger ud over kanterne, er det fordi dette
indhold har fået en eksplicit bredde > 190pixel.
Husk at regne rigtigt og tage hensyn til både
width, padding, border og margin.

BTW husk at nulstille ul generelt:
ul, li {margin:0;padding:0;}
Gør det først i dit stylesheet. Også
body {margin:0;padding:0;}
(foruden html)

> 5. Er det kun menuen man skal lave med <ol> <li> osv. eller kan
> man som jeg har gjort, også lave resten af indholdet i right- og
> leftcol med disse?

Der er ikke noget /skal/ her, men det er en
forbandet god idé for så vidt angår menuer,
der som tidligere nævnt i sagens natur er
lister af links.

Iøvrigt - din skrift er alt for stor,
sæt din font-size til 80-90 procent
på p og cssmenu li a.

Ros for hurtig omstilling fra tabeller
til CSS-layout. Lån min bog Webdesign -
illustreret håndbog (2. udgave) på biblioteket, der
er et ganske omfattende afsnit om html-
elementernes css-egenskaber.

(Kan også købes i boghandelen...)

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Stefan Køberl

Dato : 29-07-06 22:33

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Fortæl, hvad du synes der er galt, Jeg kan ikke umiddelbart
> se nogen forskel.

Tror det er fordi jeg ikke har instillet min browser så. Problemet er
at den viser en normal h2-overskrift. Den overser fuldstændig de
regler jeg har lavet for den. Så det ser pænt underligt ud.

> [...]
> Men hvorfor pre? Den er jo beregnet til kode og den slags.
> En vandret men er jo også en liset af links, så hvor ikke

God idé - det gør jeg så.

> Giv #page-elementet en fikseret bredde, for eksempel 50em,
> og sæt margin-right, margin-left til auto;
>
> Eller giv #page-elementet en %-bredde og sæt
> [...]

Ok.

> [...]
> der ryger ud over kanterne, er det fordi dette
> indhold har fået en eksplicit bredde > 190pixel.
> Husk at regne rigtigt og tage hensyn til både

Det vil jeg også gøre.

> Der er ikke noget /skal/ her, men det er en
> forbandet god idé for så vidt angår menuer,
> der som tidligere nævnt i sagens natur er
> lister af links.

Okay-

> Iøvrigt - din skrift er alt for stor,
> sæt din font-size til 80-90 procent
> på p og cssmenu li a.

Det kan jeg godt gøre, men har været i tvivl for der var så meget
uenighed sidst, da jeg spurgte om det. Nogen sagde jeg skulle sætte
den som jeg synes andre sagde jeg skulle stille den til 100%, og lade
brugeren skruge op og ned. Jeg synes også at den er for stor, men det
er måske en smagssag om man lader brugeren rette på indstillingerne,
eller selv siger, at det her SKAL være standard?

> Ros for hurtig omstilling fra tabeller
> til CSS-layout. Lån min bog Webdesign -
> illustreret håndbog (2. udgave) på biblioteket, der
> er et ganske omfattende afsnit om html-
> elementernes css-egenskaber.

Den har jeg rent faktisk ved min side :). Og kapitlet har jeg læst for
et stykke tid siden. Men jeg må læse den igen, for jeg har fundet ud
af, at man skal prøve alle *tests* med det samme, for så husker man
det bedre :P Jeg har efterhånden læst MANGE bøger på kort tid, og jeg
burde have brugt mere tid på hver enkelt.

> (Kan også købes i boghandelen...)

Jep ;)

Fra : Stefan Køberl

Dato : 29-07-06 23:20

> Tror det er fordi jeg ikke har instillet min browser så. Problemet er
> at den viser en normal h2-overskrift. Den overser fuldstændig de
> regler jeg har lavet for den. Så det ser pænt underligt ud.

Ja det var min browser. Har lige downloadet FF og nu virker det igen.

Jeg har prøvet nu, og det virker perfekt, det eneste problem er at hele
skabelonen er rykket over i venstre side i FF. Hvad har jeg overset?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 29-07-06 23:45

Stefan Køberl skrev:

>Jeg har prøvet nu, og det virker perfekt, det eneste problem er at hele
>skabelonen er rykket over i venstre side i FF. Hvad har jeg overset?

At IE viser siden forkert efter standarden.

Se http://www.html-faq.dk/2007.asp
--
Kerim
Har du brug for et Montana reolsystem?

Fra : Stefan Køberl

Dato : 30-07-06 00:39

> At IE viser siden forkert efter standarden.
>
> Se http://www.html-faq.dk/2007.asp

Ja, jeg har haft samme problem før, og jeg har prøvet det der, synes stadig
ikke det virker. Jeg må have gjordt noget andet forkert. For #page i min
CSS, den har jo margin left og right sat til auto, og så har jeg givet
siden en fast bredde. Og det virker stadig ikke i FF?

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-07-06 01:22

Stefan Køberl skrev:

> [...]
> må have gjordt noget andet forkert. For #page i
> min CSS, den har jo margin left og right sat til
> auto, og så har jeg givet siden en fast bredde.

Prøv lige om de 2 testsider fungerer i din FF!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 30-07-06 09:41

Stefan Køberl skrev:

>or #page i min
>CSS, den har jo margin left og right sat til auto, og så har jeg givet
>siden en fast bredde. Og det virker stadig ikke i FF?

Fordi du samme sted overskriver margin-right og margin-left med
margin-definitionen. (margin: 1em; er »skurken«).

Det der står sidst vinder. margin gælder for alle fire sider,
s¨margin skal slettes.

#page {
width: 80%;
margin-right: auto;
margin-left: auto;
background-color: #23A5E3;
margin: 1em;
position: relative;
}

Grunden til, at det bliver centrereret i IE er at denne
fejlagtigt centrerer en <div> med text-align: center.

Det er kun beregnet på at tekst bliver centreret.
--
Kerim

Fra : Stefan Køberl

Dato : 30-07-06 16:56

> [...]
> margin-definitionen. (margin: 1em; er »skurken«).
>
> Det der står sidst vinder. margin gælder for alle fire sider,

Jepp, det virker.

> Grunden til, at det bliver centrereret i IE er at denne
> fejlagtigt centrerer en <div> med text-align: center.
>
> Det er kun beregnet på at tekst bliver centreret.

Ok, ved jeg til en anden gang.

Mange tak for hjælpen.